Της Βικτώριας Γκουντώνη

Το Βερολίνο αποτελούσε πάντοτε πόλο έλξης για καλλιτέχνες κάθε είδους. Πρόκειται για μια πόλη μποέμ, εναλλακτική, μυθική στα μάτια πολλών, μια πόλη στην οποία μπορείς να είσαι ελεύθερος καλλιτεχνικά, ελεύθερος να πειραματιστείς, ελεύθερος να δημιουργήσεις κάτι και τις περισσότερες αν όχι όλες τις φορές, να βρεις κοινό για το έργο σου. Το Βερολίνο σε ωθεί στη δημιουργία, σου προσφέρει ερεθίσματα και σου δίνει το ελεύθερο για να κάνεις ότι θέλεις.

Τη δεκαετία του ’70 και του ’80 ήταν ένα καζάνι που έβραζε, ένα σημείο αναφοράς για κάθε μορφή τέχνης. Δικαιολογημένα λοιπόν, πληθώρα  καλλιτεχνών το επισκέφτηκε και έμεινε εκεί για να δημιουργήσει και να εξελιχθεί.


DAVID BOWIE 

Την αρχή την έκανε ο David Bowie, ο οποίος στα μέσα της δεκαετίας του ’70 έφτασε στην πόλη ώστε να επανεφεύρει τον εαυτό του. Ο ίδιος στο Βερολίνο κυκλοφορούσε με φαρδιά ρούχα και απολάμβανε τη σχετική ανωνυμία του. Κατά τη διάρκεια της διαμονής του εκεί πέρασε από την εξάρτηση στην απελευθέρωση, από την αναγνωρισιμότητα στην «κανονικότητα «, εξύμνησε την ενότητα και την ισότητα των ανθρώπων , τραγούδησε το HEROES και για μερικές στιγμές ένωσε τις δύο πλευρές της πόλης. Συνέλαβε και καθόρισε την πεμπτουσία του και ενσωμάτωσε στο καλλιτεχνικό του όραμα την σύγχυση μιας γενιάς που είχε χάσει την πίστη της στα ιδανικά και στις αξίες. Εκεί εμπνεύστηκε και έγραψε την πιο διάσημη τριλογία του, «Low«, «Heroes» και «Lodger«, ενώ ακόμα και σε μετέπειτα κυκλοφορίες του μνημονεύει τα μέρη μιας πόλης στην οποία μπορείς τόσο εύκολα να χαθείς αλλά και να ανακαλύψεις τον εαυτό σου.

IGGY POP

Από το 1976 ο David Bowie μαζί με τον Iggy Pop ζούσαν σαν πραγματικοί Βερολινέζοι στην ίδια οδό, στην προσπάθειά τους να μείνουν μακριά από τα ναρκωτικά. Τα δύο -κατά πολλούς πιο εμβληματικά- albums του Iggy Pop το «The Idiot» και το «Lust For Life» γράφτηκαν και ηχογραφήθηκαν στο Βερολίνο υπό την καθοδήγηση του David Bowie. Επίσης, οι δύο καλλιτέχνες εκείνη την περίοδο έγραψαν μαζί το «China Girl» , το «Tonight» και το «Sister Midnight».

NICK CAVE 

Τη δεκαετία του ’80 στην πόλη του Βερολίνου κατέφθασε ο Nick Cave και οι Birthday Party μετά από τη διαμονή τους στο Λονδίνο. Τα πρώτα χρόνια στην πόλη για το συγκρότημα ήταν τα καλύτερα καθώς βρήκαν το κοινό που πραγματικά εκτιμούσε τη μουσική τους. Ωστόσο, οι καλές μέρες δεν κράτησαν για πολύ και οι Birthday Party εν τέλει διαλύθηκαν. Έτσι, ο Nick Cave γνώρισε τον Blixa Bargeld of Einstürzende Neubauten, που δούλευε σε ένα μπαρ και δημιούργησε τους Bad Seeds. O Nick Cave ζούσε σε ένα μικρό σπίτι, που ήταν γεμάτο με γερμανικούς γοτθικούς πίνακες. Στιγμιότυπα από τη ζωή του στο Βερολίνο αποτυπώνονται στο εξαιρετικό ντοκιμαντέρ  B-Movie: Lust and Sound in West Berlin. Ο Nick Cave και οι Bad Seeds ηχογράφησαν στα θρυλικά Hansa Studios (εκεί ηχογράφησε και ο Bowie) 3 albums, το “The Firstborn is Dead” το 1985,  το “Your Funeral … My Trial” το  1986 και τέλος το  “Tender Prey” το 1988. O Nick Cave άφησε το Βερολίνο το 1989.

U2

Τη δεκαετία του ’90 οι U2 ήρθαν στο Βερολίνο για να γράψουν ένα νέο album καθώς πίστευαν πως για να δημιουργήσουν κάτι νέο  έπρεπε να απομακρύνουν τους εαυτούς τους από την καθημερινότητα την οποία είχαν. Στις 3 Οκτωβρίου το 1990 οι U2 πήραν την τελευταία πτήση προς το Ανατολικό Βερολίνο, στην παραμονή της γερμανικής επανένωσης,  για να εμπνευστούν από την ευρωπαϊκή προσέγγιση στη μουσική και τον αέρα αλλαγής που επικρατούσε. Οι ίδιοι συνάντησαν διάφορες αναπάντεχες δυσκολίες, κατά τη διάρκεια της παραμονής τους εκεί. Διαφορετικές μουσικές ιδέες που τα μέλη τους συγκροτήματος αδυνατούσαν να  συνδυάσουν και να μεταφράσουν σε τραγούδια, παραμελημένα studio ηχογράφησης και ένα γενικότερο κλίμα αποδιοργάνωσης έφερε το συγκρότημα πολύ κοντά στη διάλυση. Η συμβολή του Brain Eno και του Daniel Lanois ήταν πραγματικά σωτήρια, καθώς οι δύο παραγωγοί κατάφεραν να καθοδηγήσουν αποτελεσματικά το συγκρότημα σε ένα album, που έμελλε να γίνει ίσως η μεγαλύτερή τους επιτυχία. Το Achtung Baby γεννήθηκε στο Βερολίνο και τα υπόλοιπα είναι ιστορία.

 

 

 

Share This