Η έκθεση αποτελεί μέρος τρίπτυχης έκθεσης με την επιμέλεια του Μεγακλή Ρογκάκου και στο σύνολο γίνεται προσπάθεια να διερευνηθεί η παγκόσμια κληρονομιά που κληροδότησε η Κέρκυρα ενώ τα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν την 1 Σεπτεμβρίου με εξαιρετικό ενδιαφέρον για το σύνολο της έκθεσης.
Ανάμεσα στα γεγονότα των εκθέσεων έχουν ιδιαίτερη σημασία για την Σχολή Καλών τεχνών Φλώρινας Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας η συνεργασία με το Τεχνολογικό εκπαιδευτικό ίδρυμα Δυτικής Μακεδονίας όπου καταθέσαν και υλοποίησαν μια πρόταση συνεργατική και συγχρονική για την αντικατάσταση του χαμένου ολόγλυφου γλυπτικού συμπλέγματος (1864) του έλληνα γλύπτη Παύλου Προσαλέντη με τίτλο “Βρετανία ” για να ξανα- επιστεγάσει την πρόσοψη του Ανακτόρου των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου στην Κέρκυρα. Σημαντική υπήρξε η συμπερίληψη των αποφοιτριών της Σχολής Καλών τεχνών Φλώρινας, Γεωργίας Δαμιανού στους επιμελητές και τεκμηριωτές της έκθεσης και Ειρήνης Πουλιάσης όπου το έργο της να συμπεριλαμβάνετε στις προτάσεις ανάδειξης συμβολικών δυνατοτήτων της σύνθεσης του Προσαλέντη. Η 3D εικόνα του έργου “οι υπερηρωίδες που εμπιστευόμαστε” λογοτύπησε την αφίσα της έκθεσης.
Η ομάδα εργασίας της συνεργατικής πλατφόρμα viewCAD των δυο ιδρυμάτων αποτελείται απο: Ορέστης Αουφχάιμερ, Νικόλαος Ευκολίδης, Άννα Καμπουρίδου, Χάρης Κοντοσφύρης, Παναγιωτης Κυράτσης , Αθανάσιος Μανάβης,Προδρομος Μηνάογλου, Ηλίας Μπαρκαλής, Κυριακή Πλάκα, Άγης Ρόμπολας.
Aγέραστοι γιὰ πάντα καὶ γιὰ πάντα | In the Britain that we trust
Χαλκένιοι τοῖχοι στέκονταν ἀπ’ τὸ κατώφλι ὡς μέσα στὰ βάθια, καὶ ζωνόντανε μὲ λαζουρὶ στεφάνι· θύρες χρυσὲς σφαλνούσανε τὸ στεριωμένο χτίριο, μὲ παραστάτες ἀργυροὺς στὸ χαλκωτὸ κατώφλι, Εἶχε καὶ δυὸ ἀργυρόχρυσους ἀπ’ τὰ δυὸ πλάγια σκύλους, ποὺ ὁ Ἤφαιστος τοὺς ἔφτιαξε μὲ τὴ σοφή του τέχνη, τὸν πύργο νὰ φυλάγουνε τοῦ Ἀλκίνου τοῦ μεγάλου, ἀθάνατοι κι ἀγέραστοι γιὰ πάντα καὶ γιὰ πάντα. Οδύσσεια βιβλίο 7 Μετάφραση Αργύρη Εφταλιώτη
Η Ιστορία είναι εκείνη η εκτενής αφήγηση σε ένα ασύλληπτο πλήθος ανθρωπίνων πράξεων διατεταγμένων από το ανθρώπινο πνεύμα με τρόπους που σχετίζονται με την βιωματική εμπειρία του παρόντος. Εξοπλισμένος ο νους με τις παραστάσεις κινήσεων και δράσεων μέσα στο χώρο και το χρόνο παράγει νοητική ζωή συνεπακόλουθα χωροχρονικών ενορμήσεων για να διεκπεραιωθεί το γίγνεσθαι, έξω από αιτιοκρατικά αίτια. Η αυτορρύθμιση αυτή επιβάλει συχνά αυθαίρετες νομιμοποιήσεις, ερμηνείες, προπαγανδιστικές κατασκευές και ο ανιστόρητος άνθρωπος βρίσκεται επί ποδός για να καλέσει σε μάχη, να συγκαλύψει την ανάγκη κατοχής γεωγραφιών. Όντα ανύπαρκτα με όντα υπαρκτά συμβολοποιούνται για να παρουσιαστεί η εγγενής καταγωγικότητα των ενδιαφερόμενων. Η εμπλοκή στην νοηματοδότηση του κόσμου έκανε τον δυτικό άνθρωπο εμπνευστή του φανταστικού ιστορήματος όπου υπερήρωες στην θέση θεών ξεμουδιάζουν κοινωνίες που ιεραρχικά υπόσχονται δικαιοσύνη και συνεχή εγκάλεση της εξουσίας.
Ο Προσαλένδης επιτελεί την παραγγελία των Άγγλων κυβερνητών του νεωτερισμένου νησιού των Φαιάκων ως Corfou σε μια μεταοδύσσεια του Βρετανικού ναυτικού και προτείνει την Βρετανία ως μια προσωποποίηση μιας υπερσύνθεσης: ενός ρωμαλέου λιονταριού, απόγονου του Ηράκλειου λιονταριού της Νεμέας, της θεάς Αθηνάς μια θηλυκής, θρυλικής πολεμόχαρης, σοφής, παρεμβατικής και δίκαιης θεάς των αρχαίων ελλήνων, και της πλώρης ενός θαλλασοδαρμένου σκάφους. Η Θαλλασοκράτηρα Αγγλία, η κυβερνούσα Βρετανία και η λεόντια ρωμαλεότητα της αυτοκρατορίας στέκονταν στο ;…του κτηρίου;… μέχρι το σωτήριο έτος;…
Η Άννα Καμπουρίδου προπτυχιακή καλλιτέχνης στην σχολή καλών τεχνών Φλώρινας συνέλαβε την παρατήρηση ότι η γλυπτική σύνθεση του Προσαλένδη συμπεριλαμβάνει την υπερηρωίδα της εποχής του και οι ετεροαναφορές σε πρόσωπα, θεούς και όντα της αρχαίας ελληνικής ιστορίας δεν καταχρώνται από τους κυβερνόντες σε μια προσπάθεια εξοικείωσης η αφομοίωσης, αλλά προτείνονται ξαναδιατυπωμένα, έτσι ώστε να συμβολίσουν περά από την εποπτεία του ιστορικού γίγνεσθαι, την νέα καινούργια κραταιά δύναμη την αυτοκράτειρα Βρετανία προσαρμοσμένη σε τοπικα ιδιώματα που αντανακλούν το πνεύμα της εποχής. Η υπερηρωίδα είναι ένθρονη με τα ακόντια και την ένσημη ασπίδα.
Μια νέα γλυπτική σύνθεση θα μπορούσε να προταθεί σε εκείνη του Προσαλένδη, μια μετανεωτερική και μεταπόπ οπτασία, όπου η Woder woman περιφρουρείτε από δυο σκανδαλιάρικα ρομποτικά, μηχανικά σκυλιά ανάλογα του σκυλιών του Ηφαίστου από το παλάτι των Φαιάκων όπως περιγραφονται στον Όμηρο. Τα όντα αυτά ανεβασμένα σε μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων προσπαθούν να προσδιορίσουν τους νεωτερικούς ρόλους τους μια και προέρχονται από μια προνεωτερική φαντασία. Η Woderwoman σχεδιάζεται το 1943 από του σχεδιαστές Τζερι Σίγκελ και Γιώργο Ρούσο.
Η Wonder Woman είναι η πριγκίπισσα Ντιάνα των αθάνατων Αμαζόνων από την ελληνική μυθολογία. Όταν ο πιλότος του στρατού Steve Trevor συντρίβεται στον απομονωμένο παράδεισο των πολεμιστριών, η Ντιάνα κερδίζει το δικαίωμα να τον συνοδεύσει στην επιστροφή του, όπου μια οδύσσεια κατορθωμάτων πραγματοποιείται στον κυνικό μας κόσμο. Άλλοτε ως Λόις Λέιν, Λούμα Λίνα, Κρίστιν Γουέλς, Νταιάν Ντιαρντέν ή Λάνα Λάνγκ διαθέτει υψηλή δύναμη, πτητική υπερταχύτητα, θερμική όραση ακτινών χ, τηλεμεταφορά, ηλεκτρομαγνητικότητα, προγνωστικότητα. Η υπερηρωίδα στέκεται όρθια επάνω σε μια δεσμίδα χαρτονομισμάτων αγγλικής λίρας και με το δεξί χέρι συγκρατεί την αλυσίδα του ενός μηχανικού ρομπότ σκύλου και με το αριστερό σηκώνει το κινητό τηλέφωνο της και πραγματοποιεί μια σέλφι φωτογραφία.
Το βλέμμα της δεν κινείται στο υπερπέραν είναι ανθρώπινα παγιδευμένο στο μεταναρκισιστικό αυτό – πορτρέτο της. Αυτόπαρατηρείται- αυτοσυστήνεται αμυνόμενη για την εικόνα που φέρει. Το κινητό της τηλέφωνο είναι μια μικροσκοπική ασπίδα. Η δεσμίδα των Brexit χαρτονομισμάτων από το παιχνίδισμα του δευτέρου ρομποτοποιημένου μηχανικού σκύλου ξεγλιστρούν από την δεσμίδα αποσταθεροποιώντας την σύνθεση σε ένα μετέωρο κυματισμό, σχηματισμό.Επίσης στην τελική παρουσίαση στo βιομηχανικά ελαφρότατο βάθρο στέκονται καθρεπτικά ως προς την πλάτη, δυο αντίγραφα της μελέτης που επιτέλεσε η κοινή ομάδα των δυο εκπαιδευτικών ιδρυμάτων της συνεργατικής πλατφόρμας viewCAD, έτσι ώστε να αναδεικνύεται ο έτερος προσανατολισμός της Βορειοατλαντικότητας της αποικιοκρατίας που υπαινίσσεται η ποίηση του Ηλία Μπαρκαλή.
Η χρηματοοικονομική θάλασσα μετασχηματίζει την κραταιά Βρετανία των κατασκόπων και των αποικιακών εισροών, στην Βρετανία που εμπιστευόμαστε. Το ρηχό και το βαθύ μακράν της γνήσιας ιστορίας είναι καθοριστικές κατηγορίες στο βασίλειο των σημασιών που τόσο έχει ανάγκη να εκφράσει το πλασάρισμα των νικητών έναντι των νικημένων.
ΒΟΡΕΙΟΑΤΛΑΝΤΙΚΑ ΤΟΥ ΚΑΘΡΕΦΤΗ ή ΤΟ ΘΑΥΜΑ ΠΟΥ ΕΙΔΑ. Είχαν εφεύρει τότε μια άνοιξη παλιά σχεδόν αρχαία και ερχόταν πλήθος από το μέλλον οι ειδικοί οι εμπειρογνώμονες οι χειρούργοι αρχαίων εγκλημάτων έφτυναν ιδρώτα έβαζαν επιδέσμους στα αγάλματα έτσι επουλώνονται έλεγαν οι πληγές της ιστορίας. (Ποίηση: Ηλίας Μπαρκαλής)
Χάρης Κοντοσφύρης & Παναγιώτης Κυράτσης για λογαριασμό της συνεργατικής πλατφόρμας viewCAD
Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας / Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα Δυτικής Μακεδονίας
Εμπιστευόμαστε τις Υπερηρωίδες, 2018
Τριδιάστατη ψηφιακή μοντελοποίηση πηλού
Η ιστορία είναι απόσταγμα ενός μείγματος θρύλων και γεγονότων, με πρωτεακή μορφή που εξαρτάται από το ύφος του εκάστοτε αφηγητή. Έτσι, ο Χάρης Κοντοσφύρης, Καθηγητής στην Σχολή Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας στη Φλώρινα, σε συνεργασία με τον Δρα Παναγιώτη Κυράτση, Καθηγητή του Τμήματος Βιομηχανικού Σχεδιασμού του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Δυτικής Μακεδονίας, συνεργάστηκαν σε μία ιδέα για τη διάδοχη κατάσταση της Βρεταννίας του Προσαλέντη, που λείπει από το Ανάκτορο των Αγίων Μιχαήλ και Γεωργίου στην Κέρκυρα από το 1864. Εμπνευσμένοι από τις πηγές –μυθολογικές και ιστορικές– καθώς και από την πεποίθηση ότι η τέχνη μπορεί χωροχρονικά να επικαιροποιήσει την ιστορία, οι καθηγητές άνοιξαν το θέμα σε συζήτηση με τους φοιτητές τους και κατέληξαν σε ένα έργο που παρήγαγε συνεργατικά η ομάδα τους. Σε μία προσπάθεια προπαγανδιστικής νοηματοδότησης του κόσμου ο Δυτικός άνθρωπος εμπνέεται το φανταστικό ιστόρημα όπου σύγχρονοι υπερήρωες δημιουργούνται σε μία προσπάθεια να επαναπροσδιορίσουν τη δικαιοσύνη και επανεγκαλέσουν την εξουσία. Ο Προσαλέντης δημιούργησε το θρυλικό άγαλμα υπό την οδηγία του Βρετανού Υπάτου Αρμοστή με βάση τη διάδοχη κατάσταση της Βρεταννίας ως Αθηνάς Παλλάδας, του Λέοντα ως απόγονου του είδους του στη Νεμέα, και της Φαιακίας Νηός ως εμβληματικής της Βρετανικής θαλασσοκρατίας. Σήμερα, το θέμα επικαιροποιείται με μία ανώνυμη Υπερηρωίδα, η οποία καταλαμβάνει κεντρική θέση στο ‘μαγικό χαλί’ από δεσμίδα χαρτονομισμάτων της Ευρώπης, με συντρόφους δύο αήττητους τεχνολογικούς κύνες – ο ένας αναγκαστικά δίπλα της υπό λουριού και ο άλλος πιστά να ανοίγει τον δρόμο εμπρός της. Μπορεί να είναι τόσο σίγουρη για τον εαυτό της που έχει τη δυνατότητα να βγάζει ανέμελα μία ‘σέλφι’ του κάλλους της, χωρίς να έχει ανάγκη της αρχαίας αιγίδας ή της τρίαινας για προστασία. Μόνη σύνδεση με το παρελθόν η χαρακτηριστική περικεφαλαία της Αθηνάς/Βρεταννίας, που έχει πλέον διακοσμητικό χαρακτήρα.(Μεγακλής Ρογκάκος)
Μεγακλής Ρογκάκος, MA MA PhD
Υπεύθυνος Επικοινωνίας
–––––––––––––––––––––––––––––––––
Ἲδρυμα Κερκυραϊκῆς Κληρονομιᾶς
☏ +30 6932 445 459 / +44 07551 010 663
megakles@corfuheritagefoundation.org
www.corfuheritagefoundation.org