Το Palazzo Strozzi στη Φλωρεντία αυτές τις ημέρες φιλοξενεί μια μεγάλη έκθεση του Jeff Koons, ενός από τους πλέον αμφιλεγόμενους καλλιτέχνες της σύγχρονης τέχνης παρουσιάζοντας υπό τον τίτλο “Shine” μερικά από τα πιο διάσημα έργα του και τα πλέον αναγνωρίσιμα. Μια διερεύνηση της έννοιας «αντανάκλαση, λάμψη» που υπερβαίνει τη στενή αντίληψή της ως όρος διακοσμητικός αλλά αποτελεί ένα εγγενές στοιχείο της ίδιας της ανθρώπινης υπόστασης.
Η «αντανάκλαση» είναι μία από τις λέξεις που τον ενέπνευσαν, ένας όρος δανεισμένος από την αρχαία ελληνική φιλοσοφία:
«Η αντανάκλαση προέρχεται από τη λάμψη και την ιδέα της υπέρβασης και της ύπαρξης. Αν σκεφτούμε τον Απόλλωνα, τον Θεό του φωτός, της λάμψης, αν σκεφτούμε τον Χριστό, στο μυαλό μας έρχεται το φως. Έτσι η υπέρβαση, σε όλους τους πολιτισμούς, βασίζεται πραγματικά στη δύναμη του φωτός. Είναι αστείο πώς, σε ορισμένες εποχές, σε ορισμένους πολιτισμούς, η λάμψη αγκαλιάζεται ενώ σε άλλες περιπτώσεις θεωρείται κάτι ψεύτικο, και επιφανειακό», θα δηλώσει σε συνέντευξή του στους Financial Times
Jeff Koons, Gazing Ball (Apollo Lykeios), 2013. Plaster and glass; 94 ¼ x 37 1/8 x 34 ½ inches, 239.4 x 94.3 x 87.6 cm. Artist’s proof from an edition of 3 plus 1 AP. Collection of the artist. © Jeff Koons, Photo: Tom Powel Imaging Gazing Ball series – Room 6
Jeff Koons, Rabbit, 1986. Stainless steel; 41 x 19 x 12 inches, 104.1 x 48.3 x 30.5 cm. Edition 1 from an edition of 3 plus 1 AP. Chicago, Museum of Contemporary Art Museum of Contemporary Art Chicago, partial gift of Stefan T. Edlis and H. Gael Neeson, 2000.21. © Jeff Koons, Photo: © 2019 Christie’s Images Limited Statuary series – Room 2
Υπό αυτό το πρίσμα η νέα έκθεση παρουσιάζει έργα που ενσωματώνουν προβληματισμό, και αναδεικνύουν την αίσθηση της επιβεβαίωσης του θεατή. Η «λάμψη» (Shine) αφορά μια αντανακλαστική ιδιότητα, αφορά τον ίδιο μας τον εαυτό και την προσωπική μας αυτοεκτίμηση. Τα καινοτόμα γλυπτά του και οι εικαστικές του εγκαταστάσεις προσκαλούν κάπως ιδιότυπα και μεταφορικά να κατανοήσουμε τον χρόνο και τον χώρο, την επιφάνεια αλλά και το βάθος, την ουσία. Τα αστραφτερά, λαμπερά, πολύχρωμα μεταλλικά έργα του προσκαλούν σε ένα εσωτερικό ταξίδι, μια βουτιά στο ενδότερο εγώ μας, σε μια υπέρβαση.
Η έκθεση Shine φιλοξενεί μερικά από τα σημαντικότερα έργα του καλλιτέχνη συγκεντρωμένα από συλλογές διαφόρων μουσείων ανά τον κόσμο σε ένα φιλοσοφικό διάλογο που ταλαντεύεται ανάμεσα στα δύο άκρα και τις αμφίρροπες σχέσεις του «είμαι» και «φαίνομαι», αλλά και της «αλήθειας» και «αίσθησης».
«Η δουλειά του καλλιτέχνη είναι με μια απλή χειρονομία να δείξει στους ανθρώπους ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητές τους. Η τέχνη δεν αφορά ένα συγκεκριμένο αντικείμενο, δεν αφορά την εικόνα. Η τέχνη συμβαίνει στη διάδραση με τον θεατή. Ο θεατής θα ολοκληρώσει το αφήγημα του έργου», έχει αναφέρει ο ίδιος ο Koons τονίζοντας την ανθρωπιστική διάσταση του ρόλου ενός καλλιτέχνη.
Jeff Koons, Seated Ballerina, 2010-2015. Mirror-polished stainless steel with transparent color coating; 83 x 44 11/16 x 78 5/8 inches, 210.8 x 113.5 x 199.7 cm. Artist’s proof from an edition of 3 plus 1 AP. Collection of the artist. © Jeff Koons, Photo: © 2017 Fredrik Nilsen, Courtesy Gagosian Antiquity series – Room 1
Jeff Koons, Bluebird Planter, 2010-2016. Mirror-polished stainless steel with transparent color coating and live flowering plants; 82 ½ x 110 ¾ x 40 inches, 209.6 x 281.3 x 101.6 cm. Edition 2 from an edition of 3 plus 1 AP. Courtesy Private Collection. © Jeff Koons, Photo: © 2017 Fredrik Nilsen, Courtesy Gagosian Antiquity series – Room 7
Jeff Koons, Tulips, 1995-1998. Oil on canvas; 111 3/8 x 131 inches, 282.9 x 332.7 cm. Private collection. © Jeff Koons, Photo: Tom Powel Imaging Celebration series – Room 3
Jeff Koons, Inflatable Flowers (Four Tall Purple with Plastic Figures), 1978. Vinyl, mirrors, and plastic; 16 x 57 ¼ x 19 inches, 40.6 x 145.4 x 48.3 cm. Collection of the artist. © Jeff Koons Inflatables series – Room 4
Τα επιλεγμένα έργα τέχνης φανερώνουν μια μακρά καλλιτεχνική πορεία που διαρκεί πάνω από σαράντα χρόνια, από τα αστραφτερά μεταλλικά γλυπτά που αντιγράφουν πολυτελή αντικείμενα όπως το Baccarat Crystal Set (1986), στα εμβληματικά και χαρακτηριστικά «φουσκωτά» έργα του όπως το Rabbit (1986) και το Balloon Dog (Red) (1994-2000) ενώ παράλληλα η έκθεση επιχειρεί μια επανεξέταση της ποπ κουλτούρας από τον Koons και την επανεφεύρεση άλλων ήδη σχεδιασμένων μέσα από το δικό του βλέμμα όπως το Hulk (Tubas) (2004-2018) και One Ball Total Equilibrium Tank (Spalding Dr. JK 241 Σειρά) (1985).
Jeff Koons, Balloon Dog (Red), 1994-2000. Mirror-polished stainless steel with transparent color coating; 121 x 143 x 45 inches, 307.3 x 363.2 x 114.3 cm. One of five unique versions. Private collection. © Jeff Koons, Photo: Mike Bruce, Gate Studios, London / Courtesy the Royal Academy of Arts, London Celebration series – Room 3
Jeff Koons, Hulk (Tubas), 2004-2018. Polychromed bronze and brass; 97 1/4 x 82 11/16 x 48 1/8 inches, 247 x 210 x 122.2 cm. Artist’s proof from an edition of 3 plus 1 AP. Collection of the artist. © Jeff Koons Hulk Elvis series – Room 5
Jeff Koons, One Ball Total Equilibrium Tank (Spalding Dr. JK 241 Series), 1985. Glass, steel, sodium chloride reagent, distilled water, and one basketball; 64 ¾ x 30 ¾ x 13 ¼ inches, 164.5 x 78.1 x 33.7 cm. Edition 1 from an edition of 2. Private collection. © Jeff Koons Equilibrium series – Room
Τα έργα του πολύχρωμα, τρισδιάστα μοιάζουν με μεγάλα παιχνίδια συναρπαστικά για το μυαλό. Η επίδρασή τους άμεση και δυναμική. Διαθέτουν μια αισθητική πληρότητα και μια παιχνιδιάρικη διάθεση.
Κάποια από τα έργα του βρίσκονται σε διάλογο με την Αναγέννηση, μια εποχή που τον γοητεύει όπως έχει δηλώσει και σε συνέντευξή του στους Financial Times: «Στην εποχή της Αναγέννησης, οι άνθρωποι ήταν περίεργοι: οι καλλιτέχνες ήταν παρόντες σε μια στιγμή όπου υπήρχαν διαθέσιμοι νέοι πόροι, και ευκαιρίες για να μπορέσουν να δημιουργήσουν το έργο τους. Οι σκοτεινοί αιώνες είχαν τελειώσει. Ιδέες κυκλοφορούσαν, το εμπόριο άνθιζε, γινόντουσαν πολλά ταξίδια και υπήρχαν πολλές ευκαιρίες στην εκπαίδευση. Οι άνθρωποι κοίταξαν την ιστορία και την αγκάλιασαν. Έγιναν ανασκαφές και ανακάλυψαν γλυπτά – τον Ταύρο των Φαρνέζε, τον Ηρακλή των Φαρνέζε, όλα αυτά τα διαφορετικά, εκπληκτικά κομμάτια της αρχαιότητας που επηρέασαν την τέχνη τους, τη γλυπτική, τη ζωγραφική και την ιδέα ενός νέου κλασικισμού».
Jeff Koons, Gazing Ball (Rubens Tiger Hunt), 2015. Oil on canvas, glass, and aluminum; 64 ½ x 83 1/8 x 14 ¾ inches, 163.8 x 211.1 x 37.5 cm. Collection of the artist. © Jeff Koons, Photo: Tom Powel Imaging, Courtesy Gagosian Gazing Ball series – Room 6
Λίγα λόγια για τον Jeff Koons
Ο Jeff Koons γεννήθηκε στο York, Pennsylvania το 1955. Σπούδασε στο Maryland Institute College of Art στη Βαλτιμόρη και στη Σχολή του Ινστιτούτου Τέχνης του Σικάγο. Από την πρώτη του κιόλας ατομική έκθεση το 1980, το έργο του παρουσιάστηκε σε μεγάλες γκαλερί και ιδρύματα σε όλο τον κόσμο.
Ο Koons έγινε ευρέως γνωστός για τα εμβληματικά του γλυπτά Rabbit and Balloon Dog καθώς και το μνημειώδες γλυπτό με λουλούδια Puppy (1992), που παρουσιάστηκε στο Rockefeller Center και εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Guggenheim Bilbao. Ένα ακόμα ολάνθιστο γλυπτό, το Split-Rocker (2000), που εγκαταστάθηκε προηγουμένως στο Παπικό Παλάτι στην Αβινιόν, στο Château de Versailles και στο Fondation Beyeler στη Βασιλεία, εμφανίστηκε πρόσφατα στο Rockefeller Center το 2014. Ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη.
Info έκθεσης:
“Shine” | 2 Οκτωβρίου 2021 – 30 Ιανουαρίου 2022 | Palazzo Strozzi, Φλωρεντία