Πάνω από πέντε δις ευρώ το χρόνο είναι ο τζίρος που κάνει ο οινοτουρισμός στη Γερμανία. Το μεγαλύτερο μέρος αυτού του τζίρου προέρχεται από τους ίδιους τους Γερμανούς που δείχνουν ιδιαίτερη αγάπη στον κρασί, το οινοτουρισμό και τις οινικές περιπατητικές διαδρομές. Για τους Γερμανούς οινοτουρισμός σημαίνει απόλαυση, χαλαρότητα, προϊόντα της φύσης.
Στην περιοχή του Φράιμπουργκ, μια από τις πιο αναπτυγμένες περιοχές της Γερμανίας σε ότι αφορά στον οινοτουρισμό, έχει μετρηθεί πως κάθε οινοτουρίστας κατά μέσο όρο πραγματοποιεί 5,5 διανυκτερεύσεις στα ξενοδοχεία της περιοχής και ξοδεύει 152 ευρώ την ημέρα, στοιχεία που καθιστούν τη συγκεκριμένη μορφή τουρισμού μια από τις πιο αποδοτικές.
Σε όλο το κρατίδιο της Βάδης-Βυρτεμβέργης, στην οποία ανήκει το Φράιμπουργκ, υπάρχουν πάνω από 15 χιλιάδες εκτάρια αμπελώνων και περίπου 16 χιλιάδες οινοποιεία. Η συντριπτική πλειοψηφία είναι μικρές οικογενειακές επιχειρήσεις, πολλές από τις οποίες συνδυάζουν την παραγωγή κρασιού με άλλες παράλληλες δραστηριότητες, όπως παραδοσιακή ταβέρνα και ξενώνας, πώληση αγροτικών προϊόντων κλπ, προκειμένου να ενισχύσουν τα έσοδα τους. Τα τελευταία χρόνια έχει παρατηρηθεί οι οινοποιοί να μειώνονται όχι όμως και οι καλλιεργούμενες εκτάσεις, καθώς οι μεγαλύτεροι αγοράζουν τους μικρότερους.
Για τους οινοπαραγωγούς της Γερμανίας, η σύνδεση του κρασιού με τον τουρισμό είναι μια πολύ σημαντική υπόθεση. Στην πραγματικότητα συμβαίνει εδώ και 12 αιώνες. Από το 800μχ άρχισαν να δημιουργούνται παραδοσιακές ταβέρνες στα μικρά οινοποιία. Αυτή η παράδοση διατηρήθηκε μέχρι στις μέρες μας. Οι ταβέρνες αυτές που υπάρχουν μέσα στα οινοποιία ονομάζονται Στράους, απολαμβάνουν ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς και αποτελούν πόλο έλξης των οινοτουριστών. Μάλιστα έχει μετρηθεί πως οινοποιεία που διαθέτουν τέτοιες ταβέρνες πωλούν το 53% της παραγωγής τους απευθείας στους καταναλωτές, σε αντίθεση με τα οινοποιεία που δεν διαθέτουν ταβέρνα οπότε το ποσοστό αυτό μειώνεται στο 41%.
Οι περιπατητικές και ποδηλατικές διαδρομές που έχουν δημιουργηθεί ανάμεσα στους αμπελώνες, προσελκύουν επίσης πολλούς τουρίστες οι οποίοι συνδυάζουν την φυσική άσκηση με επίσκεψη σε οινοποιία, τοπική γαστρονομία στις παραδοσιακές ταβέρνες, επίσκεψη σε αξιοθέατα και παραδοσιακά χωριά.
Για την ενίσχυση του οινοτουρισμού στην περιοχή του Φράιμπουργκ διοργανώνονται κάθε χρόνο δυο πολυήμερα φεστιβάλ διάρκειας 11 και έξι ημερών, ενώ εκλέγουν κάθε χρόνο και την βασίλισσα του κρασιού μαζί με δυο πριγκίπισσες.
Ο τοπικός οργανισμός προώθησης του τουρισμού, σε συνεργασία με τους οινοπαργωγικούς συνεταιρισμούς, φροντίζουν για την προβολή του οινοτουρισμού με συγκεκριμένες δράσεις που επικεντρώνονται κυρίως στο ψηφιακό μάρκετινγκ και την οργάνωση fam trps από αγορές στόχους.
Για την προβολή συμβάλουν οικονομικά (και υποχρεωτικά) όλοι οι οινοπαραγωγοί, ανάλογα με τις φιάλες κρασιού που παράγουν. Πόσα χρήματα ξοδεύουν οι οινοπάραγωγοι και οι άλλοι φορείς της Βάδης-Βυρτεμβέργης για την προώθηση του οινοτουρισμού; Περίπου δυο εκατομμύρια ευρώ το χρόνο.
Τι συμβαίνει στην Ελλάδα
Στη χώρα μας ο οινοτουρισμός ξεκίνησε από τη Βόρεια Ελλάδα με την οριοθέτησή των Δρόμων του Κρασιού. Δυστυχώς η ανάπτυξη δεν ήταν η αναμενόμενη αν και η Ελλάδα παράγει κρασί από την αρχαιότητα και οι Έλληνες ήταν αυτοί που διέδωσαν την παραγωγή του. Εγκλωβισμένοι στο «ήλιος και θάλασσα» λίγα πράγματα έγιναν για την προβολή και προώθηση αυτής της μορφής τουρισμού, που φυσικά συνδυάζεται με την γαστρονομία.
Πριν μερικές δεκαετίες δόθηκαν αρκετά χρήματα σε οινοποιεία από ευρωπαϊκά προγράμματα για την ανάπτυξη του οινοτουρισμού, ωστόσο οι περισσότεροι παραγωγοί τα χρησιμοποίησαν κυρίως για να ενισχύσουν την παραγωγή τους. Ίσως και να μην το πίστεψαν. Τα τελευταία χρόνια υπάρχει κάποια κινητικότητα και πρόοδος, αλλά απέχουμε πολύ από αυτό που θα μπορούσαμε, καθώς η Ελλάδα έχει έναν μεγάλο σύμμαχο για την προώθηση του οινοτουρισμού που είναι η ιστορία της.
*omorfataxidia.gr