Μια νέα έκθεση στο Milton Keynes εξυμνεί τη φωτογραφική ιδιοφυΐα της Vivian Maier, μιας φωτογράφου που αναζήτησε τα θέματά της στους δρόμους της Νέας Υόρκης και του Σικάγο.
Μέσα στο πάνθεον των μεγάλων Αμερικανών φωτογράφων δρόμου του 20ου αιώνα –Alfred Stieglitz, Bill Cunningham, William Eggleston, Diane Arbus, Joel Meyerowitz– κανένας δεν μοιράζεται μια ιστορία σαν αυτή της Vivian Maier. Πρώτον, δεν ήταν ποτέ γνωστή ως φωτογράφος. H απασχόλησή της Maier –αν και τη συνδύαζε συχνά με μια κάμερα στο λαιμό της– ήταν νταντά. Για περισσότερα από 40 χρόνια φρόντιζε παιδιά μεταξύ Νέας Υόρκης και Σικάγο, ενώ ταυτόχρονα συγκέντρωνε ένα πλούσιο φωτογραφικό έργο που αποκαλύφθηκε μόλις το 2007, δύο χρόνια πριν από το θάνατό της. Μετά την ανακάλυψη αυτού του θησαυρού στο Σικάγο, η μεταθανάτια φήμη της Maier αυξήθηκε. Μια σειρά από διεθνείς εκπομπές της έκαναν αφιερώματα ενώ το ντοκιμαντέρ Finding Vivian Maier ήταν υποψήφιο για Όσκαρ το 2013.
Τώρα, το έργο της Maier έφτασε στο Ηνωμένο Βασίλειο με μια έκθεση στην MK Gallery, με περισσότερες από 140 εξαιρετικές ασπρόμαυρες και έγχρωμες φωτογραφίες που αποκαλύπτουν την έκταση της ακόρεστης επιθυμίας της να καταγράψει όλες τις πτυχές της αστικής ζωής. “Πρόκειται για μια σημαντική έκθεση”, λέει η επιμελήτρια Anne Morin.
Στα χρόνια που ακολούθησαν τον θάνατό της, ο έντονα εσωστρεφής και ανεξάρτητος χαρακτήρας της, χαρακτηρίστηκε παράδοξος, ενώ εμμέσως η ίδια αμφισβήτησε θεμελιώδεις αντιλήψεις σχετικά με το τι παρακινεί έναν καλλιτέχνη. Πώς θα μπορούσε κάποιος τόσο ταλαντούχος να μην θέλει αναγνώριση ή να είναι ικανοποιημένος με μια καριέρα στη φροντίδα των παιδιών;
Αυτή η έκθεση διαλύει το μυστήριο: η Maier, ως εμμονική συλλέκτρια ιστοριών –οπτικών, γραπτών ή ακουστικών– έδινε προτεραιότητα στην αποτύπωση μιας στιγμής, όχι ως μέσο για έναν σκοπό, αλλά ως πράξη προσωπικής ολοκλήρωσης. Όσο για τη δουλειά της ως νταντά, η έκθεση καταδεικνύει πόσο στενά εμπλουτιζόταν ο φακός με την καθημερινή ενασχόλησή της με τα παιδιά. Για την Maier τα παιδιά έμοιαζαν περισσότερο με συνεργάτες ενώ οι φωτογραφίες της αποκαλύπτουν την τρυφερότηταπου ανέπτυσσε μαζί τους.
“Δεν είναι τυχαίο ότι η Maier ήταν γκουβερνάντα”, λέει η Morin. “Η γειτνίαση της με τον κόσμο των παιδιών της επέτρεψε να βελτιώσει την άποψή της για τον κόσμο και να έχει την ίδια ικανότητα με τα παιδιά να ανακαλύπτει πράγματα. Είχε εξαιρετική οξύνοια και μπορούσε να δει το εξαιρετικό στο συνηθισμένο.”
Η έκθεση Vivian Maier: Anthology θα είναι διαθέσιμη στη MK Gallery, Milton Keynes έως τις 25 Σεπτεμβρίου 2022
Source: Another Mag