Αυτές τις γιορτές, και ενώ η αγορά προσπαθεί να βάλει τους καταναλωτές σε μια καλή εορταστική διάθεση, η ενεργειακή κρίση απαιτεί μια θυσία που κάποτε θα φάνταζε απίθανη: τα χριστουγεννιάτικα φώτα.
Με την προοπτική του μπλακ άουτ και του ρεύματος με δελτίο να πλησιάζει, αξιωματούχοι σε πόλεις όπως το Ελσίνκι, η Λισαβόνα και το Λονδίνο τραβούν την πρίζα για ένα μέρος του διακοσμητικού φωτισμού σε κεντρικούς δρόμους και πλατείες.
Η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχει ανατρέψει τις σχέσεις με τον σημαντικότερο προμηθευτή ενέργειας της ηπείρου και οι κάτοικοι καλούνται να μειώσουν τη θέρμανση τους και να κάνουν πιο σύντομα ντους. Μέρος αυτής της προσπάθειας, είναι βέβαια και τα φώτα των Χριστουγέννων.
Η Bahnhofstrasse της Ζυρίχης, ο κορυφαίος εμπορικός δρόμος στην Ελβετία – και από τους πιο ακριβούς στην Ευρώπη – υπερηφανεύεται για το “Lucy”, μια ετήσια φωτεινή οθόνη που γεμίζει τον νυχτερινό ουρανό με «διαμάντια». Αλλά φέτος αυτά θα φωτίζουν μόνο τα καταστήματα Louis Vuitton και Gucci για πέντε ώρες το βράδυ, περίπου τη μισή διάρκεια της συνηθισμένης.
Αυτό έθεσε το ερώτημα του πόσο πρόθυμοι θα είναι οι καταναλωτές να ανοίξουν τα πορτοφόλια τους κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου που συνήθως είναι η πιο «ευτυχισμένη εποχή του χρόνου» για το εμπόριο.
«Δεν μπορώ να φανταστώ ότι αυτό δεν έχει αντίκτυπο στην αγοραστική συμπεριφορά», δήλωσε ο Marcel Stoffel, επικεφαλής του ελβετικού συμβουλίου αγορών.
Τα διάσημα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια στην Oxford Street του Λονδίνου θα καταναλώνουν κατά δύο τρίτα λιγότερη ενέργεια φέτος μειώνοντας τον χρόνο λειτουργίας σε 8 ώρες την ημέρα και έχοντας πλέον φωτισμό LED, σύμφωνα με τη διαχειρίστρια New West End Company.
Στη Φρανκφούρτη, οι αρχές δεν περιορίζουν μόνο τον φωτισμό των εορτών – δεν θα θερμάνουν επίσης τις τουαλέτες στην ιστορική χριστουγεννιάτικη αγορά Roemer Square της πόλης. Αυτό ανησυχεί τους ιδιοκτήτες κοντινών καταστημάτων όπως το Railslide, το οποίο βασίζεται στην εορταστική κίνηση και στη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα για να τονώσει τις πωλήσεις snowboard και ειδών σκι.
«Αν οι άνθρωποι δεν θέλουν πια να έρχονται στην πόλη, αυτό μας πληγώνει πολύ, πάρα πολύ», είπε ο ιδιοκτήτης Tim Stichel.
Ενώ ορισμένοι έμποροι ελπίζουν ότι θα ανταμειφθούν από τους αγοραστές για την καλή συμπεριφορά τους στην εξοικονόμηση ενέργειας, μια πρόσφατη έρευνα της ελβετικής ένωσης καταστηματαρχών διαπίστωσε ότι οι περισσότεροι ειδικοί αναμένουν ότι η ενεργειακή κρίση θα αποδυναμώσει τις πωλήσεις.
Στο Παρίσι, η δήμαρχος Αν Ινταλγκό πρότεινε να σβήνουν τα φώτα του Πύργου του Άιφελ μια ώρα νωρίτερα κάθε βράδυ – αν και ο νυχτερινός φωτισμός αντιπροσωπεύει μόνο το 4% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας του ορόσημου.
Τέλος στη θέρμανση σε υπαίθρια καταστήματα και σβήσιμο των φώτων του χριστουγεννιάτικου δέντρου τη νύχτα… Το δημαρχείο του Στρασβούργου ανακοίνωσε πολυάριθμα μέτρα ενεργειακής λιτότητας με στόχο την έκδοση της «Χριστουγεννιάτικης Αγοράς 2022».
Η χριστουγεννιάτικη αγορά του Στρασβούργου στοχεύει σε μείωση 10% της κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας φέτος μέσω μείωσης του φωτισμού, ανακοίνωσε την Πέμπτη το περιβαλλοντικό δημαρχείο. Η αγορά, που θα εγκαινιαστεί στις 25 Νοεμβρίου, θα υποδεχτεί, όπως κάθε χρόνο, περισσότερα από 300 περίπτερα απλωμένα στην πρωτεύουσα της Αλσατίας, όπου θα στηθεί ένα δέντρο ύψους 30 μέτρων.
Το συναρπαστικό χριστουγεννιάτικο σύνολο της Ζυρίχης δεν είναι τόσο ενεργοβόρο: σύμφωνα με την εταιρεία που κατασκευάζει τα φώτα, ολόκληρη η οθόνη καταναλώνει περίπου 3 κιλοβατώρες την ώρα – περίπου το ισοδύναμο με αυτό που θα χρειαζόταν ένας οικιακός φούρνος εάν λειτουργεί στην υψηλότερη θερμοκρασία του για το ίδιο χρονικό διάστημα.
*naftemporiki.gr με πληροφορίες από Bloomberg, Le Figaro