Καθώς ξεκαθαρίζουν οι πληροφορίες για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη, οι υπεύθυνοι της καταστροφής αρχίζουν να διατυπώνουν τα επιχειρήματά τους με τα οποία θα επιχειρήσουν να διασκεδάσουν τις εντυπώσεις και να μεταθέσουν τις ευθύνες. Αξίζει να δούμε ορισμένα από αυτά τα επιχειρήματα, όπως διατυπώνονται ήδη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στα ΜΜΕ και να προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε γιατί δεν ισχύουν.
Ήταν ανθρώπινο λάθος
Στη διαχείριση σύνθετων δικτύων, όπως αυτό του σιδηροδρόμου, ανθρώπινο λάθος είναι αυτό που συμβαίνει όταν δεν έχεις πληρώσει για τα τεχνικά μέσα που θα το απέτρεπαν. Όπως εξηγούσε και ο πρόεδρος των Μηχανοδηγών «δε λειτουργεί τίποτα. Ούτε οι ενδείξεις, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας. Αν αυτά λειτουργούσαν οι μηχανοδηγοί θα βλέπαν την κόκκινη ένδειξη, τα τρένα θα σταμάταγαν σε απόσταση».
Τα μέσα ενημέρωσης που στηρίζουν την κυβέρνηση προωθούν από τις πρώτες ώρες τη θεωρία του ανθρώπινου λάθους για να διασώσουν την πολιτική ηγεσία. Το 2023 είναι αδιανόητο να βρεθούν δυο τρένα που κινούνται μετωπικά στην ίδια γραμμή χωρίς να ενεργοποιηθούν συστήματα ελέγχου και διαδοχικές δικλείδες ασφαλείας. Ο υπουργός μεταφορών έπρεπε να έχει παραιτηθεί ήδη.
Ο Χατζηδάκης ξεπούλησε τα τρένα
Αρκετοί λογαριασμοί μέσων κοινωνικής δικτύωσης που πρόσκεινται στον ΣΥΡΙΖΑ παρουσιάζουν ένα παλαιότερο μήνυμα του Κώστα Χατζηδάκη ο οποίος διεκδικούσε τις δάφνες για την ιδιωτικοποίηση των ελληνικών σιδηροδρόμων. Καλή προσπάθεια αλλά τα τρένα τα ξεπούλησε ο ΣΥΡΙΖΑ έναντι του εξευτελιστικού ποσού των 45 εκατομμυρίων ευρώ (ενδεικτικά μόνο οι κρατικές επιδοτήσεις προ τους ιδιώτες για τις «άγονες γραμμές» ξεπερνούν πλέον τα 50 εκατομμύρια)
Για τις ελλείψεις αλλά και τα προβληματικά συστήματα που έφερε στην Ελλάδα η ιταλική εταιρεία διαχείρισης μπορείτε να διαβάσετε παλαιότερη έρευνα των reporters united.
Δεν φταίει η ιδιωτικοποίηση, οι υποδομές παραμένουν κρατικές
Όπως μας δίδαξε το παράδειγμα της Μεγάλης Βρετανίας ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες που προκαλούν δυστυχήματα είναι η πολυδιάσπαση των λειτουργιών των σιδηροδρόμων που πραγματοποιείται πάντα πριν από την ιδιωτικοποίηση με στόχο να πάρουν οι ιδιώτες τα κερδοφόρα φιλέτα και να μείνει στους φορολογούμενους το κόστος των υποδομών. Στο ντοκιμαντέρ που είχαμε ετοιμάσει το 2012 για λογαριασμό των εργαζομένων στους σιδηροδρόμους εξηγούσαμε πως ακριβώς λειτουργεί αυτός ο μηχανισμός.
Η κατάσταση ήταν τραγική και πριν από την ιδιωτικοποίηση
Η περίοδος πριν από την ιδιωτικοποίηση φέρνει συχνά την μεγαλύτερη υποβάθμιση κρατικών υποδομών καθώς οι κυβερνήσεις που θέλουν να τις ξεπουλήσουν τις απαξιώνουν συστηματικά για να δείξουν στον κόσμο ότι «το κράτος δεν μπορεί να τις διαχειριστεί». Αυτό συνέβαινε για χρόνια στον ΟΣΕ από διαδοχικές κυβερνήσεις που προετοίμαζαν την ιδιωτικοποίηση.
Με δεδομένο μάλιστα ότι οι ιδιώτες δεν συμμετέχουν στην συντήρηση και την αναβάθμιση των υποδομών αυτή η καταστροφή είναι πολύ δύσκολο να αντιστραφεί μετά την ιδιωτικοποίηση.
Και σε άλλες χώρες της Ευρώπης έχουν ιδιωτικά τρένα χωρίς δυστυχήματα
Στην Ευρώπη η συντριπτική πλειονότητα των σιδηροδρόμων βρίσκεται υπό κρατικό έλεγχο ενώ τα μεγαλύτερα δυστυχήματα των τελευταίων δεκαετιών σημειώθηκαν στα πρώτα στάδια της ιδιωτικοποίησης στη Μεγάλη Βρετανία. Προφανώς το πέρασμα των σιδηροδρόμων σε ιδιώτες δεν σημαίνει αυτομάτως περισσότερα δυστυχήματα. Σε χώρες όμως όπως η Ελλάδα με υποβαθμισμένες υποδομές η πολυδιάσπαση των υπηρεσιών αποτελεί μια δοκιμασμένη συνταγή προς την καταστροφή.
Πηγή /info-war.gr