Συνέντευξη Στέλιος Φούντογλου
Για τις δυνατότητες που έχει και πρέπει να αξιοποιήσει η Δυτική Μακεδονία στον τομέα του τουρισμού συνομιλήσαμε με τον διευθυντή του ξενοδοχείου «Παντελίδη», Γιώργο Παντελίδη και τις προοπτικές ανάπτυξης του τουρισμού για νέες θέσεις εργασίας. Το βιογραφικό του πλούσιο, η εμπειρία του μεγάλη σε θέματα τουριστικής κατεύθυνσης. Δραστήριος και γεμάτος όρεξη για έναν αναπτυξιακό κλάδο που δυστυχώς δεν έχει τα αποτελέσματα που θα έπρεπε. Η Δυτική Μακεδονία παρουσιάζει εξαιρετικές επενδυτικές ευκαιρίες στο συγκεκριμένο κλάδο και σε καιρούς μεταλιγνιτικής «έξαρσης» ο τουρισμός πρέπει να πρωταγωνιστήσει στο ΑΕΠ της περιοχής μας!
Ποια είναι η γνώμη σας για την ακολουθούμενη τουριστική πολιτική της Δυτικής Μακεδονίας και ποιο θεωρείτε το ιδανικό τουριστικό μοντέλο, που θα μπορούσε να διασφαλίσει ένα βιώσιμο κοινωνικό-οικονομικό περιβάλλον για τον Τουρισμό στην περιοχή;
Η περιφέρεια της Δυτικής Μακεδονίας εδώ και δεκαετίες είναι ουραγός πανελλαδικά σε όλους τους δείκτες που μετρούν τουριστικά αποτελέσματα. Η συμβολή του τουρισμού στο ΑΕΠ της περιοχής μας δεν ξεπερνάει το 1%, έχουμε τις λιγότερες διανυκτερεύσεις ανά επισκέπτη αλλά και την μικρότερη κατά κεφαλή δαπάνη. Το μοντέλο στο οποίο είχαμε επενδύσει κατά τα καλά χρόνια της ελληνικής οικονομίας και μέχρι το 2010 ήταν να επενδύσουμε στον ορεινό τουρισμό με κορωνίδα την Καστοριά και ακολουθούσαν οι ορεινοί όγκοι των Γρεβενών και τα χιονοδρομικά μας. Με την είσοδο της κρίσης όμως ως περιφέρεια αργήσαμε να αντιληφθούμε πως δεν αρκεί πλέον το φυσικό κάλος για να έρθει ο επισκέπτης αλλά πολλά περισσότερα. Σήμερα 3 χρόνια μετά την ανάληψη ευθύνης από την νέα περιφερειακή αρχή ακολουθούμε ακριβώς τα ίδια βήματα που μας έφεραν ως εδώ. Δεν έχουμε καταστρώσει σχέδιο ανάπτυξης τουριστικού προϊόντος που θα προσελκύσει νέους επισκέπτες. Συνεχίζουμε να προβάλουμε σε εκθέσεις και καμπάνιες απλά κάποιες περιοχές χωρίς να έχουμε κάνει την διαφοροποίηση που ζητάει η αγορά. Σκεφτείτε πως σήμερα δεν υπάρχει καν αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης τουρισμού που θα συνέχιζε το έργο του προηγούμενο ο οποίος αντιλαμβανόταν τις συνθήκες και συζητούσε με τους ανθρώπους του κλάδου για τις προοπτικές. Αυτό που χρειάζεται σήμερα είναι κυρίως όραμα αλλά και σχεδιασμός και υλοποίηση ενός σχεδίου δράσης που θα αποφασίσουμε όλοι από κοινού όσοι ασχολούμαστε με τον τουριστικό κλάδο.
Είναι πυλώνας ανάπτυξης ο Τουρισμός για την περιοχή;
Σήμερα που μιλάμε ο τουρισμός δεν είναι πυλώνας για την περιοχή αλλά πιστεύω πως μπορεί να γίνει. Στην μεταλιγνιτική περίοδο χρειάζεται η ανάπτυξη τουριστικού προϊόντος και υποδομών για δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας και να επιστρέψουν συμπολίτες μας στον τόπο τους που έφυγαν λόγω της υψηλής ανεργίας.
Ποια είναι τα βήματα που πρέπει να ακολουθήσουμε για την προσέλκυση τουριστών στη Δ. Μακεδονία;
Για να δημιουργηθεί το τουριστικό προϊόν που ονειρευόμαστε οι άνθρωποι του κλάδου πρέπει να επενδύσουμε σε όλες τις αναδυόμενες αγορές που δείχνουν πως έχουν προοπτική για την περιοχή μας. Ο οινολογικός τουρισμός, ο θρησκευτικός τουρισμός αλλά και ο εκπαιδευτικός-βιομηχανικός έχουν βάση ανάπτυξης αρκεί να δουλέψουμε συστηματικά. Τα βήματα σε κάθε μορφή τουρισμού είναι η κατάστρωση ενός σχεδίου, η δυναμική υλοποίηση του, η προώθηση του και τέλος η παρακολούθηση των αποτελεσμάτων του σχεδίου.
Ποιος είναι ο παράγοντας που μπορεί να δράσει εσωτερικά για την κινητοποίηση των τοπικών δυνάμεων και εξωτερικά για την προσέλκυση ζήτησης που θα δομήσει την Δυτική Μακεδονία ως τουριστικό προορισμό;
Ο παράγοντας που μπορεί να δώσει ώθηση στον τουρισμό είναι πάντα ο άνθρωπος. Ένας άνθρωπος με όραμα που δουλεύει παρά τις αντιξοότητες είναι αυτός που κάνει την διαφορά. Δείτε το παράδειγμα του Νυμφαίου όπου λόγω Μέρτζου και Μπουτάρη έγινε πόλος έλξης και σήμα κατατεθέν της Δυτικής Μακεδονίας. Ένας άλλος παράγοντας είναι η θέληση του κράτους να βοηθήσει έμπρακτα την Δυτική Μακεδονία με ειδικά τουριστικά προγράμματα σχεδιασμένα για την περιοχή μας.
Έχουμε τουριστική συνείδηση και παιδεία;
Τουριστική παιδεία δεν υπάρχει εκτεταμένα πλην της Καστοριάς γιατί οι ξενοδοχειακές μονάδες της περιοχής μας είναι κατά μεγάλο βαθμό οικογενειακές επιχειρήσεις που είμαστε αυτοδίδακτοι. Εδώ θα μπορούσαμε να τρέξουμε ειδικά εκπαιδευτικά προγράμματα για την κατάρτιση των ξενοδόχων. Αυτό που περισσεύει όμως και είναι το καταλυτικό είναι η φιλοξενία που κυλάει στο αίμα κάθε Δυτικομακεδόνα και τι πιο βασικό από αυτό όταν μιλάμε για τουρισμό.
Θεωρείτε ότι ο Τουρισμός έχει στηριχθεί με ειδικά μέτρα όλα αυτά τα χρόνια και ειδικότερα στα χρόνια της πανδημίας;
Οι τουριστικές μονάδες χαρακτηρίζονται από υψηλή ένταση εργασίας και μεγάλα σταθερά κόστη. Επομένως τα μέτρα στήριξης κατά την περίοδο της πανδημίας δεν κρίνονται ως επιτυχημένα αλλά με βάση την κατάσταση πανελλαδικά βοήθησαν ώστε να μην κλείσουν ξενοδοχεία.
Ποια είναι η Τουριστική ταυτότητα της Δυτικής Μακεδονίας;
Η Δυτική Μακεδονία δεν θα έλεγα πως σήμερα έχει ολοκληρωμένη τουριστική ταυτότητα αλλά εάν θα έπρεπε να αποκτήσουμε μια θα έπρεπε να βασίζεται στις 7 λίμνες μας, στα 3 χιονοδρομικά μας κέντρα και στην βιομηχανική μας κληρονομιά.
Ποια είναι η κατάσταση των ξενοδοχειακών μονάδων στην περιοχή; Υπάρχουν υποδομές;
Οι ξενοδοχειακές υποδομές σήμερα είναι κατά μεγάλο βαθμό «κουρασμένες» καθώς τα χρόνια της κρίσης ελάχιστα ξενοδοχεία προχώρησαν σε επενδύσεις αναβάθμισης καθώς προσπαθούσαν να επιβιώσουν. Ο νέος αναπτυξιακός νόμος δίνει μεγάλες επιδοτήσεις για ανακαίνιση και ενεργειακή αναβάθμιση αλλά το βασικό ζήτημα είναι πόσοι θα αποφασίσουν να επενδύσουν μιας και το κλίμα δεν είναι θετικό για το μέλλον την στιγμή που μιλάμε.
Πως θα ήταν ιδανικά για εσάς ο Τουρισμός στην Δυτική Μακεδονία;
Για μένα το ιδανικό θα ήταν να δημιουργηθούν παράλληλες επιχειρήσεις γύρω από τον τουρισμό. Ξέρετε δεν είναι μόνο τα ξενοδοχεία που προσελκύουν επισκέπτες αλλά και τα μαγαζιά με παραδοσιακά προϊόντα και σουβενίρ, τα οινοποιεία και τα τυροκομεία, οι ορειβατικοί και ιππικοί όμιλοι. Άρα όλα μαζί συνθέτουν αυτό που θα προσφέρει την ολοκληρωμένη εμπειρία για τον τουρίστα και θα τον κάνει να ξαναέρθει αλλά κυρίως να γίνει πρέσβης της περιοχής μας κομίζοντας τις εμπειρίες που έζησε σε άλλους.
Γεννάει ευκαιρίες στον Τουρισμό η μεταλιγνιτική μετάβαση;
Η μεταλιγνιτική περίοδος γεννάει ευκαιρίες σε κάθε κλάδο. Έτσι και στον τουρισμό και είναι η στιγμή να διεκδικήσουμε όλα όσα ζητάμε αυτά τα χρόνια. Επιδότηση του κόστους θέρμανσης στην πιο ψυχρή περιφέρεια της χώρας, ειδικό αναπτυξιακό σχέδιο με πριμοδότηση της Δυτικής Μακεδονίας μέσω προγραμμάτων τουρισμού και κονδύλια για την προβολή της περιοχής μας.
Πείτε μου λίγα λόγια για το ξενοδοχείο Παντελίδη και τα σχέδιά σας για το μέλλον;
Ως οικογένεια και ως επιχειρηματικός όμιλος πιστέψαμε και συνεχίζουμε να πιστεύουμε στην περιοχή. Κάθε χρόνο επενδύουμε και προσελκύουμε νέους πελάτες και νέες αγορές. Από πέρυσι εγκαταστήσαμε το πιο σύγχρονο αθλητικό κέντρο στην Ελλάδα και ολοκληρώνουμε παράλληλα το SPA AND WELLNESS CENTER. Παρά την πανδημία και την νέα κρίση που βιώνουμε θεωρούμε πως η περιοχή πρέπει να έχει και θα έχει μέλλον και γι’ αυτό αναβαθμίζουμε τις παρεχόμενες υπηρεσίες σε ένα ξενοδοχείο που 33 χρόνια τώρα έχει γίνει συνώνυμο της φιλοξενίας και σήμα κατατεθέν της περιοχής.