Φωτογραφίες Μυρτώ Κυρίτση
Έχει ένας αρχιμουσικός μουσικές ανασφάλειες; H εκπαίδευση του μαέστρου μοιάζει με του αθλητή; Πόσο κοντά ή μακριά είναι η υψηλή και η ποπ κουλτούρα; O Mιχάλης Παπαπέτρου μας καλωσορίζει στον κόσμο ενός σύγχρονου μαέστρου και μας ταξιδεύει στο μουσική του πραγματικότητα.
Τα προσωπικά
Τι σας περιορίζει και τι σας απελευθερώνει;
Με περιορίζουν οι καταστάσεις που μου επιβάλλονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο, ή προσπαθούν να μου επιβληθούν, αλλά τα τελευταία χρόνια προσπαθώ να τις αποβάλω από τη ζωή μου. Νιώθω ελεύθερος όταν είμαι ο ευατός μου, όταν εκφράζομαι όπως θέλω, όπως νιώθω.
Τι θεωρείτε σημαντικό στη ζωή;
Στη ζωή το πιο σημαντικό για μένα είναι να βρεις την προσωπική σου αλήθεια. Μόνο έτσι ζεις πραγματικά ευτυχισμένος, μαθαίνεις να αγαπάς τον ευατό σου και κατά συνέπεια να αγαπάς και τους γύρω σου.
Έχετε μουσικές ανασφάλειες;
Ανασφάλειες δεν θα το έλεγα, νιώθω αγωνία όταν έρχεται η ώρα της παράστασης. Προσπαθώ και αγωνίζομαι να φέρω το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα και να υπηρετήσω καλύτερα αυτό που θα ήθελε ο συνθέτης. Σίγουρα, σε κάθε καλλιτέχνη θέλει να αρέσει το έργο του, αλλά αυτή η ανασφάλεια, η αγωνία, το άγχος, το στρες πρέπει να λειτουργεί ευεργετικά για να τον οδηγεί σε καλύτερα αποτελέσματα.
Πως νιώθετε σήμερα σε σχέση με τα πρώτα σας βήματα και την αρχή της σταδιοδρομίας σας;
Νιώθω ευτυχής για όλα αυτά που μου έχουν συμβεί, για τους ανθρώπους που συνεργάστηκα, για τους ανθρώπους που με στήριξαν και με βοήθησαν και σίγουρα νιώθω ότι εξελίσσομαι συνεχώς και γίνομαι καλύτερος. Ακόμα και τα εμπόδια που συναντάμε στη ζωή μπορούν να μας βοηθήσουν να πάμε παρακάτω, να γίνουμε καλύτεροι, αρκεί να αναγνωρίσουμε τη θετική πλευρά που μπορεί να κρύβουν.
Η λέξη παιδεύομαι έχει για εσάς διπλή σημασία;
Δεν έχει , ή προσπαθώ να μην έχει γιατί πάντα όταν παιδεύεσαι να κάνεις κάτι ή να μάθεις κάτι, κερδίζεις. Οπότε αν μείνεις στο αποτέλεσμα, ακυρώνεις και την αρνητική χροιά του ρήματος.
Η εκπαίδευση του μαέστρου είναι σαν αυτή του αθλητή; Απαιτεί διαρκή αγώνα;
Μοιάζει πολύ με του αθλητή. Χρειάζεται καθημερινή ενασχόληση, μελέτη και ειδικά στην περίπτωση του μαέστρου ταυτόχρονη γνώση πολλών πεδίων για να μπορεί να ανταπεξέλθει αργότερα στις απαιτήσεις του επαγγέλματος. Όπως και ο αθλητής προπονείται ώρες καθημερινά, έτσι και ο μαέστρος και ο μουσικός πρέπει να ασχολούνται καθημερινά με το αντικείμενο που έχουν επιλέξει. Ακόμα και τις ώρες που δεν μελετάς , που δεν είσαι σε πρόβα, το μυαλό δεν σταματάει να είναι σε εγρήγορση.
Τα θεμελιώδη
Η τέχνη σε διαλέγει ή την διαλέγεις εσύ;
Εμένα με διάλεξε, από τη στιγμή που πήγα στο ωδείο όλα κύλησαν μόνα τους. Δεν υπήρχε άλλη επιλογή.
Γεννιέσαι ή γίνεσαι;
Γεννιέσαι αλλά αν δεν εκπαιδευτείς δεν μπορείς να γίνεις.
Η μουσική εξημερώνει τα ήθη;
Η μουσική είναι επικοινωνία , είναι ζωή.
Μια μέρα χωρίς μουσική είναι μια μέρα χαμένη;
Καθόλου, μια μέρα και στη σιωπή είναι όμορφη, άλλωστε στη μουσική υπάρχει και σιωπή.
Η επιτυχία τι φέρνει;
Θα έλεγα ότι σου δίνει ώθηση για να προχωρήσεις.
Τα της παράστασης
Τι σας οδήγησε στην επιλογή της όπερας «Η μεγαλοψυχία του Τίτο» του Wolfgang Amadeus Mozart ;
Πρόκειται για την τελευταία όπερα του Mozart, ένα αριστούργημα που δεν παίζεται αρκετά συχνά στην Ελλάδα και θεωρήσαμε ότι θα ωφελήσει τα παιδιά μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας του προγράμματος.
Πως ανταποκρίνεται το συγκεκριμένο έργο στη σύγχρονη εποχή;
Οι έννοιες της αγάπης και της συγχώρεσης κατακλύζουν ολόκληρη την όπερα και σίγουρα μιλάνε και στο σήμερα.
Τι σημαίνει για εσάς το έργο «Η μεγαλοψυχία του Τίτο» ;
Μια ακόμη ενδιαφέρουσα περιπέτεια στον κόσμο ενός τεράστιου συνθέτη.
Τι ή ποιος είναι αυτός που αναδεικνύει έναν μουσικό/συνθέτη/καλλιτέχνη; Τo κοινό; Οι καινοτομίες; Oι νέες προτάσεις;
Η αλήθεια του μέσω της τέχνης του.
Μπορείτε να μας περιγράψετε πως είναι η αλληλεπίδραση μεταξύ μουσικών και μαέστρου;
Ο μαέστρος έρχεται να διδάσκει το εκάστοτε έργο, ώστε όλοι οι μουσικοί να έχουν μια κοινή οπτική γωνία και αυτό που τον κάνει ξεχωριστό είναι η ίδια του η προσωπικότητα που εμπνέει τους μουσικούς.
Τα κοινωνικά
Τι είναι πολιτικά και κοινωνικά ιδεατό για σας;
Η διαμόρφωση ενός πλαισίου κοινωνικής δικαιοσύνης και ενδιαφέροντος για το κοινό καλό.
Ποια αξία τοποθετείτε στην υψηλότερη βαθμίδα;
Την ελευθερία
Ποιες είναι οι προκλήσεις της νέας εποχής;
Να μείνεις ακέραιος σε αυτό που είσαι και θες να είσαι.
Τα μουσικά
Τι είναι κλασικό;
Ότι μένει αναλλοίωτο στο χρόνο, αυτό που αντέχει και μιλάει στις καρδιές όλων.
Που διαφέρει η μελέτη της μουσικής ως μουσικός και που ως μαέστρος;
Πουθενά, η μουσική χρειάζεται την ίδια μελέτη και αφοσίωση ανεξαρτήτως ρόλου.
Για να ερμηνεύσεις ένα έργο πρέπει να το διαλύσεις, να το αποδομήσεις και να το ξαναχτίσεις;
Πρέπει να καταλάβεις την πρόθεση του συνθέτη, τη σκέψη του , το όραμα του και αυτό προϋποθέτει γνώση και ταλέντο.
Πιστεύετε στον ωκεανό του ήχου ή στον διαχωρισμό του;
Τα πάντα είναι ήχος.
Ποια είναι η σχέση υψηλής και ποπ κουλτούρας;
Υπάρχει και ποπ υψηλή κουλτούρα και υψηλή ποπ κουλτούρα οπότε κάπως επικοινωνούν.
Τα αγαπημένα
Αγαπημένος θεατρικός συγγραφέας
Άντον Τσέχωφ
Αγαπημένη παράσταση
Ο βυσσινόκηπος
Αγαπημένο βιβλίο
Ο Χριστός ξανασταυρώνεται
Αγαπημένος συνθέτης
Ρίχαρντ Βάγκνερ
Αγαπημένη όπερα
Η Βαλκυρία
Αγαπημένος δίσκος
Ο βραβευμένος δίσκος “Alessandro” G.F.Haendel με την Armonia Atenea και τον Γιώργο Πέτρου
info
Αρχιμουσικός και πιανίστας, γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε πιάνο και ανώτερα θεωρητικά στο Ελληνικό Ωδείο και μουσικολογία στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συνέχισε σπουδές στην Ανώτατη Ακαδημία Μουσικής και Θεάτρου Μονάχου (τάξη Μπρούνο Βάιλ και Κλάους φον Βίλντενμαν). Έχει διευθύνει τη Συμφωνική Oρχήστρα Μονάχου, τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Μπαντ Ράιχενχαλ, την Ορχήστρα Εγχόρδων της Ίνγκολστατ, την Ορχήστρα Εγχόρδων της Χαϊλμπρόν, τη Συμφωνική Ορχήστρα της ΕΡΤ, την Ορχήστρα των Xρωμάτων κ.ά. Διακρίθηκε ανάμεσα σε διακόσιους δεκαεπτά συμμετέχοντες στον Διεθνή Διαγωνισμό «Δημήτρης Μητρόπουλος» για διεύθυνση ορχήστρας, καθώς προκρίθηκε στους οκτώ καλύτερους του διαγωνισμού. Έχει συνεργαστεί με Ευρωπαϊκό Kέντρο Όπερας, Εθνική Λυρική Σκηνή, Φεστιβάλ Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής κ.ά.
«Οι Νέοι της Όπερας» της Εθνικης Λυρικής Σκηνής, παρουσιάζουν τη «Η Μεγαλοψυχία του Τίτου» του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ για μία μόνο παράσταση, στις 10 Μαΐου, στην Αίθουσα Τέχνης/Κεντρική Σκηνή του Δη.Πε.Θεάτρου Κοζάνης. Τη μουσική διεύθυνση και τη μεταγραφή του έργου για μικρό σύνολο υπογράφει ο Μιχάλης Παπαπέτρου, ενώ τη σκηνοθεσία η Μάρθα Τομπουλίδου. Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Βαγγέλης Χατζησίμος. Υπεύθυνη προετοιμασίας μουσικού Συνόλου είναι η Έμη Δημοπούλου και συμμετέχουν μέλη των χορωδιών του Δημοτικού Ωδείου Κοζάνης, Ωδείου Δημόπουλου και της Χορωδίας Δωματίου Κοζάνης.
Η Μεγαλοψυχία του Τίτου είναι η τελευταία όπερα που έγραψε ο Μότσαρτ. Πρόκειται για ένα σπουδαίο έργο για την αλήθεια και την ομόνοια, την προδοσία, τη συγχώρεση, την αγάπη και τη φιλία. Γραμμένη σε ποιητικό κείμενο του Ιταλού ποιητή Μεταστάζιο σε διασκευή Κατερίνο Ματσολά, η Μεγαλοψυχία του Τίτου πρωτοπαρουσιάστηκε στο Εθνικό Θέατρο Πράγας στις 6 Σεπτεμβρίου 1791. Από την ΕΛΣ ανέβηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο Ολύμπια στις 5 Μαρτίου 1986.
Ο υπεύθυνος του προγράμματος «Οι Νέοι της Όπερας» Βαγγέλης Χατζησίμος σημειώνει: «Η πρώτη παραγωγή του προγράμματος, μετά το επιτυχημένο ξεκίνημα στο Θέατρο Τέχνης, Κάρολος Κουν έρχεται στο ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης, στοχεύοντας στην συνέργεια με πολιτιστικούς οργανισμούς της περιφέρειας, στις 10 Μαΐου 2019. Το ΔΗΠΕΘΕ Κοζάνης προκρίθηκε ως πρώτος σταθμός για την δυναμικότητα του και την τόλμη του προγραμματισμού του.