Ο Φανός είναι ο πρωταγωνιστής της Κοζανίτικης αποκριάς τους τελευταίους τρεις αιώνες, συνεχίζει να ενώνει την γειτονιά, τους ανθρώπους, ξένους και γνωστούς, ντόπιους και επισκέπτες που θα πιαστούν χέρι με χέρι και όλοι μαζί θα γλεντήσουν, θα χαρούν και θα δώσουν την υπόσχεση να ξανανταμώσουν.
Τι θα μπορούσε να προστεθεί στο υπάρχον πρόγραμμα ώστε η Αποκριά της Κοζάνης να γίνει πιο ελκυστική στους επισκέπτες; Είναι η μακροβιοτητα του φανού δύσκολο πράγμα; Τι κρατάει ζωντανό το έθιμο; Υπάρχει διαφορά στο χθες με το σήμερα;
Τα μέλη του συλλόγου ΠΗΓΑΔ’ Τ’ ΚΕΡΑΜΑΡΓΙΟY απαντούν!
Η ονομασία “ΠΗΓΑΔ’ Τ’ ΚΕΡΑΜΑΡΓΙΟY”
Κώστας Ρήγας – Πρόεδρος Φανού
Η προέλευση της ονομασίας προέρχεται από το πηγάδ’ που βρίσκονταν στην συμβολή των οδών Δαβάκη και 3ης Σεπτεμβρίου της γειτονιάς μας , του οποίου το νερό , ερχόταν από την τοποθεσία ΣΥΚΙΕΣ στο ΣΙΟΠΟΤΟ.
Στις 10 Απριλίου του 1993 ιδρύθηκε ο σύλλογoς μας, από μία παρέα ανθρώπων με ανησυχίες –νέες ιδέες-και αγάπη για το έθιμο του φανού. Η συνοικία του Κεραμαργιού βρίσκεται ΝΔ της πόλης της Κοζάνης και είναι από της πιο παλιές και με έναν από τους παλιούς Φανούς της πόλης μας.
Το όνομα της περιοχής προήλθε γιατί στο μέρος αυτό παλιά υπήρχε εργοστάσιο που έκανε τούβλα (γεμάτα με άχυρο) και κεραμίδια (κεραμιδαργιό –Κεραμαργιό).
Από το Φανό του Κεραμαργιού μια ομάδα νέων ανθρώπων με διαφορετικές απόψεις και ιδέες αποχώρησε το 1993 και δημιούργησαν έναν νέο Σύλλογο με την επωνυμία «ου Φανός Πηγάδ’ τ’ Κεραμαργιού».
Από τους πρώτους Φανούς (Συλλόγους) στην Πόλη μας με νέο καταστατικό.
Σκοπός του συλλόγου είναι να συμβάλλει με την δράση του στην πολιτιστική εξύψωση των κατοίκων της παραδοσιακής συνοικίας του Κεραμαργιού ,στην διάσωση της πολιτιστικής κληρονομιάς της πόλης μας και στην συλλογή ,επεξεργασία και διάδοση του τοπικού λαογραφικού υλικού των ηθών και των εθίμων και στην αναβίωση του παραδοσιακού φανού της συνοικίας μας. Ο Σύλλογός μας αριθμεί περισσότερα απο 200 μέλη.
Αρχίζοντας από τον ποιο μικρό που είναι 10 μηνών ως τον ποιο μεγάλο που είναι 80 χρονών.Η συμμετοχή όλων είναι κάτι παραπάνω από δυναμική. Η ψυχή και η δύναμη του Συλλόγου μας είναι η νεολαία. Οι παλαιοί βάζουν την εμπειρία τους και τη γνώση και οι νέοι το δυναμισμό τους και τις νέες ιδέες.
Δεν μας τρομάζουν τα καιρικά φαινόμενα Σύνθημά μας (και με κρύο και με χιόνι το πηγάδι ξεφαντώνει) , δίνουμε μεγάλη προσοχή στους παραδοσιακούς μεζέδες την περιποίηση των επισκεπτών στο νοικοκυριό την καθαριότητα και του καλό κρασί.
Σας σ’ καλνούμι ανεπιφύλακτα στου Φανό μας.
Αναμφισβήτητα οι αποκριές της Κοζάνης αποτελούν το μεγαλύτερο πολιτιστικό γεγονός της περιοχής μας (με το μοναδικό έθιμο του φανού).
Ο Φανός αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της κάθε γειτονιάς και έχει σαν σκοπό την σύσφιξη των σχέσεων μεταξύ των ανθρώπων της γειτονιάς και γενικότερα της περιοχής , γίνεται από τους ανθρώπους της γειτονιάς για την γειτονιά γι΄ αυτό και κράτησε τόσα πολλά χρόνια με αυτή τη μορφή και θα συνεχίσει να υπάρχει.
Ο φανός θέλει γνώσει της παράδοσης- μεράκι-ταλέντο-και όρεξη για εθελοντική δουλειά. Πριν βγουν στον φανό σχωρνιούνταν όλοι μεταξύ τους.
Οι μικρότεροι φιλούσαν το χέρι των γεροντότερων , εκείνοι τους συγχωρούσαν και τους ευχόταν του χρόνου καλλίτερα. Στη συνέχεια μετά το δείπνο έκαναν το παιχνίδι της Χάσκας. Έδεναν μ΄ένα ράμα (μια μακριά κλωστή) ένα σφιχτό αυγό στην άκρη απ’ τον κλώστη και το τριγυρνούσαν ( το περιέφεραν) σε όλους με τη σειρά. Όποιος κατάφερνε να το βάλει στο στόμα χωρίς να χρησιμοποιήσει τα χέρια του το έτρωγε κιόλας θεωρούνταν ευλογημένος. Στη συνέχεια έβγαιναν όλοι μαζί στο φανό. Ο φανός θυμίζει γιορτές της Αρχαίας Ελλάδας και ο χορός είναι ο Πυρρίχιος χορός των Αρχαίων Ελλήνων.
“Η μοναδικότητά του Φανού”
Ο πρώτος λόγος είναι ο συνδυασμός της φωτιάς με το ιδιότυπο αποκριάτικο τραγούδι και χορό γύρο από αυτή.
Ο δεύτερος είναι η μορφή του. Δεν πρόκειται για μια τεράστια φωτιά που συνεχώς τροφοδοτείται , δεν ελέγχεται ούτε πλησιάζετε εύκολα και γρήγορα σβήνει. Αντίθετα καίει πάνω σε ένα είδος βωμού κρατιέται σταθερή όλη την νύχτα και επιτρέπει την συγκέντρωση μεγάλου πλήθους γύρω της.
Το τρίτο στοιχείο είναι η ύπαρξη πολλών σταθερών εστιών. Αυτό δίνει στους υπεύθυνους των φανών να λειτουργούν σαν οικοδεσπότες σε ένα χώρο στον οποίο βάζουν την προσωπική τους σφραγίδα σαν ομάδα. Τα στοιχεία που συνιστούν σ’ ένα πετυχημένο φανό είναι ταλέντο, πείρα, γνώση της παράδοσης διάθεση για εθελοντική προσφορά, συνεργασία και συνύπαρξη των μελών και της γειτονιάς. Τα καρναβάλια της Κοζάνης ξεχωρίζουν για το γνήσιο και παραδοσιακό τους χαρακτήρα, την αυθόρμητη συμμετοχή των νέων αλλά και των ηλικιωμένων της γειτονιάς με την οργάνωση των φανών, με τον ατέλειωτο και σαρκαστικό σκωπτικό λόγω.
“O Φανός και οι άνθρωποι του”
Απαιτεί προετοιμασία και οργάνωση που συσπειρώνει τη γειτονιά και οδηγεί σε σχέσεις ζεστές και πολύτιμες ιδιαίτερα σε εποχές απομόνωσης σαν τη σημερινή. Οι μέρες προστάζουν κέφι, χαρά και ξέφρενο γλέντι. Φυσικά ψυχή της Αποκριάς είναι οι άνθρωποι του φανού κάθε ηλικίας οι οποίοι συμμετέχουν με πολλή διάθεση και κέφι στις εκδηλώσεις αλλά και οι δεκάδες καρναβαλιστές.
“O ρόλος των Νέων στη διατήρηση και τη διοργάνωση του εθίμου του Φανού”
Θωμάς Γκουλέτσος
Από τη στιγμή που ο Φανός αποτελεί αναμφισβήτητα αρχέγονο έθιμο, οι νέοι, που από μικρή ηλικία παρακολουθούν τα δρώμενα και ζουν την κάθε στιγμή του εθίμου, έρχεται η ώρα που θέλουν και πρέπει να γίνουν αυτοί οι συνεχιστές του εθίμου και να πάρουν τη σκυτάλη από του μεγαλύτερους. Έτσι θα μεταλαμπαδεύεται το έθιμο από γενιά σε γενιά.
Έχουν τη διάθεση να φυλάξουν ως κόρη οφθαλμού το ζωντανό έθιμο του Φανού. Βέβαια, προσθέτουν και τα δικά τους χαρακτηριστικά, τις δικές τους εκφράσεις αλλά και δυνατότητες τους. Ακούν τους παλιούς και μεγαλύτερους, μαθαίνουν τραγούδια και χορούς, αλλά και γιατί όχι, βάζουν τη δική τους πινελιά σε σκωπτικά τραγούδια.
Έτσι, από πολύ νωρίς, μετά τις εορτές των Χριστουγέννων, μαζεύονται στον οντά του φανού, συζητούν, οργανώνονται, βοηθούν και προετοιμάζονται πυρετωδώς για τη μοναδική και αξέχαστη παρουσία του Φανού τις μέρες της Αποκριάς. Όργανα και τραγούδια, μικροφωνικές εγκαταστάσεις, κεράσματα, μαστορέματα, κάλεσμα ξένων επισκεπτών και διαφήμιση του Φανού, στολές, συμμετοχή σε παρέλαση και τόσα άλλα ακόμη είναι αυτά στα οποία με χαρά και ζήλο οι νέοι θέλουν να συμμετέχουν υπό την αιγίδα των μεγαλυτέρων, έτσι ώστε ο Φανός να γεμίσει ντόπιους και ξένους που θα ζήσουν το έθιμο του Φανού από κοντά, θα περάσουν αξέχαστα και θα θέλουν σίγουρα να ξανάρθουν.
Άλλωστε, η φωτιά του Φανού δεν είναι μια φωτιά στο έδαφος που γρήγορα σβήνει, αλλά αντίθετα καίει σε ένα είδος βωμού και μπορεί να κρατηθεί σταθερή όλη τη νύχτα με τους συμμετέχοντες να καταθέτουν την ψυχή τους. Το καύσιμο σ’ αυτή τη φωτιά δεν είναι άλλο από τα νέα παιδιά που χάρη σε αυτά θα συνεχίσει να καίει και στο μέλλον.
“Μια ιστορία από τα παλιά στον νoυντά”
Ζήσης Τριανταφύλλου
Ένα βράδ’ κάθουμάσταν στου φανό κι είχαμι μνιά σουβαρή συζήτησ’ .
Έλιγάμι για μακρά απου δώ (για θάνατου). Κι ου καθένας έλιγην τα θ’κάτ’
Σι μνιά μηρά’ κάθουνταν η Κούλα κι η Βάϊα κι μιλούσαν.
Έληγιν η Κούλα ιγώ μαρ’ Βαίτσα δε θέλου να μι κάψ’ν δεν μπουρώ τι να μην μη διαβάσ’ν;
Τι θα πααίνου αδιάβαστ’;
Κι απαντάει η Βαίτσα γιατί μαρ’ σάματ’ θα ακούς κι θα καταλαβαίντσ’ κι θα σι ρουτήσν’ να τσ’ πείς τι άσκις .
Άμα τσ’ καμαρώσου ιγώ ότ’ θέλν’ ας μι κάμν’.
“Ένας Φανός ξεχωριστός”
Τσαπατώρη Μαρίνα
Πρόκειται για ένα σύλλογο ο οποίος κινείται ομαδικά. Οι δράσεις φανού οργανώνονται από συγκεκριμένες ομάδες μελών του φανού οι οποίες δραστηριοποιούνται με συγκεκριμένο τρόπο δηλαδή υπάρχει καταμερισμός εργασιών προκειμένου να υπάρχει καλύτερο αποτέλεσμα για να επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος. Αυτό γίνεται λόγω του μεγάλου αριθμού μελών νεολαίας μας με την παρότρυνση των μεγαλύτερων σε ηλικία μελών του φανού και αυτό οφείλεται στην δίψα όλων μας και στη διάθεσή μας να συνεχιστεί το έθιμο.
“Διαφορά στο τότε με το σήμερα”
Ντίνος Μήτσκας
Καταρχάς θα ήθελα να ευχαριστήσω για ακόμη μια φορά όλους τους ανθρώπους του φανού που από την πρώτη στιγμή μικροί και μεγάλοι με δεχτήκαν με ανοιχτές αγκάλες, όταν πρωτοήρθα πριν 12 χρόνια στο φανό. Και οφείλω ιδιαίτερα να μνημονεύσω και να ευχαριστήσω τους μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους του φανού , εν ζωή και μη, για την καθοδήγηση ,τις πληροφορίες , την σθεναρή και πολύ σημαντική στήριξη και εμπιστοσύνη τους σε όλους εμάς τους νέους.
Σκεπτόμενος λοιπόν τι άλλαξε μέσα στα χρόνια συμμετοχής μου στο φανό, μου έρχονται στο μυαλό διάφορα συναισθήματα και λέξεις με τις οποίες θεωρώ ότι και πάλι δεν μπορώ να περιγράψω όλο αυτό που είναι ο φανός και η αποκριά για έμενα, ελπίζω όμως να το περιγράψω όσο καλύτερα μπορώ παρακάτω .
Το ταξίδι, γιατί για έμενα πρόκειται για ταξίδι κάθε χρονιά στο φανό, λοιπόν ξεκίνα με ένα μαγικό τρόπο “μύησης” χωρίς την έννοια του πρέπει και του μη, όπου μέσα στα χρόνια συμμετοχής , σου δίνεται ο χρόνος και ο χώρος να λάβεις την θέση και τον ρολό σου μέσα στο φανό, κάνοντας αυτό που σε ευχαριστεί για την πραγμάτωση όλου αυτού του εθίμου.
Εν κατακλείδι, θεωρώ ότι μέσα σε αυτά τα 12 χρόνια συμμετοχής μου έμαθα πολλά κ έχω να μάθω ακόμα περισσότερα, άλλαξαν αρκετά και θα αλλάξουν και άλλα σε βάθος χρόνου, άλλα με την ουσία και την έννοια της απόκριας και του φανού αναλλοίωτη και απλά προσαρμοσμένη στην εκάστοτε εποχή, όπως έχει αποδείξει στα βάθη των αιώνων η Κοζανίτικη αποκριά ότι μπορεί να κάνει.
“Tι κρατάει ζωντανό το έθιμο”
Ρήγα Γλύκα
Το έθιμο του Φανού συνεχίζεται από γενιά σε γενιά και διατηρείται ζωντανό κάθε χρόνο μέσα από τους εθελοντές του δηλαδή από τους ανθρώπους που το αγαπάνε. Μέσα από το κέφι και την αυθόρμητη συμμετοχή τους οι κάτοικοι της γειτονιάς και οι επισκέπτες γίνονται ένα. Δεν υπάρχουν διαχωριστικές γραμμές και όλοι γλεντούν μαζί γύρω από τη φωτιά. Είναι ένα ζωντανό έθιμο που επαναλαμβάνεται με συνέπεια κάθε χρόνο εδώ και πάνω από τριακόσια χρόνια!
Το έθιμο του Φανού συνεχίζεται από γενιά σε γενιά και διατηρείται ζωντανό κάθε χρόνο μέσα από τους εθελοντές του δηλαδή από τους ανθρώπους που το αγαπάνε. Μέσα από το κέφι και την αυθόρμητη συμμετοχή τους οι κάτοικοι της γειτονιάς και οι επισκέπτες γίνονται ένα. Δεν υπάρχουν διαχωριστικές γραμμές και όλοι γλεντούν μαζί γύρω από τη φωτιά. Είναι ένα ζωντανό έθιμο που επαναλαμβάνεται με συνέπεια κάθε χρόνο εδώ και πάνω από τριακόσια χρόνια.
“Μια ελκυστική Κοζανίτικη Αποκριά για τους επισκέπτες”
Παπαδέλης Άκης
Η Κοζανίτικη Αποκριά, ανεξάρτητα από τον παραδοσιακό της χαρακτήρα δεν παύει να αποτελεί ένα «τουριστικό-πολιτιστικό προϊόν» το οποίο από τη μία πλευρά δίνει ζωή, χρώμα και έσοδα στην τοπική κοινωνία και από την άλλη απευθύνεται σε ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού προσφέροντας διασκέδαση, ψυχαγωγία, επαφή με παραδοσιακά ήθη κι έθιμα κι αλληλεπίδραση με τον ντόπιο πληθυσμό. Ο κάθε «τουρίστας-επισκέπτης» μέσω του διαδικτύου έχει πλέον τη δυνατότητα να ενημερώνεται για μελλοντικές αθλητικές & πολιτιστικές εκδηλώσεις που πρόκειται να πραγματοποιηθούν σε κοντινές ή μακρινές αποστάσεις από τον τόπο διαμονής του. Μέσω της χρήσης «έξυπνων εφαρμογών», μπορεί εύκολα να συγκεντρώσει πληροφορίες, να συγκρίνει και τελικά να επιλέξει εκείνο το «τουριστικό-πολιτιστικό προϊόν» που καλύπτει τις ανάγκες του.
Για την αύξηση της προσέλευσης και της ικανοποίησης των επισκεπτών, απαιτούνται δράσεις κι εκδηλώσεις που αυξάνουν την ενεργό συμμετοχή του επισκέπτη κι όχι την αντιμετώπισή του ως ενός απλού θεατή.
Ως ενδεικτικές δράσεις προτείνονται:
● κατασκευή, οργάνωση και λειτουργία ιστοσελίδας, η οποία θα παρέχει χρήσιμες πληροφορίες για τη συμμετοχή στην κεντρική παρέλαση (θέματα αρμάτων, κόστος συμμετοχής, στοιχεία επικοινωνίας κτλ) ή σε άλλες δράσεις
● έναρξη των αποκριάτικων εκδηλώσεων στην Αρχή του Τριωδίου
● μεγαλύτερη έμφαση στην επίσημη έναρξη της Αποκριάς (Τσικνοπέμπτη) με τη συμμετοχή όλων των φανών και το άναμμα ενός γιγάντιου φανού
● παραμονή των συλλόγων στην κεντρική πλατεία μετά την παρουσίαση του εθίμου του φανού με στόχο τη διατήρηση του πληθυσμού στην κεντρική πλατεία δίνοντας ζωή στο κέντρο
● διοργάνωση νυχτερινής παρέλασης το Σάββατο της Μικρής Αποκριάς
● πρόσκληση σε σχολεία όλης της χώρας για συμμετοχή στην μαθητική αποκριάτικη παρέλαση την Κυριακή της Μικρής Αποκριάς, επίσκεψη στην ΚΔΒΚ, στο Μουσείο και σε σημαντικά αξιοθέατα της περιοχής
● καθημερινή προβολή φιλμ στην Δημοτική Βιβλιοθήκη Κοζάνης για το έθιμο της Κοζανίτικης Αποκριάς
● διοργάνωση και άλλων σύγχρονων εκδηλώσεων για μικρούς και μεγάλους (maske running, painting running)
● διοργάνωση φεστιβάλ Βαλκανικής μουσικής
” Η καταξίωση και η μακροβιότητα του Φανού ”
Τέλης Βωβός
Η πορεία ενός μοναδικού και αρχέγονου εθίμου αποτελεί μεγάλη ευθύνη προς τους ανθρώπους του σήμερα που αναλαμβάνουν να το συνεχίσουν και να το παραδώσουν αυτούσιο το έθιμο. Σαν μία Οικογένεια από γενιά σε γενιά οι μεγαλύτεροι καταθέτουν την πείρα και το μεράκι τους στους νεώτερους ώστε να εφοδιαστούν με τις απαραίτητες γνώσεις για να συνεχίσουν τούτο το μοναδικό έθιμο. Σε αντίθεση με άλλες κατηγορίες Πολιτιστικών Συλλόγων η μεταβατική περίοδος παράδοσης – παραλαβής από γενιά σε γενιά δεν επηρεάζει την λειτουργία του Φανού και αυτό, γιατί οι Νέοι από πολύ μικρή ηλικία συμμετέχουν στην διοργάνωση και όταν φτάνει η ώρα να λάβουν αποφάσεις για την διοργάνωση του φανού έχουν την απαραίτητη εμπειρία να κινηθούν στον σωστό δρόμο. Φυσικά η νέα γενιά πάντα αφουγκράζεται την εποχή του σήμερα και προσαρμόζει – προσθέτει στοιχεία που θα επιτρέψουν στο έθιμο να καταστεί βιώσιμο σύμφωνα με τις ανάγκες της σύγχρονης εποχής.
Από το 1994 έως το 2005 Άρματα
1) Του 1994 έκαμάμι του πηγαδ’ του θκό μας- Κι του δράκου απ΄τ’ν Κίνα μι τα Κινιζούλια.
2) Του 1995 του Νυχτέρ’ -κι ντήθ’καμι σκιάχτρα-Του Πηγάδ΄-Του Γαιτανάκι- -Του Τότι κι Του Τώρα.
3) Του 1996 έφκιασάμι – Τ’ς Πειρατές, τ’ς Κουζανιώτ’ στουν Αρίνταγα.
4) Του 1997 έφκιασάμι του Ξισπίρ’ζμα –κι τ’ς Καλουέρ’ μι τ’ς Καλόγρις -κι του Ιντιφκτίριου του παλιό.
5) Του 1998 T’ν Κ’ Ερατώ . Μι τσ΄ γιούφτ΄ τσ΄ γιούφτσης κι τα Γιουφτούλια.
6) Του 1999 του Κουζανιότ’ κου Βιάγκρα για όσνους δεν μπουρούσαν να κάμ’ν του χουσμέτ……
7) Του 2000 έκαμάμι τουν Κούρκου- Λύκου. Μι τσ΄ Κουκινουσκουφίτσης η Κοκκινομουνίτσις κι τσ΄ Λύκ.
8) Του 2001 τσ’ ΕΥΡΟΥ – ΠΕΟΙ,,,,,
9) Του 2002 του Σιουρδουμπούκαλου .
10) Tου 2003 του ΙΕΚ Ξηροί έλα κι σι.
11) Του 2004 του Πούτσι Φόρεμα.
12) Του 2005 Δημοτική Αστυνομία.
ΑΠΟ ΤΟ 2006 ΕΩΣ 2019
1) -Του 2006 Η Λίμνη των Γούτσιων “ΚΥΚΝΟΥΣ” απο 60 άτομα 40 E.
Από εδώ ξεκινά η αύξηση των μελών του άρματος
2) -Του 2007 του Πιο Πουλή την ΑΠΟΥΚΡΑ γκούπ 125 ατόμων. ΑΓΕΛΑΔΙΣ 40 E.
3) -Toυ 2008 Χέσκαν οι Πόλ’ κι Πχιαλούν οι Κώλ’.
Οι Πιγκουϊν Σιούρτσαν Κι Ήρθαν σιν Κουζάν’ γκρούπ 150 ατόμων. ΠΙΓΚΟΥΙΝ 40 E.
4) -Του 2009 Πιρπιρέοι κι Μπουμπανέοι γκρούπ 180 ατόμων. ΠΙΤΑΛΟΥΔΙΣ-ΜΠΟΥΜΠΑΝΕΟΙ 40 E.
5) -Του 2010 Αρκούδις κι Αρκουδιάρ ‘ς μι πουλύ χιόν’
220 άτομα ΑΡΚΟΥΔΙΣ Η ΤΑΣΟΥΛΑ 40 E μι πουλύ χιόν’.
6) -Του 2011 ΟΙ 300 ……Τ’Σ ΒΟΥΛΙΣ Τα Γουμάρια ξισαμάρουτα 35 Ε 205 ATOMA.
7) -Του 2012 ΑΓΑΠΟΥΛΑ ΠΟΥΛΑ Άραβες Επενδυτές από τα σιοϋρδικα Εμιράτα ¨25 Ε 165 ΑΤΟΜΑ.
8) – Του 2013 “ του Κουτρούλη ου Γάμους” ΌΤ ΄ ΜΙ ΌΤ ΄ Ολ.
9) – Του 2014 του Σκουλειό «Τα Στουρνάργια» 20 Ε ΚΑΙ 130 ΑΤΟΜΑ.
10) – Του 2015 ΤΟΥ ΚΟΥΤΕΤΣ΄ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ( ΠΙΤ΄ΝΈΟΙ ΣΤ΄ ΒΟΥΛΗ) 25 Ε ΚΑΙ 150 ΑΤΟΜΑ.
11) -Του 2016 τα Γκαβά τα σκλιά τα φκιάν’ ου Δήμαρχους τα’ φουλιά 20 Ε 160 ΑΤΟΜΑ.
12) -Του 2017 τουν ΠΕΙΝΩΚΙΟΥ ΚΙ ΤΑ ΜΥΘΙΑ 22 Ε ΚΑΙ 170 ΑΤΟΜΑ.
13) -Του 2018 τουν ΤΡΟΜΠΕΝ ΤΩΝ ΦΤΩΧΩΝ 20 Ε ΚΑΙ 167 ΑΤΟΜΑ.
14) -Του 2019 τα Πρόβατα 186 στολές και με άλλες 220 άτομα προς 25 Ε. Με τον καιρό σύμμαχο πολύ πολύ καλός ο καιρός και με πολύ κόσμο.