Μπερδεύετε και εσείς την γελοιογραφία με την σκιτσογραφία και τα κόμικ; Kαι γω το ίδιο! Έτσι χαρούμενη με τις ερωτήσεις ανά χείρας πήρα τον δρόμο να συναντήσω τον Σταύρο Κιουτσούκη!
– Η γελοιογραφία είναι μια εύκολη δουλειά;
Δεν έχω ιδέα. Δεν είμαι γελοιογράφος, αλλά σκιτσογράφος και κυρίως δημιουργός κόμικ. Τα σατυρικά μου σκίτσα δεν αποτελούν γελοιογραφίες!
Γελάσαμε είναι η αλήθεια! Μα; Πως; Tι; Γιατί; Εγώ; Εεεε…..
Μάθημα πρώτο!
Πολύ συνοπτικά η γελοιογραφία είναι μια εφήμερη κυρίως τέχνη, που αφορά στην επικαιρότητα. Είτε πολιτική, είτε κοινωνική!
Μάθημα δεύτερο!
Το χιουμοριστικό σκίτσο γενικά ασχολείται με διαχρονικά θέματα που αγγίζει μέσα από το χιούμορ και την κωμωδία. Θα είναι αστείο και σε 5 χρόνια, ίσως και σε 50. Επίσης έχουν άλλον τρόπο αφήγησης και εμπλέκουν και την καρικατούρα, αφού τα πρόσωπα είναι υπαρκτά. Αμφότερα γίνονται σε ένα μόνο πάνελ. Όταν είναι από δυο και πάνω, λέγεται κόμικ ή κόμικ στριπ αν είναι μικρής έκτασης.
Αφού λοιπόν μάθαμε τα βασικά μπήκαμε στο ψητό!
Ο Σταύρος είναι ανατρεπτικός, ευρηματικός και εύστροφος! Χαρούμενος , δημιουργικός και χιουμορίστας! Απλός και σύνθετος!
Σταύρο, πως ξεκίνησε η δημιουργική και σχεδιαστική σου πορεία. Σχεδιάζεις απο μικρός;
Σκιτσάρω από παιδί και ήδη στο Γυμνάσιο άρχισα να κάνω τις πρώτες απόπειρες να κάνω κόμικ εμπνευσμένος από τα παπιά, τον Λούκυ Λουκ και λίγο πιο ενήλικα αναγνώσματα.
Η πιο ευχάριστη περίοδος στη δουλειά σου;
Μετά το τέλος κάποιου μεγάλου φεστιβάλ (συνήθως άνοιξη), οπότε αρχίζει η δημιουργία του επόμενου κόμικ και οσο διαρκεί αυτή. 5-6 μήνες συνήθως.
Οι σκιτσογράφοι όπως παρουσιάζονται και μέσα απ’ τα σκίτσα τους και τα βιογραφικά τους σημειώματα, μας δίνουν την εικόνα ενός σκανδαλιάρικου παιδιού. Είσαι ένας σκανταλιάρης σκιτσογράφος;
Είμαι ας πούμε ένα πειραχτήρι. Με σύγχρονους όρους ένα τρολ. Ουσιαστικά μου αρέσει να λέω χωρίς αναστολές αυτό που όλοι θέλουμε να πούμε, αλλά δεν το κάνουμε. Αυτό αυτόματα σε κάνει πειραχτήρι.
Όταν φτιάχνεις ένα σκίτσο έχεις στο μυαλό σου το πως θα «διαβαστεί» απ’ τον αναγνώστη;
Πρώτα έχω στο μυαλό μου αυτό που θέλω να πω εγω. Να είναι ένα δικό μου πιστεύω. Το πώς θα «διαβαστεί» φυσικά με απασχολεί, διότι θέλω να διασφαλίσω ότι δεν θα παρερμηνευτεί η εικόνα που σχεδίασα. Ότι δηλαδή δεν θα παραπλανήσει κανέναν. Γι αυτό προσπαθώ να είναι πάντοτε σαφής και «ευανάγνωστη».
Πώς τα φτιάχνεις αυτά που φτιάχνεις;
Δουλεύω «παραδοσιακά» με χαρτί, πινελάκι και μελάνια. Χρωματίζω ψηφιακά.
Το ίντερνετ πώς έχει επηρεάσει τη δουλειά σου;
Τα σόσιαλ έχουν βοηθήσει απίστευτα στην διάδοσή της και στην αναγνώρισή της. Ταυτόχρονα βοηθά και στην επικοινωνία με το έργο άλλων δημιουργών κόμικ, οπότε σίγουρα με πήγε ένα βήμα παραπέρα.
Σου αρέσει η υπερβολή;
Στην κατανάλωση παγωτού για παράδειγμα ναι.
Πως ισορροπείς ανάμεσα στο προκλητικό, το ερωτικό, το σεξουαλικό και το πρόστυχο;
Το πρόστυχο είναι κάτι που αποφεύγω όπως ο διάολος το λιβάνι. Τα υπόλοιπα τρία είναι τρεις εκφράσεις του ερωτισμού, που ισορροπούνται στην δουλειά μου, μέσω της αθωότητας του σκίτσου. Είναι το δικό μου προσωπικό στοίχημα, να μιλάω για ερωτικές αλήθειες και σεξουαλικά φετίχ, μέσα από γλυκούς προσιτούς ήρωες και χωρίς ποτέ να προσβάλω (ελπίζω) την σεξουαλικότητα κανενός. Πρωτίστως όμως μιλάω για τα δικά μου θέλω και τους φετιχισμούς μου. Αν δοκιμάσω να πω κάτι που δεν εννοώ, θα αποτύχω παταγωδώς.
Ενώ έχεις ασχοληθεί και με πιο συμβατικά θέματα, όπως στην «Τσαλακωμένη Ουρά», εντούτοις τον τελευταίο καιρό ασχολείσαι αποκλειστικά με το ερωτικό είδος. Γιατί κανείς αυτή την επιλογή;
Η «Ουρά» είναι μεταγενέστερη του «Δεξιοτέχνη». Παρόλα αυτά όντως τα ερωτικά κόμικ είναι μία από τις δύο βασικές μου δημιουργικές τάσεις. Η άλλη είναι πάντοτε το χιούμορ, ενώ συχνά τα δύο είδη μπλέκονται μεταξύ τους. Παράλληλα δίνω σενάρια σε άλλους δημιουργούς, άλλοτε πιο ρομαντικά, κι αλλοτε χιουμοριστικά. Έχει να κάνει με το τι ιστορία μου κατέβηκα στο μυαλό εκείνη την περίοδο και κυρίως με το ποιος θα την σχεδιάσει.
Που πιστεύεις ότι οφείλεται το καλλιτεχνικό κενό στο ερωτικό κόμικ στην Ελλάδα. Είναι σεμνοτυφία ή απλή έλλειψη κοινού;
Σίγουρα υπάρχει μια γενναία δόση πουριτανισμού στην κοινωνία μας, αλλά η όποια επιτυχία των ερωτικών κόμικ μου (που τελευταία βρίσκει μάλιστα μιμητές και μάλιστα αξιόλογες προσπάθειες) δείχνει πως σταδιακά η κατάσταση βελτιώνεται και ολοένα περισσότεροι αναγνώστες κρυφοκοιτάνε την κόμικ απεικόνιση των κοινών μας φαντασιώσεων. Αυτό είναι ευχάριστο.
Ποια έργα θεωρείς ότι σε επηρέασαν θεματικά και τεχνικά ως αυτοδίδακτο καλλιτέχνη; Ποια είναι τα αγαπημένα σου ελληνικά και ξένα κόμικς;
Αναφέρω πάντοτε τον Gotlib από γαλλοβελγική σχολή και τον Γιώργο Τσούκη από την ελληνική σκηνή ως μέντορές μου. Η δουλειά αυτών των δύο ανθρώπων, αλλά και πολλές σειρές κόμικ στριπ, με κυριότερα τα Peanuts, έχει παίξει τεράστιο ρόλο στον τρόπο με τον οποίο αφηγούμαι και σκέφτομαι γύρω από τα κόμικ.
Έχεις υποστεί ποτέ λογοκρισία για κάποιο κόμικ; Πώς διαχειρίζεσαι τον σεξισμό γύρω από τα ερωτικά κόμικ που έχεις φτιάξει κατά καιρούς;
Έχω υποστεί λογοκρισία για ερωτικά σκίτσα στο διαδύκτιο. Όχι για τα κόμικ μου. Θα ήταν θλιβερό να ξοδεύεται κάποιος να τα αγοράσει, αν σκοπεύει να τα κατηγορήσει ως πορνογραφήματα που μερικώς είναι. Είναι ο λόγος που κι εγώ δεν αγοράζω φασολάκια…
Επάγγελμα σκιτσογράφος: Ποια είναι τα καλά και ποια τα καλύτερα;
Σαν δουλειά, σίγουρα δεν είναι και η πλέον συμβατική, οπότε φαντάζει γοητευτική. Αυτό είναι μάλλον καλό. Υποθέτω…