Επιμέλεια: Λίλα Κύρου
Το 2ο Γυμνάσιο Φλώρινας είναι ένα σχολείο με πολύ δραστήριους μαθητές, καθηγητές και διευθυντή, τον κ. Μπατμά Αναστάσιο.
Συνομιλήσαμε μαζί του για τη συμμετοχή του σχολείου σε πρόγραμμα Erasmus+, ένα πρόγραμμα ανταλλαγής μαθητών, με ένα αντίστοιχο Γυμνάσιο της πόλης Wiesbaden/Βισμπάντεν στη Δυτική Γερμανία και ταυτόχρονα με εκπαιδευτικούς και μαθητές για την εμπειρία, τα συναισθήματα και τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα. Δυο σχολεία από το 2014 ανταλλάσουν κουλτούρες, ιδέες, σκέψεις με αγάπη και σεβασμό στη διαφορετικότητα και το περιβάλλον.
Φέτος οι συμμετέχοντες επισκέφθηκαν το Βισμπάντεν στις 19 έως 25 Μαρτίου 2022, και υποδέχτηκαν στην πόλη της Φλώρινας την ομάδα των Γερμανών από 1 έως 8 Απριλίου 2022.
Η εκκίνηση και το πρόγραμμα “2 Nations – 1 Nature / 2 Έθνη – 1 Φύση”- Μπατμάς Αναστάσιος, διευθυντής του 2ου Γυμνασίου Φλώρινας
Όλα ξεκίνησαν τα Χριστούγεννα του 2014, όταν ο κ. Γιάννης Αντωνιάδης με καταγωγή από τη Φλώρινα, μετανάστης στη Γερμανία, εκπαιδευτικός στο Γυμνάσιο Wilhelm-Heinrich-von Riehl-Schule πρότεινε στον κ. Μπατμά τη συμμετοχή του σχολείου σε πρόγραμμα Erasmus+. Η πρόταση έγινε αμέσως αποδεκτή τόσο από τους μαθητές όσο κι από τους γονείς. Τα προγράμματα είναι χρηματοδοτούμενα και η διαδικασία επιλογής των μαθητών γίνεται με κλήρωση.
Αρχικά, ο κ.Μπατμάς έκανε μια τριήμερη επίσκεψη στο Βισμπάντεν ώστε να συζητηθεί η μορφή που θα έχει το πρόγραμμα με τους υπεύθυνους στη Γερμανία. Τα προγράμματα Erasmu, εστιάζουν είτε στην ανταλλαγή διδασκαλίας, είτε στην εκμάθηση ξένων γλωσσών, είτε στην ψηφιακή εκπαίδευση ή στην περιβαλλοντική βιωσιμότητα. Τα δύο σχολεία συναποφάσισαν να ακολουθήσουν πρόγραμμα περιβαλλοντικής προστασίας. Το όνομα αυτού “2 Nations – 1 Nature / 2 Έθνη – 1 Φύση” . Ο κύριος σκοπός τους είναι η ευαισθητοποίηση των παιδιών σε περιβαλλοντικά θέματα μέσα από δράσεις σε φυσικούς χώρους.
Έτσι, από το 2014 και έπειτα, τα δύο σχολεία ανταλλάσουν κουλτούρες, ιδέες, σκέψεις με αγάπη και σεβασμό στη διαφορετικότητα και το περιβάλλον. Tον Ιανουάριο του 2018 ο κ.Μπατμάς τιμήθηκε ως πρόσωπο της χρονιάς για την προσφορά του και πραγματοποιήθηκε εκδήλωση προς τιμήν του με παρουσία γονέων, παραγόντων, βουλευτών και του δημάρχου του Βισμπάντεν.
Το δύο σχολεία κάθε χρόνο συμμετέχουν σε πρόγραμμα ανταλλαγής επισκέψεων μαθητών και καθηγητών και καλλιεργούν την επικοινωνία μεταξύ τους και την επαφή τους με τη φύση. Μια από τις φετινές δραστηριότητες είναι η υιοθεσία αρκούδας για ένα χρόνο και ο καθαρισμός περιοχής που έχει οριστεί από την αστική, μη κυβερνητική και μη κερδοσκοπική οργάνωση “Αρκτούρος”. Οι φιλικές σχέσεις που έχουν αναπτυχθεί μεταξύ τους κάθε χρόνο όλο και δυναμώνουν.
Ένας Έλληνας μαθητής του γερμανικού σχολείου Wilhelm-Heinrich-von Riehl-Schule, μαζί με δύο φίλους του, φοιτητές πια, ταξίδεψαν στη Φλώρινα και επισκέφτηκαν το 2ο Γυμνάσιο Φλώρινας μόνο και μόνο για να συναντήσουν τον ίδιο και τους καθηγητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα, εξιστορεί ο κ. Μπατμάς. Η πολύ όμορφη και εποικοδομητική συνομιλία μας έκλεισε με την ευχή του να γίνουν ευρέως γνωστά τα προγράμματα Erasmus+ στη χώρα μας και να συμμετέχουν περισσότεροι μαθητές σ’ αυτά.
Τι λένε οι εκπαιδευτικοί του Γυμνασίου για την συμμετοχή τους στο πρόγραμμα;
Μισκέτης Δημήτριος, εκπαιδευτικός
Συμμετέχοντας για 4η χρονιά στο πρόγραμμα Erasmus+ έχω μόνο θετικές σκέψεις και εμπειρίες να αποτυπώσω. Η αλληλεπίδραση των παιδιών από τελείως διαφορετικά περιβάλλοντα σίγουρα βοήθησε τους μαθητές να κατανοήσουν ότι παρά τις διαφορές, οι ομοιότητες ανάμεσα τους είναι σίγουρα περισσότερες. Αυτό ακριβώς, με δίδαξε και μένα το πρόγραμμα. Ότι μέσα από τον σεβασμό της διαφορετικότητας μπορεί ένας άνθρωπος να εξελιχθεί και διαμορφώσει ολοκληρωμένη προσωπικότητα. Όσον αφορά την περιβαλλοντική παρατήρησα ότι και στα δύο σχολεία τα παιδιά ήταν πλήρως ενημερωμένα για τη διάσταση του προβλήματος της μόλυνσης του αέρα και του υδάτινου ορίζοντα και κυρίως για την ανάγκη ανακύκλωσης και μείωσης της χρήσης του πλαστικού.
Δώρα Τόλη, εκπαιδευτικός
Είναι η πρώτη μου συμμετοχή σε πρόγραμμα ERASMUS+ και είμαι ενθουσιασμένη! Η δυνατότητα που προσφέρει σε μαθητές και εκπαιδευτικούς να επικοινωνήσουν, να ανταλλάξουν ιδέες και να συνεργαστούν με μαθητές και εκπαιδευτικούς άλλων χωρών είναι μοναδική. Κατά τη διάρκεια ενός προγράμματος ανταλλαγής συμμετέχουμε σε βιωματικές και ομαδοσυνεργατικές δραστηριότητες, προβληματιζόμαστε, αναπτύσσουμε τις ιδέες μας και παίρνουμε πρωτοβουλίες με τρόπο που αδιαμφισβήτητα διευρύνει τον τρόπο σκέψης μας. Πρόκειται για μια μοναδική εμπειρία να ανακαλύψουμε νέους τόπους, να γνωρίσουμε νέες κουλτούρες και να βελτιώσουμε τις διαπολιτισμικές, γλωσσικές, επικοινωνιακές και διαπροσωπικές μας δεξιότητες.
Αναστασία Τοπάλτση, εκπαιδευτικός
Το 2ο Γυμνάσιο Φλώρινας για έβδομη χρονιά υλοποιεί το ευρωπαϊκό πρόγραμμα ERASMUS+ “Two nations one nature” σε συνεργασία με Γυμνάσιο του Wiesbaden. Είμαι πολύ χαρούμενη και ενθουσιασμένη που συμμετέχω για δεύτερη φορά. Στόχος του προγράμματος είναι η προσωπική ανάπτυξη των μαθητών μας, η προώθηση της καινοτομίας και της κοινωνικής συνοχής και η ενίσχυση της ευρωπαϊκής ταυτότητας και της ενεργού συμμετοχής στα κοινά. Ουσιαστικά το πρόγραμμα προάγει τη συνεργασία των νέων στο πλαίσιο της στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τη νεολαία. Οι μαθητές μας θα έχουν την ευκαιρία να αποκτήσουν νέες εμπειρίες, να επικοινωνήσουν με συνομηλίκους τους και να διευρύνουν τους ορίζοντές τους.
Τα συναισθήματα των συμμετεχόντων μαθητριών μετά την κλήρωση του ονόματος τους και η προσμονή
Μαρία, μαθήτρια
Όταν άρχισαν να ανακοινώνουν τα ονόματα ήμουν πολύ αγχωμένη διότι είχαν ήδη ανακοινωθεί τα ονόματα των κολλητών μου και ήθελα κι εγώ να συμμετάσχω σε αυτή την εμπειρία μαζί τους . Μόλις είπαν το δικό μου όνομα ήμουν τόσο χαρούμενη, που δεν μπορούσα να μιλήσω! Ωστόσο, είχα και στο πίσω μέρος του μυαλού μου τις εξετάσεις των αγγλικών μου, οπότε είχα απογοητευτεί λίγο. Ήξερα πως αν πήγαινα θα αποκτούσα τόσες πολλές εμπειρίες, θα γνώριζα καινούριους ανθρώπους, θα μάθαινα περισσότερα πράγματα για τη Γερμανία καθώς να συνεργάζομαι με άλλους ανθρώπους . Μετά από πολλές συζητήσεις με την οικογένειά μου αποφασίσαμε να πάω!
Ελένη, μαθήτρια
Όταν έμαθα ότι θα πραγματοποιηθεί φέτος το πρόγραμμα, ενθουσιάστηκα πολύ που θα μπορούσα να δηλώσω συμμετοχή. Την ημέρα που ανακοίνωνε ο διευθυντής του σχολείου μας τα ονόματα, η αγωνία μου ήταν μεγάλη .Όλα τα ονόματα βγαίνανε και το δικό μου δεν ακουγόταν. Απογοητεύτηκα πολύ, ήμουν πρώτη επιλαχούσα. Γρήγορα ο ενθουσιασμός μου εξαφανίστηκε. Την επόμενη μέρα μια συμμαθήτρια μου ακύρωσε την συμμετοχή της και έτσι επιλέχτηκα εγώ. Η χαρά μου ήταν απερίγραπτη καθώς γνώριζα πως μέσα από αυτό το πρόγραμμα θα έρθω σε επαφή με καινούργιο πολιτισμό και μια καινούργια κουλτούρα που θα με γεμίσει με πρωτόγνωρες εμπειρίες.
Ευρυδίκη, μαθήτρια
Όταν άκουσα στην αρχή της σχολικής χρονιάς ότι το πρόγραμμα θα πραγματοποιηθεί φέτος, μετά από δύο χρόνια λόγω της πανδημίας, ενθουσιάστηκα και χωρίς δεύτερη σκέψη δήλωσα συμμετοχή στην κλήρωση που θα γινόταν ώστε να επιλεχθούν μέσω αυτής, είκοσι μαθητές της Δευτέρας και Τρίτης Γυμνασίου. Οι γονείς μου, όπως κι εγώ, χάρηκαν πολύ και περίμεναν πώς και πώς να μάθουν αν θα είμαι ένα από τα τυχερά παιδιά. Έφτασε η στιγμή που ο διευθυντής του σχολείου μου θα ανακοίνωνε τα αποτελέσματα. Ήλπιζα τόσο πολύ να είμαι μια από τους είκοσι μαθητές που θα έπαιρναν μέρος! Τα αποτελέσματα ήταν θετικά για εμένα και αρκετούς φίλους μου που επιλέχθηκαν. Μετά την κλήρωση, πολλοί συμμαθητές μου μού είπαν ότι είμαι τυχερή και οι γονείς μου χάρηκαν τόσο όσο εγώ. Τώρα είμαστε όλοι έτοιμοι για την αναχώρηση μας από την Φλώρινα. Περιμένουμε με μεγάλη ανυπομονησία να πάμε στη Γερμανία για να γνωρίσουμε παιδιά της ηλικίας μας και τον τόπο τους, να ασχοληθούμε με δραστηριότητες που αφορούν το περιβάλλον και πάνω απ’ όλα, να περάσουμε καλά.