Η φωτοανάγνωση είναι μία μέθοδος διδασκαλίας που εμφανίστηκε τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα. Ο διεθνής όρος “Speed Reading” χρησιμοποιείται για να προσδιορίσει την μέθοδος της ταχείας ανάγνωσης βιβλίων. Με αυτή την μέθοδο το βιβλίο αλλάζει θέση και τοποθετείται σε αναλόγιο. Στο σύστημα της φωτοανάγνωσης, σχηματίζονται λέξεις ή φράσεις του κειμένου με τη μορφή του ιστού μίας αράχνης. Ο ιστός αράχνης αναφέρεται στη δημιουργία σχεδιαγραμμάτων. Μέσω σχεδιαγραμμάτων οργανώνεται ο όγκος των πληροφοριών και ενισχύονται σημαντικά οι μνημονικές ικανότητες του ατόμου. Το φωτοδιάβασμα υπόσχεται ότι εξασφαλίζει συγκέντρωση, βελτίωση κατανόησης και ανάκλησης πληροφοριών και κυρίως να διαβάζετε τρεις μέχρι 10 φορές ταχύτερα ή, σύμφωνα με τον ισχυρισμό της αμερικανικής εταιρείας που ανέπτυξε και εκμεταλλεύεται τη μέθοδο.
Η ψυχολόγος Βασιλική Γιαννακοπούλου μας μιλά για την διαδικασία, τα θετικά της αποτελέσματα, τις τεχνικές αύξησης της συγκέντρωσης και την ενίσχυση της μάθησης.
Τι είναι η φωτοανάγνωση;
Η φωτοανάγνωση ξεκίνησε ως μία μέθοδος που βελτιώνει την ταχύτητα ανάγνωσης και τη μνήμη. Σήμερα χει εξελιχθεί σε ένα πολύτιμο εργαλείο αυτοβελτίωσης των ενηλίκων καθώς πλέον περιλαμβάνει και τομείς όπως η διαχείριση των αρνητικών πεποιθήσεων, η διαχείριση του χρόνου και η αλλαγή του τρόπου ζωής. Στα παιδιά η μέθοδος συνοδεύεται από εξειδικευμένα παιχνίδια ώστε να βελτιώσουν την αυτοπεποίθηση, την επιμονή στο στόχο, την ενσυναίσθηση κι εν τέλει την πολλαπλή τους νοημοσύνη.
Πες μας δυο λόγια για την διαδικασία και την μέθοδο; Πως μπορεί να ενισχύσει την μάθηση;
Ένα μάθημα φωτοανάγνωσης μπορεί να το παρακολουθήσει οποιοσδήποτε μπορεί να συλλαβίσει. Ενδεικτικά αναφέρω παιδιά από Α΄ δημοτικού εως ενήλικες ανεξαρτήτου ηλικίας. Ο μεγαλύτερος σε ηλικία μαθητής μου μέχρι στιγμής ήταν 85 ετών.
Το πρόγραμμα για τα παιδιά περιλαμβάνει οκτώ ώρες διδασκαλίας της μεθόδου φωτοανάγνωσης, δύο τεχνικές για γρήγορο διάβασμα, μία τεχνική για κατάλληλες σημειώσεις που ονομάζεται «αράχνες», την εύρεση του μαθησιακού προφίλ των παιδιών, οκτώ ώρες παιχνιδιών για να αναπτυχθεί η αυτοπεποίθηση, η επιμονή στους στόχους, η επιτυχία, η ενσυναίσθηση και τέσσερις ώρες παιχνιδιών που ενισχύουν την πολλαπλή νοημοσύνη των παιδιών.
Στο πρόγραμμα για τους εφήβους γίνεται η διδασκαλία του βασικού προγράμματος των οκτώ ωρών ενώ στα παιδιά της Γ΄ Λυκείου καλλιεργώ κάθε μήνα την πεποίθηση του νικητή και παραμονές των εξετάσεων, πριν δώσουν κάθε μάθημα, συναντιόμαστε ώστε να αποβάλλουν το άγχος τους.
Το πρόγραμμα για τους ενήλικες χωρίζεται σε τρία επίπεδα που συμπεριλαμβάνουν το βασικό πρόγραμμα με τις μεθόδους της ταχείας ανάγνωσης, του διαγώνιου διαβάσματος και τη μέθοδο των «αραχνών» αλλά και διαχείριση των αρνητικών πεποιθήσεων σχετικά με την προσωπική εξέλιξη και τη μάθηση, την εύρεση του σκοπού, τους στόχους τους.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι σήμερα οι ενήλικες που ολοκλήρωσαν με επιτυχία την εξάσκηση τους έμαθαν να διαβάζουν πιο γρήγορα, να κατανοούν περισσότερα, να θυμούνται περισσότερα ενώ ταυτόχρονα σημειώνουν πως η φωτοανάγνωση τους βοήθησε να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για την αυτοβελτίωσή τους.
«Εκτός από τα θαυμαστά που συνέβησαν αυτή την πρώτη εβδομάδα της φωτοανάγνωσης, διαπίστωσα επιπλέον ότι πρόκειται για εντατική εγκεφαλική προπόνηση. Ένιωσα διαρκή ετοιμότητα, διαύγεια, συγκέντρωση! Πρόκειται για σπορ Ολυμπιακών προδιαγραφών! Υπερόπλο!»
Τα περισσότερα στάδια της μεθόδου συνίστανται για τεχνικές αύξησης της συγκέντρωσης;
Ένα κυρίαρχο φαινόμενο που συναντώ τους τελευταίους μήνες στους μαθητές μου είναι περνούν πολύ χρόνο στη χρήση των social media. Αυτό, όπως υποστηρίζει και ο Daniel Goleman, τους εμποδίζει να είναι συγκεντρωμένοι στη διάρκεια της μελέτης τους. Εγώ προτείνω να διαβάζουν ηλεκτρονικά βιβλία ή να χρησιμοποιήσουν συγκεκριμένες μεθόδους που θα αυξήσουν τη συγκέντρωση τους.
Με άλλα λόγια το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της φωτοανάγνωσης έναντι άλλων μεθόδων που υπάρχουν αυτή τη στιγμή στην αγορά είναι ότι προσαρμόζεται στις ιδιαίτερες ανάγκες των μαθητών με σκοπό να ενισχύσει τις δεξιότητες και τις ικανότητες τους. Βοηθάει και τους μαθητές που έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, όπως για παράδειγμα δυσλεξία, σύνδρομο Asperger και ΔΕΠΥ.
Ενδεικτικά αναφέρω την αξιολόγηση μίας μητέρας:
«Έχουν πια περάσει έξι μήνες από τότε που κάναμε φωτοανάγνωση μέσω διαδικτύου και τα αποτελέσματα είναι πια μόνιμα και εμφανή για τον μικρό γιο μου. Από τότε που μπήκε η φωτοανάγνωση στη ζωή μας, ο γιος μου αγάπησε το βιβλίο και η ανάγνωση βελτιώθηκε σε μέγιστο βαθμό. Ειδικά στο μάθημα της ιστορίας, η μέθοδος της αράχνης και η επιλογή λέξεων διαγωνίως λειτούργησε αποτελεσματικότατα! Για ένα παιδί 8 ετών με ΔΕΠ-Υ και υπερκινητικότητα, η χρήση του μαθήματος μέσω του διαδικτύου, τον βοήθησε και του κράτησε το ενδιαφέρον να συνεχίσει να προσπαθεί, ώσπου τελικά ΜΠΟΡΕΣΕ και τα κατάφερε χάρη σε σένα Βασιλική! Σε ευχαριστούμε!»
Γιατί εφόσον λειτουργεί τόσο καλά η μέθοδος, δεν έχει γενικευτεί η χρήση της στα σχολεία και σε άλλους φορείς εκπαίδευσης;
Αυτή τη στιγμή οι «αράχνες» ή αλλιώς spidergrams, διδάσκονται σε σχολεία της Γαλλίας, της Γερμανίας, του Ηνωμένου Βασιλείου και των Σκανδιναβικών χωρών. Ευελπιστώ ότι τα επόμενα χρόνια η μέθοδος θα εισαχθεί και στα ελληνικά σχολεία. Για μένα σημασία έχει στο σχολείο να διδασκόμαστε τα διάφορα μαθήματα πχ. γλώσσα, μαθηματικά, ιστορία αλλά κυρίως να μαθαίνουμε τον τρόπο ώστε η μελέτη να γίνεται γρήγορα, εύκολα και αποτελεσματικά!
Πως μέσα από ένα παιχνίδι καλλιέργησες μόνη σου τη θεωρία της φωτοανάγνωσης;
Στην Α’ Λυκείου η μητέρα μου διέκρινε το ταλέντο που είχα στο να ηρεμώ τα παιδιά , έτσι μου πρότεινε να κοιτάξω τον κλάδο της παιδοψυχολογίας. Η ιδέα μου άρεσε κι έτσι πέρασα αρκετό χρόνο σαν εθελόντρια στο Ελληνικό Παιδικό Μουσείο.
Κάποια στιγμή παίξαμε με τους εκπαιδευτικούς του Μουσείου ένα παιχνίδι που ονομαζόταν «αράχνη» το οποίο με ενθουσίασε κι ενώ στην πορεία τους ρώτησα αν υπάρχει μια μέθοδος πίσω από αυτό το παιχνίδι εκείνοι απάντησαν αρνητικά. Μου άρεσε τόσο που ξεκίνησα να διαβάζω με αυτό τον τρόπο τα μαθήματα μου. Έδωσα πανελλαδικές εξετάσεις, πέρασα στη σχολή που ήθελα,ολοκλήρωσα τις σπουδές μου τη σχολή μου και ούσα βοηθός στο γραφείο μιας καθηγήτριας μου παρουσίασα έρευνες που διεξήγαμε σε επιστημονικά συνέδρια.
Όταν πια συνειδητοποίησα ότι τόσα χρόνια διάβαζα με τη μέθοδο της φωτοανάγνωσης αποφάσισα να ασχοληθώ εκτενέστερα και έτσι εκπαιδεύθηκα στο εξωτερικό πάνω στην μέθοδο . Σήμερα εκπαιδεύω όσους επιθυμούν να διαβάσουν πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά.
Γράφεις πως έχουμε μέσα μας ταλέντα βαθιά θαμμένα. Πως ανακάλυψες το δικό σου ταλέντο και πως το μετέτρεψες σε επάγγελμα;
Κάθε άνθρωπος γεννιέται με ένα ταλέντο. Κάποιοι το γνωρίζουν, κάποιοι όχι. Υπάρχει συγκεκριμένο ασκησιολόγιο με βάση το οποίο μπορείς να προσεγγίσεις το ταλέντο σου, να το αναγνωρίσεις κι έπειτα να λάβεις την απόφαση αν αυτό το ταλέντο θα το εξασκήσεις επαγγελματικά ή όχι. Όσοι έχουν κάνει επάγγελμα το ταλέντο τους έχουν σταματήσει να δουλεύουν. Πλέον εργάζονται. Κι αυτή η παραγωγή έργου, η αγάπη για αυτό που κάνεις φτάνει μέχρι τους τελικούς αποδέκτες του προϊόντος ή της υπηρεσίας σου.
Κάθε χρόνο στις 23 Αυγούστου γιορτάζω την ημέρα όπου ξεκίνησα να λέω κάθε πρωί στον εαυτό μου «100 Αξίζω» μαζί με διάφορες ασκήσεις αυτοβελτίωσης. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μέσα σε έξι μήνες να ανακαλύψω το δικό μου ταλέντο και να κάνω επάγγελμα το χόμπι μου. Αυτό που πάντα λάτρευα να κάνω, να διαβάζω βιβλία, έγινε η επιχειρηματική μου ιδέα.
Η διαδρομή είχε ευθείες, στροφές, ανηφόρες και κατηφόρες. Θυμάμαι τον εαυτό μου να παρακολουθεί συνεχώς σεμινάρια, όχι μόνο του κλάδου μου αλλά και του marketing, του branding κλπ. Θυμάμαι να ακούω συνεχώς podcasts και συνέχεια να ασχολούμαι με το πώς όλο αυτό μπορεί να σταθεί. Έτσι πολύ σύντομα ξεκίνησα να διεξάγω έρευνα για να παρατηρώ το πόσο αποτελεσματική είμαι, ποια στοιχεία χρειάζονται αλλαγές και τι χρειάζεται να εμπλουτίσω στη μέθοδο .
Κι όμως δεν έχεις αρκεστεί μόνο στην μέθοδο της φωτοανάγνωσης αλλά προχωράς, την εξελίσσεις και εξελίσσεσαι Αυτοβελτίωση, πολλαπλή νοημοσύνη, ενσυναίσθηση. Ποια είναι τα οφέλη της μεθόδου που είδες στον εαυτό σου και ποια στους άλλους;
Εξελίσσομαι μέχρι σήμερα τόσο σε προσωπικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Μου αρέσει να μελετάω, να παρακολουθώ σεμινάρια, να δοκιμάζω νέες τεχνικές, να ερευνώ, να αξιολογώ και να επαληθεύω νέες ιδέες. Μου αρέσει να εμπλουτίζω το περιεχόμενο που έρχομαι να προσφέρω στους μαθητές μου. Τα οφέλη μέσα από τη δική μου εξέλιξη είναι ότι πλέον ζω τη ζωή μου με ηρεμία, κάνω αυτό που εγώ θέλω κάθε μέρα που περνάει και συνεχίζω να μαθαίνω.
Οι μαθητές μου έχουν αλλάξει ολοκληρωτικά τον τρόπο που διαβάζουν, έχουν μάθει τρόπους για να πετυχαίνουν τους στόχους τους, να ατενίζουν το μέλλον με περισσότερη αισιοδοξία και γενικότερα να εκφράζουν πιο θετικά συναισθήματα.
instagram: fotoanagnosi
facebook: https://www.facebook.com/groups/343881159440618/
youtube: https://www.youtube.com/channel/UCLk_Jfaj7ccDPkmiCT77jpQ?view_as=subscriber
e-mail: fotoanagnosi@gmail.com