Πώς μια μπανιέρα γεμάτη νερό χρησιμεύει ως μέσο μετάδοσης ήχου; Πώς η κίνηση μπορεί να ενεργοποιήσει τον αποδομημένο ήχο ενός γνώριμου μουσικού κομματιού και πώς η ανθρώπινη εμπειρία και συμπεριφορά μπορεί να επηρεάσει ένα μουσικό αποτέλεσμα; Μια σειρά ευρηματικών και καινοτόμων μουσικών έργων, καθώς και συναυλιών θα παρουσιαστούν στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης) στο αφιέρωμα με γενικό τίτλο «Οπτικές Συμφωνίες» από τις 15 έως τις 26 Μαΐου 2019 που πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Εργαστηρίου Beethoven 2020 (Labor Beethoven 2020).
Από το 2017, το εργαστήριο Beethoven 2020 (https://www.labor-beethoven-2020.de/en), το οποίο υποστηρίζεται από την Ακαδημία Τεχνών του Βερολίνου (Akademie der Künste Berlin), προσφέρει σε μια ομάδα νέων συνθετών από το Τελ Αβίβ, τη Βασιλεία και τη Θεσσαλονίκη ένα ανοιχτό φόρουμ αναζήτησης και πειραματισμού για να αναπτύξουν τα δικά τους οράματα πέρα από τα καθιερωμένα.
Για τρία χρόνια, οι συμμετέχοντες συναντώνται με τους μέντορες του Εργαστηρίου, Caspar Johannes Walter (Ακαδημία Μουσικής της Βασιλείας), Ruben Seroussi (Πανεπιστήμιο Μουσικής Τελ Αβίβ) και Δημήτρη Παπαγεωργίου (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ), εξερευνώντας νέες προοπτικές στη μουσική και την τέχνη. Το Εργαστήριο Beethoven 2020 αποτελεί μέρος του συνολικού προγράμματος εορτασμού των 250 χρόνων από τη γέννηση του Μπετόβεν. Τα έργα που θα προκύψουν είναι κυρίως μουσικά, αλλά και ηχητικές εγκαταστάσεις τα οποία θα παρουσιαστούν στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών κάτω από συγκεκριμένες θεματικές (15-26 Μαΐου/έκθεση, 16-17 Μαΐου/συναυλίες, 16-17 Μαΐου/διεθνές συνέδριο), ενώ θα υπάρξει και εργαστήριο ανακατασκευής ηλεκτρονικών μουσικών οργάνων (circuit bending) από τον Τάσο Στάμου Tasos Tafarel Stamou (19 Μαΐου).
Η έκθεση
15-26 Μαΐου 2019
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
(Μέρες & ώρες λειτουργίας: Τρίτη-Τετάρτη-Παρασκευή-Σάββατο-Κυριακή 10:00-18:00, Πέμπτη 10:00-22:00)
Εγκαίνια: Τετάρτη 15 Μαΐου, 20:00
Πέρα από τους εννέα νέους συνθέτες με τους εικαστικούς συνεργάτες και τους τρεις μέντορές τους, ενεργοποιούνται και εντάσσονται στο πρότζεκτ εικαστικοί της Θεσσαλονίκης που δημιουργούν έργα επίσης βασισμένα στο καινοτόμο πνεύμα και την επινοητικότητα αυτού του ιδιοφυούς και εμβληματικού συνθέτη. Είναι γνωστό ότι ο Μπετόβεν κατάφερε να ανεξαρτητοποιηθεί από την αυλή και τους εργοδότες που συνήθιζαν στην κλασική περίοδο να επεμβαίνουν τόσο οικονομικά όσο και δημιουργικά, στο έργο των μουσικών. Ο Μπετόβεν κατάφερε να σπάσει το κατεστημένο της εποχής του και να γίνει κυρίαρχος των οικονομικών του και της δικής του μουσικής, για αυτό άλλωστε θεωρείται ο πρώτος επιτυχημένος freelance μουσικός.
Τα έργα της έκθεσης αποτελούνται κυρίως από πρωτότυπες ηχητικές εγκαταστάσεις και γλυπτά, αυτοσχέδιες κατασκευές και διαδραστικά περιβάλλοντα όπου η ανθρώπινη αλληλεπίδραση και δραστηριότητα παίζουν σημαντικό ρόλο στο ηχητικό και οπτικό αποτέλεσμα, ενώ ταυτόχρονα εξερευνάται μια διαφορετική θεώρηση της σύζευξης εικόνας και ήχου, της σχέσης καλλιτέχνη και θεατή, με το θεατή να αναλαμβάνει εξίσου το ρόλο του εκτελεστή εξερευνώντας τα όρια και τους πειραματισμούς της οπτικοακουστικής αντίληψης. Επιπλέον, τα έργα θέτουν ζητήματα τα οποία σχετίζονται με τις συνθήκες της καλλιτεχνικής παραγωγής, το άνοιγμά της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε πειραματισμούς, την επιμειξία των ειδών, τα δυσδιάκριτα όρια και το θεσμικό πλαίσιο στο οποίο παρουσιάζονται.
Εικαστικοί: Βασίλης Αλεξάνδρου Vasilis Alexandrou, Νίκος Βαρυτιμιάδης Nikos Varitimiadis, Κατερίνα Βέλλιου Katerina Velliou, Γιώργος Γεροντίδης Giorgos Gerontides, Δημήτρης Μαρωνίδης, Φανή Μπουντούρογλου Fani Boudouroglou, Θανάσης Σαμπαζιώτης Macubert Thanasis Sabaziotis
Μουσικοί: Μανώλης Εκμετσόγλου Batya Frenklakh, Anda Kryeziu, Adrian Nagel, Ελένη Ράλλη, Guy Rauscher, Θάνος Σακελλαρίδης.
Συνεργάτες: Eva Gentner, Andrea Heilrath, Justin Robinson
Οι συναυλίες
MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης)
Είσοδος 4 ευρώ-ισχύει ατέλεια στους φοιτητές ΑΠΘ.
Συνθέτες: Μανώλης Εκμετσόγλου, Batya Frenklakh, Akkad Izre’el, Anda Kryeziu, Adrian Nagel, Δημήτρης Παπαγεώργιου Dimitri Papageorgiou, Ari Rabenu, Ελένη Ράλλη, Guy Rauscher, Θάνος Σακελλαρίδης, Ruben Seroussi, Φαίδρα Χάφτα Δούκα, Caspar Johannes Walter.
Αναλυτικά το πρόγραμμα
16 Μαΐου 2019 / 20:00
Akkad Izre’el, Ted Gordon (2019), ηλεκτρική κιθάρα (5’)
Adrian Nagel, Stationen (2018-2019), ακορντεόν, φλογέρες και ηλεκτρονικά (10’)
Δημήτρης Παπαγεωργίου, Even the sky screams sometimes too II (2018), ακορντεόν (11’)
Μανώλης Εκμεκτσόγλου, Like we’ve met before… (2019), ακορντεόν και φλογέρες (6’)
Φαίδρα Χάφτα-Δούκα, ΟΟ (2019), 2 φλογέρες (15’)
Ελένη Ράλλη, Would you like to talk with me? (2019), ακορντεόν και φλογέρες (8’)
17 Μαΐου 2019 / 20:00
Caspar Johannes Walter, Flatterecho I (2019), άρπα και 2 κυβικά ηχεία (7’-8’)
Θάνος Σακελλαρίδης, Under the City (2018-2019), 2 φλογέρες (12’)
Ruben Seroussi, Capriccio canonico sopra DAHAS (2017), σόλο βιολί (4’30”)
Guy Rauscher & Batya Frenklakh, Whisper song (2019), βαρύτονο σαξόφωνο (8’)
Ari Rabenu, Trio (2018-2019), βιολί, άρπα και τρομπόνι (15’)
Anda Kryeziu, Cover (2018-2019), ηλεκτρική κιθάρα, σαξόφωνα, tape και video (10’)
Θάνος Σακελλαρίδης, Ι have never (2019), άρπα, βιολί, τρομπόνι (3’)
Οπτικές Συμφωνίες – Εργαστήριο Beethoven 2020
15-26 Μαΐου 2019
Συντελεστές
Καλλιτεχνική Διεύθυνση Εργαστηρίου Beethoven 2020 (Labor Beethoven 2020): Caspar Johannes Walter
Διοργάνωση: Ακαδημία Τεχνών του Βερολίνου (Akademie der Künste Berlin)
Συν-διοργάνωση: MOMus – Πειραματικό Κέντρο Τεχνών / Experimental Center for the Arts, Τμημα Μουσικων Σπουδων ΑΠΘ
Οργάνωση και συντονισμός: Sonia Lescene, Δημήτρης Παπαγεωργίου, Ειρήνη Παπακωνσταντίνου, Ελένη Ράλλη
Επιμέλεια έκθεσης: Ειρήνη Παπακωνσταντίνου Eirini Papakonstantinou
Μέντορες του Εργαστηρίου και Οργανωτική Επιτροπή Συνεδρίου: Caspar Johannes Walter (Ακαδημία Μουσικής της Βασιλείας), Ruben Seroussi (Πανεπιστήμιο Μουσικής Τελ Αβίβ), Δημήτρης Παπαγεωργίου Dimitri Papageorgiou (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΑΠΘ)
Υποστήριξη: Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης/State Conservatory Thessaloniki | Κέντρο Πολιτισμού Θεσσαλονίκης