Το ήξερες ?
Μια μοναδική τεχνολογία ήχου Made in France κρύβεται πίσω από το μνημειώδες έργο που αποκάλυψε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου στο Panthéon στο Παρίσι. Στις 11 Νοεμβρίου, με αφορμή τους εορτασμούς της ανακωχής, μπαίνει στο Πάνθεον ο συγγραφέας Μωρίς Ζενεβουά, συγγραφέας ειδικότερα των «Εκείνοι των 14».
Στο πλαίσιο αυτής της εκδήλωσης, ο αρχηγός του κράτους παρήγγειλε ένα έργο σε δύο σημαντικές προσωπικότητες της σύγχρονης δημιουργίας, τον Γερμανό εικαστικό καλλιτέχνη Anselm Kiefer και τον Γάλλο συνθέτη Pascal Dusapin. Αυτή είναι η πρώτη δημόσια αποστολή για το Πάνθεον από το 1923.
Ποιες όμως τεχνολογίες κρύβονται πίσω από αυτό το καθηλωτικό έργο, που δημιούργησε ο Pascal Dusapin; Το In Nomine Lucis (Au nom de la Lumière) είναι ένα κομμάτι για τραγουδιστικές φωνές, ηχογραφημένο από τη χορωδία Accentus στη Φιλαρμονία του Παρισιού. Για να φέρουν τους ανώνυμους του Μεγάλου Πολέμου στο Πάνθεον, σχεδόν 15.000 αντιπροσωπευτικά ονόματα στρατιωτών που πέθαναν για τη Γαλλία διαβάστηκαν και ηχογραφήθηκαν επίσης από τους ηθοποιούς Florence Darel και Xavier Gallais.
«Ήθελα να κάνω τις πέτρες του Πάνθεον να τραγουδήσουν, να δημιουργήσω έναν τεράστιο «φωνητικό πνεύμονα» όπου ο καθένας μπορεί να ακούσει διαφορετικές ηχώ του παρελθόντος και της ιστορίας του», θυμάται ο Πασκάλ Ντυσαπέν. Ένα εξατομικευμένο και μοναδικό ηχητικό σύστημα έχει αναπτυχθεί και εγκατασταθεί μέσα στο ίδιο το Panthéon. Συνολικά 70 μεγάφωνα, σχεδιασμένα και κατασκευασμένα από την Amadeus, ήταν τοποθετημένα γύρω από τα εγκάρσια και στο επίπεδο του θόλου, ύψους άνω των 35 μέτρων. Ντυμένα με φυσική πέτρα, έχουν γίνει αόρατα, αποτελώντας αναπόσπαστο μέρος του μνημείου. Αυτή η συσκευή διάχυσης ελέγχεται από ένα σύστημα χωροταξίας ήχου, που ονομάζεται HOLOPHONIX. «Ο επεξεργαστής HOLOPHONIX προωθεί τη χωροταξία του ήχου των διαφορετικών χορωδιών μέσω των διαφόρων ενσωματωμένων αλγορίθμων του, σε δύο ή τρεις διαστάσεις», λέει ο Thierry Coduys, Διευθυντής Τεχνολογιών που σχετίζεται με το έργο και συνεργάτης του Pascal Dusapin για πολλά χρόνια. «Ο χωρικός προγραμματισμός, δηλαδή η θέση των χορωδιών, η τροχιά τους, καθώς και τα άλλα γεγονότα που συνθέτουν αυτή την «ηλεκτροακουστική παρτιτούρα» ελέγχεται ιδιαίτερα στο πλαίσιο του γραφικού sequencer IanniX. Ο επεξεργαστής HOLOPHONIX λαμβάνει, ερμηνεύει και μεταφράζει αυτά τα εκατομμύρια χρονικά και χωρικά μηνύματα, για να τα κάνει αντιληπτά», συνεχίζει ο Thierry Coduys. Υιοθετημένο από πολλούς χώρους παραστάσεων, μερικούς από τους πιο απαιτητικούς και κύρους, όπως η La Comédie Française, το Théâtre National de Chaillot ή η Σκάλα (Παρίσι), το HOLOPHONIX είναι ένα καθηλωτικό σύστημα χωροταξίας ήχου. Αναπτύχθηκε από την εταιρεία Amadeus, σε συνεργασία με το εργαστήριο STMS (Sciences and Technologies of Music and Sound) που συνδέει το IRCAM, το CNRS, το Πανεπιστήμιο της Σορβόννης και το Υπουργείο Πολιτισμού, αυτός ο επεξεργαστής περιλαμβάνει διαφορετικά τεχνολογικά τούβλα από το ‘IRCAM.
Πηγή: fubiz