To Sundance, γνωστό και ως άλλοτε καρδιά του αμερικανικού indie, αλλά και ως του πρώτου μεγάλου φεστιβάλ της χρονιάς, που στην πορεία θα τροφοδοτήσει τα υπόλοιπα με τίτλους, κλείνει 40 χρόνια φέτος και για να το γιορτάσει, ζήτησε από 500 κινηματογραφιστές και κριτικούς να ψηφίσουν την καλύτερη ταινία που έκανε πρεμιέρα στο φεστιβάλ. Και τι έβγαλε η κάλπη στην πρώτη θέση; Το «Whiplash».
Οι αρετές του είναι δεδομένες, για μας η λειτουργία του ως λανθάνουσα απολογία της νεοφιλελεύθερης δοξασίας που θέλει την μεγάλη επιτυχία προϊόν αδυσώπητου ανταγωνισμού επίσης, φοβόμαστε, όμως, ότι η επικράτηση του επικυρώνει αυτό που βλέπουμε με θλίψη σε σινεφιλικές σοσομιντιακές συζητήσεις , το οποίο αντανακλά μια τάση που κυριαρχεί και σε επαγγελματίες του χώρου: το μεγάλο σινεμά για πολύ κόσμο είναι μόνο αυτό των καιρών τους, ξεκίνησε γύρω στο 2010. Αν συνυπολογίσεις και τα κριτήρια επιλογής που έθεσε το φεστιβάλ, ζητώντας από τους ψηφίσαντες να επιλέξουν φιλμ που πρεσβεύουν καλύτερα την καλλιτεχνική σημασία, καθώς και τον κοινωνικό, πολιτικό –γι’ αυτό και τα περί φιλελευθερισμού παραπάνω- και πολιτιστικό αντίκτυπο του φεστιβάλ, η επικράτηση του «Whiplash» φαντάζει ακόμα πιο λυπηρή.
Τουλάχιστον βρέθηκε χώρος και για το «Μόνο Αίμα» των Κοέν, για το «Σεξ, Ψέματα και Βιντεοταινίες» του Σόντερμπεργκ, το «Reservoir Dogs» του Ταραντίνο ή για το «Πριν το Ξημέρωμα» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ, ταινίες που «φωνάζουν» Σάντανς δηλαδή και η επίδρασή τους στο σινεμά είναι εμφανής από όσα ακολούθησαν, αν όχι αυταπόδεικτη. Kαι για να μην παρεξηγηθούμε, δεν βρίσκουμε απογοητευτική την επιλογή ή την σειρά των ταινιών καθαυτή, αλίμονο αν παίρναμε τόσο σοβαρά τις λίστες, χώρια που η συγκεκριμένη είναι αποτέλεσμα «εκλογικής» διαδικασίας. Αυτό που υποδεικνύει το εκλογικό αποτέλεσμα για τις τάσεις και την κινηματογραφική ιστορική συνείδηση των ανθρώπων του χώρου είναι που μας στεναχωρεί.
Δείτε αναλυτικά το top-10:
10. “Blood Simple” (1985), Joel and Ethan Coen
9. “Y tu mamá también” (2002), Alfonso Cuarón
8. “Boyhood” (2014), Richard Linklater
7. “Before Sunrise” (1995), Richard Linklater
6. “Sex, lies, and videotape” (1989), Steven Soderbergh
5. “Memento” (2001), Christopher Nolan
4. “Little Miss Sunshine” (2006), Jonathan Dayton, Valerie Faris
3. “Get Out” (2017), Jordan Peele
2. “Reservoir Dogs” (1992), Quentin Tarantino
1. “Whiplash” (2014), Damien Chazelle