Σημαντική εξέλιξη που αφορά στα τροχαία φέρνει νομοθετική ρύθμιση που ετοιμάζει η κυβέρνηση.
Όπως αποκάλυψε το OPEN το πρωί της Πέμπτης, για πρώτη φορά στην Ελλάδα η πρόκληση τροχαίου από υπερβολική ταχύτητα θα θεωρείται κακούργημα.
Πάγιο αίτημα των συγγενών των θυμάτων
Με τον φόρο αίματος στην άσφαλτο να είναι βαρύς στη χώρα μας, αποτελούσε πάγιο αίτημα των συγγενών των θυμάτων από τροχαία να γίνει κάτι για την υπερβολική ταχύτητα.
Τα τελευταία στοιχεία της τροχαίας για τις παραβάσεις των οδηγών
Το 70% των παραβάσεων αφορούσαν σε υπερβολική ταχύτητα, μη χρήση προστατευτικού κράνους, μη χρήση ζώνης ασφαλείας, στέρηση άδειας ικανότητας οδήγησης και παράνομη στάθμευση.
Συγκεκριμένα το διάστημα από 23 έως 29 Οκτωβρίου 2022, διενεργήθηκαν 103.631 τροχονομικοί έλεγχοι οδηγών και οχημάτων και βεβαιώθηκαν 20.508 παραβάσεις.
Πιο αναλυτικά, παραβάσεις βεβαιώθηκαν ανά περιφέρεια, ως ακολούθως:
– 3.091 στην Αττική,
– 2.749 στη Θεσσαλία,
– 2.307 στην Κρήτη,
– 2.172 στη Δυτική Ελλάδα,
– 1.859 στην Κεντρική Μακεδονία,
– 1.387 στην Ανατολική Μακεδονία και Θράκη,
– 1.286 στη Θεσσαλονίκη,
– 1.246 στην Πελοπόννησο,
– 1.193 στην Ήπειρο,
– 1.046 στη Στερεά Ελλάδα,
– 595 στο Βόρειο Αιγαίο,
– 581 στα Ιόνια Νησιά,
– 545 στη Δυτική Μακεδονία και
– 451 στο Νότιο Αιγαίο.
Ειδικότερα, οι παραβάσεις, που βεβαιώθηκαν αφορούν:
– 6.442 για παράνομη στάθμευση,
– 4.990 για υπερβολική ταχύτητα,
– 1.274 για οδήγηση χωρίς άδεια ικανότητας οδήγησης,
– 945 για μη χρήση προστατευτικού κράνους,
– 727 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
– 509 για Κ.Τ.Ε.Ο.,
– 499 για οδήγηση σε κατάσταση μέθης,
– 387 ανασφάλιστα οχήματα,
– 240 για παραβίαση σηματοδότη,
– 186 για χρήση κινητού τηλεφώνου,
– 168 για κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας,
– 145 για αντικανονικούς ελιγμούς,
– 142 για φθαρμένα ελαστικά,
– 96 για αντικανονικό προσπέρασμα,
– 93 μη τήρηση απόστασης ασφαλείας,
– 55 για αντίθετη κίνηση σε μονόδρομο,
– 43 για παραβίαση προτεραιότητας,
– 42 για υπέρβαρο φορτίο,
– 36 για απόσπαση προσοχής οδηγού,
– 32 για αντικανονική χρήση φώτων,
– 16 για μη χρήση παιδικών καθισμάτων,
– 3 για έλλειψη ζώνης ασφαλείας
– 3.438 λοιπές παραβάσεις.
Πιο αναλυτικά, οι παραβάσεις που βεβαιώθηκαν ήταν:
– 61 για υπερβολική ταχύτητα,
– 21 για οδήγηση υπό την επίδραση οινοπνεύματος,
– 10 για στέρηση άδειας ικανότητας οδήγησης,
– 4 για μη χρήση ζώνης ασφαλείας,
– 3 για παραβίαση ερυθρού σηματοδότη,
– 2 για μη χρήση κράνους,
– 1 για αντικανονικούς ελιγμούς,
– 1 για χρήση κινητού τηλεφώνου
– 154 για λοιπές παραβάσεις
Επιπρόσθετα, αφαιρέθηκαν 59 ζεύγη πινακίδων, 12 άδειες κυκλοφορίας οχημάτων, καθώς και 23 άδειες ικανότητας οδήγησης.
ΕΕ: Σχεδόν 20.000 νεκροί σε τροχαία το 2021
Σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ, υπολογίζεται ότι 19.800 άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα το προηγούμενο έτος στην ΕΕ, όταν ο συνολικός στόχος είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων μέχρι το 2030. Σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση, την τελευταία δεκαετία σημειώθηκε μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων κατά 36%.
Διαφήμιση
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στη δημοσίευση των προκαταρκτικών στοιχείων για τους θανάτους από τροχαία δυστυχήματα το 2021, οι ασφαλέστεροι δρόμοι βρίσκονται στη Σουηδία (18 θάνατοι ανά ένα εκατομμύριο κατοίκους), ενώ στην Ρουμανία σημειώθηκε το υψηλότερο ποσοστό (93/εκατομμύριο). Ο μέσος όρος της ΕΕ ήταν 44 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους. Στην Ελλάδα το 2019 είχαμε 64 θανάτους ανά εκατομμύριο πληθυσμού, το 2020 έπεσε στους 54 ανά εκατομμύριο και το 2021 σημείωσε μικρή άνοδο (57 θάνατοι ανά εκατομμύριο).
Με βάση τα προκαταρκτικά στοιχεία, εννέα κράτη μέλη (Δανία, Γερμανία, Ιρλανδία, Κύπρος, Λιθουανία, Μάλτα, Πολωνία, Πορτογαλία και Σουηδία) κατέγραψαν τον χαμηλότερο αριθμό θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2021.
Σε σύγκριση με το έτος 2019 (πριν την πανδημία), οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2021 μειώθηκαν κατά 13% με τις μεγαλύτερες μειώσεις άνω του 20% να σημειώνονται στη Δανία, το Βέλγιο, την Πορτογαλία, την Πολωνία και τη Λιθουανία. Αντίθετα, κατά την διάρκεια των δύο τελευταίων ετών, η Λετονία, η Σλοβενία και η Φινλανδία παρουσίασαν αύξηση στον αριθμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα.
Το 52% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων σημειώθηκε σε αγροτικούς δρόμους, έναντι 40% σε αστικές περιοχές και 8% σε αυτοκινητόδρομους. Οι επιβάτες αυτοκινήτων (οδηγοί και επιβάτες) αντιπροσώπευαν το 43% όλων των θανάτων από τροχαία ατυχήματα, ενώ οι πεζοί αποτελούσαν το 20%, οι χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων (μοτοσικλέτες και μοτοποδήλατα) το 18% και οι ποδηλάτες το 10% των συνολικών θανάτων.
Στις αστικές περιοχές, οι πεζοί αντιπροσωπεύουν το μεγαλύτερο μερίδιο των θυμάτων σε ποσοστό 37%, με τους χρήστες ηλεκτρικών δικύκλων να αποτελούν το 18% και τους ποδηλάτες το 14%. Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων στις αστικές περιοχές είναι ευάλωτοι χρήστες του δρόμου.
Οι άνδρες ευθύνονται για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (77%). Οι ηλικιωμένοι (65+) αντιπροσώπευαν περισσότερο από το ένα τέταρτο (28%) όλων των θανάτων, ενώ το 12% των νεκρών στους δρόμους της ΕΕ ήταν ηλικίας μεταξύ 18 και 24 ετών.