Ο Γουίλ Ράιτ αντιμετώπισε μια πυρκαγιά που κατέστρεψε σχεδόν όλα τα υπάρχοντα του στο σπίτι του. Επειδή χρειάστηκε να το ξαναχτίσει, του ήρθε η ιδέα για ένα παιχνίδι.
Το The Sims είναι βιντεοπαιχνίδι προσομοίωσης ζωής που αναπτύχθηκε από την Maxis και η διανομή του έγινε από την Electronic Arts. Στο παιχνίδι, ο παίκτης ελέγχει τους εικονικούς του ανθρώπους που έχει δημιουργήσει ο ίδιος (Sims). Οι Sims χρειάζονται οδηγίες από τον παίκτη προκειμένου να ικανοποιήσουν τις καθημερινές τους ανάγκες.
Βέβαια οι Sims έχουν ένα επίπεδο ελεύθερης βούλησης προκειμένου να ικανοποιήσουν μόνοι τους κάποιες από τις ανάγκες τους αλλά δεν είναι αρκετό ώστε να καταστούν ανεξάρτητοι. Η ελεύθερη βούληση μπορεί να ακυρωθεί αν ο παίκτης το θελήσει. Το οικόπεδο που ζούνε οι Sims μπορεί να αναβαθμιστεί ως προς τα έπιπλα που έχει (Buy Mode) και προς την δομή του (Build Mode).
Το Sims είναι παρακλάδι της σειράς SimCity, που δημιουργήθηκε από τον Γουίλ Ράιτ. Το παιχνίδι κυκλοφόρησε στις 4 Φεβρουαρίου 2000 και πήρε άριστες κριτικές. Είχε τη δεύτερη θέση στις περισσότερες πωλήσεις βιντεοπαιχνιδιών στον κόσμο (στην πρώτη θέση είναι το Tetris), μέχρι να ξεπεραστεί από το Sims 2 (19 εκατ. αντίτυπα μόνο το βασικό παιχνίδι). Αυτή η εμπορική επιτυχία οδήγησε στην δημιουργία επτά πακέτων επέκτασης, αλλά και περισσοτέρων παιχνιδιών Sims.
Γενικά, δεν υπάρχει σκοπός στο παιχνίδι. Είναι ελεύθερο και ο παίκτης αποφασίζει τι αποτελεί νίκη και τι ήττα. Υπάρχουν όμως πάρα πολλές δευτερεύουσες αποστολές που ο παίκτης αν θέλει μπορεί να εκτελέσει όπως είναι η εύρεση εργασίας, η επιτυχία στις ερωτικές σχέσεις κ.ο.κ. Ο παίκτης πρέπει να εξασφαλίσει τις καθημερινές ανάγκες ενός Sim όπως είναι ο ύπνος, η ευτυχία, η κοινωνικοποίηση.
Για να ικανοποιηθούν οι βιολογικές ανάγκες ενός Sim υπάρχουν τα έπιπλα μέσα στο σπίτι με τα οποία αλληλεπιδρά προκειμένου να πραγματοποιήσει διάφορες λειτουργίες. Υπάρχουν και οι ανθρώπινες αλληλεπιδράσεις οι οποίες περιλαμβάνουν επιλογές που επηρεάζουν την κοινωνική υπόσταση του Sim.
Ο Γουίλ Ράιτ αντιμετώπισε μια πυρκαγιά που κατέστρεψε σχεδόν όλα τα υπάρχοντα του στο σπίτι του. Επειδή χρειάστηκε να το ξαναχτίσει, του ήρθε η ιδέα για ένα παιχνίδι που ο παίκτης θα χρειαζόταν να κτίσει ένα σπίτι. Αυτό συνδέθηκε και με την σειρά SimCity, όπου ο παίκτης αναλαμβάνει να κτίσει μια πόλη. Το 1993, ο Ράιτ το πρότεινε στην Maxis αλλά εκείνοι αρνήθηκαν διότι θεώρησαν ότι κάτι τέτοιο δεν θα μπορούσε να υλοποιηθεί από τους υπολογιστές της εποχής. Ύστερα το πρότεινε στην EA. Εκείνοι δέχτηκαν και άρχισε η ανάπτυξη του παιχνιδιού με την ονομασία Project X. Αργότερα η ονομασία άλλαξε σε Dollhouse (κουκλόσπιτο) και η τελική του ορίστηκε να είναι The Sims.Το παιχνίδι παρέχει στον παίκτη μερικές έτοιμες οικογένειες αλλά υπάρχει η επιλογή δημιουργίας μιας οικογένειας. Πρώτα χρειάζεται η εισαγωγή του επιθέτου της οικογένειας και μετά μπορεί ο παίκτης να δημιουργήσει μέχρι και οκτώ μέλη σε αυτήν την οικογένεια. Για κάθε ξεχωριστό Sim ο παίκτης μπορεί να γράψει ένα βιογραφικό και να τροποποιήσει την εμφάνιση του.
Κάθε οικογένεια ανεξάρτητα από τον αριθμό των μελών της αρχίζει με 20.000 σιμολάρια (η οικονομική μονάδα του παιχνιδιού) τα οποία μπορούν να αγοράσουν είτε ένα έτοιμο σπίτι είτε ένα άδειο οικόπεδο που ο παίκτης θα τροποποιήσει στην αρέσκεια του. Το παιχνίδι έχει δύο λειτουργίες όσο αναφορά το κτίσιμο ενός σπιτιού: την λειτουργία αγοράς και την λειτουργία κτισίματος. Η πρώτη περιλαμβάνει την προσθήκη επίπλων και διαφόρων συσκευών στο σπίτι με τα οποία ο Sim έχει άμεση αλληλεπίδραση. Η δεύτερη περιλαμβάνει οτιδήποτε τεχνικό για να χτιστεί ένα σπίτι.
Οι Sims ελέγχονται από τον παίκτη μέσω εντολών. Για παράδειγμα, ο παίκτης θα μπορεί να διατάξει τον Sim του να δει τηλεόραση προκειμένου να αυξηθεί η διασκέδαση του Sim. Οι Sims μπορεί να δεχθούν και επισκέψεις από άλλους Sims, οι οποίοι είναι γείτονες και δεν μπορούν να ελεγχθούν από τον παίκτη. Είναι απαραίτητο ο Sim να αλληλεπιδράσει με αυτούς ώστε να δημιουργήσει μια υγιή κοινωνική ζωή και να αποκτήσει διασημότητα.
Οι Sims έχουν μερική ελεύθερη βούληση. Πολλές φορές δεν θα πραγματοποιήσουν την εντολή του παίκτη προκειμένου να κάνουν κάτι άλλο. Αυτό όμως δεν τους καθιστά ανεξάρτητους, διότι εφόσον αφεθούν ελεύθεροι από τον παίκτη δεν θα μπορούν να τελέσουν υποχρεώσεις όπως για παράδειγμα πληρωμή των λογαριασμών και έτσι θα τους επιβληθούν κυρώσεις.
Κάθε Sim έχει τις δικές του ανάγκες. Υπάρχουν οκτώ ανάγκες: Πείνα, Κοινωνικοποίηση, Διασκέδαση, Ξεκούραση, Τουαλέτα, Ενέργεια και Χώρος. Οι περισσότερες καλύπτονται από αλληλεπίδραση των Sims με αντικείμενα στο σπίτι (ψυγείο και κουζίνα για την κάλυψη της ανάγκης της πείνας) αλλά η Κοινωνικοποίηση και ο Χώρος έχουν άλλους παράγοντες. Η κοινωνικοποίηση απαιτεί αλληλεπίδραση με άλλους Sims ενώ ο Χώρος απαιτεί διακόσμηση του σπιτιού ή και εξωτερικού χώρου προκειμένου να αρέσει στους Sims