Ο βασιλεύς των ορέων του Εντμόντ Αμπού
μυθιστόρημα
μετάφραση: Αριστέα Κομνηνέλλη
Το εμβληματικότερο έργο του εμπρηστικού Γάλλου περιηγητή, μια σπαρταριστή σάτιρα ηθών για τη μετεπαναστατική, ληστοκρατούμενη Ελλάδα που προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων όταν πρωτοκυκλοφόρησε και αποτελεί τον καθρέφτη της μετεπεναστατικής, ληστοκρατούμενης Ελλάδας.
«Στο θέατρο σκιών του ηττημένου ηρωισμού η Ληστεία που έζησε στιγμές δόξας τον 19ο αιώνα κατέχει περίοπτη θέση. Την επάνδρωναν οι πρώην κλέφτες και αρματολοί που δεν δέχθηκαν να ενταχθούν στην οργάνωση του νέου κράτους. Παλικάρια με τις φουστανέλες τους και τις ψείρες τους που ζούσαν φορολογώντας το κράτος από το οποίο δεν δέχονταν να φορολογηθούν. Αυτούς ανεβάζει στη σκηνή ο Αμπού με το μικρό αριστούργημα που κρατάτε στα χέρια σας. Ο Χατζησταύρος και ο μικρός στρατός που διατηρεί στην Αττική απαγάγουν πλουσία Αγγλίδα και την κόρη της, καθώς και πτωχό Γερμανό βοτανολόγο για να ζητήσουν λύτρα για την απελευθέρωσή τους. Αυτή είναι η δουλειά τους, και η δουλειά τους πάει καλά. Ο Χατζησταύρος ο οποίος έχει κερδίσει επαξίως τον τίτλο του «Βασιλιά των ορέων» έχει συγκεντρώσει σημαντικά κεφάλαια στην Αγγλία, στον οίκο συγγενούς της κυρίας Σίμσονς την οποία έχει απαγάγει. Πρώτης τάξεως υλικό για κωμωδία παρεξηγήσεων.
Πρώτης τάξεως υλικό για τη σαρκαστική πένα του Εντμόντ Αμπού ο οποίος μέσα από την αφήγηση της αιχμαλωσίας τους και της απελευθέρωσής τους φτιάχνει την προσωπογραφία της Ελλάδας. Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της; Είναι μια χώρα η οποία υποτίθεται έχει εξαφανίσει τη ληστεία από την επικράτειά της, όπου όμως η χωροφυλακή συνεργάζεται με τους ληστές οι οποίοι υποτίθεται δεν υπάρχουν. Είναι μια χώρα όπου οι ληστές είναι λαοφιλείς. Είναι μια χώρα όπου ο αρχιληστής όχι μόνον αποδεικνύεται επιτυχημένος επιχειρηματίας, αλλά στο τέλος καταφέρνει να γίνει και διεκδικητής της θέσης του υπουργού Δικαιοσύνης».
από τον πρόλογο του Τάκη Θεοδωρόπουλου
Ένας έρωτας του Ντίνο Μπουτζάτι
μετάφραση: Μαρία Οικονομίδου
Μια ιστορία για τη λαχτάρα της αληθινής αγάπης μεταξύ ανθρώπων με γήινες φιλοδοξίες.
Η απελπισία του μονόπλευρου έρωτα και η ψευδαίσθηση της αγάπης που υποδουλώνει στο τελευταίο, εξαιρετικά ώριμο και πολυμεταφρασμένο μυθιστόρημα του ιταλού συγγραφέα. Το Μιλάνο της δεκαετίας του 1960, ένα σύμβολο της Βαβέλ κάθε εποχής, είναι το φόντο στο οποίο εκτυλίσσεται αυτή η μικρή ερωτική ιστορία. Πρωταγωνιστές της ο μεσήλικας αρχιτέκτονας Αντόνιο Ντορίγκο και η Λάιντε, μια νεαρή πόρνη. Εκείνος την ερωτεύεται παράφορα και εμμονικά, εκείνη του φέρεται σαδιστικά υποβάλλοντάς τον σε διάφορους εξευτελισμούς.
«Τώρα αντιλαμβάνεται ότι, όσο κι αν προσπαθεί να εξεγερθεί, η σκέψη της τον καταδιώκει κάθε χιλιοστομετρική στιγμή της μέρας… Και καταλαβαίνει ότι η υπόθεση είναι γελοία, χαζή και ολέθρια, ότι είναι η κλασική παγίδα στην οποία πέφτουν οι χωριάτες απ’ την επαρχία, που οποιοσδήποτε θα τους περνούσε για ηλίθιους και γι’ αυτό δεν έχουν να περιμένουν παρηγοριά, βοήθεια ή έλεος από κανέναν, η παρηγοριά και η βοήθεια μπορούν να έρθουν μόνο από εκείνη, αλλά εκείνη δεν νοιάζεται γι’ αυτόν, όχι από κακία ή επειδή της αρέσει να τον κάνει να υποφέρει, μόνο που για κείνη αυτός δεν είναι παρά ένας τυχαίος πελάτης, εξάλλου πού να ξέρει η Λάιντε ότι ο Αντόνιο είναι ερωτευμένος; Δεν μπορεί καν να της περάσει απ’ το μυαλό, ένας άντρας από ένα τόσο διαφορετικό περιβάλλον, ένας άντρας σχεδόν πενήντα χρονών.
Και οι άλλοι; Η μητέρα του, οι φίλοι; Αλίμονο αν ήξεραν. Κι όμως, ακόμα και στα πενήντα του μπορεί κανείς να είναι παιδί, αδύναμος, χαμένος και τρομαγμένος ακριβώς όπως το παιδί που χάθηκε στο σκοτεινό δάσος. Η ανησυχία, η δίψα, ο φόβος, το σάστισμα, η ζήλια, η ανυπομονησία, η απελπισία. Ο έρωτας!»
Άγνωστα πρόσωπα της Susie Steiner
μετάφραση: Ειρήνη Παϊδούση
Μια έγκυος ντετέκτιβ. Ένας ανεξήγητος φόνος. Μια υποψία-καρφί στην καρδιά του σπιτικού της.
Η βρετανίδα βιρτουόζα της αστυνομικής γραφής, στα χνάρια της Ρουθ Ρέντελ, συνεχίζει στη δεύτερη αυτή περιπέτεια της Μάνον Μπράντσο, να αναπτύσσει τις πτυχές της ευφυούς, ικανής και αφοσιωμένης ηρωίδας της.
ΕΝΑΣ ΑΝΤΡΑΣ ΔΟΛΟΦΟΝΕΙΤΑΙ…
Καθώς πέφτει το σούρουπο, ένας άντρας προχωράει τρεκλίζοντας σ’ ένα πάρκο, μακριά από το σπίτι του· τον έχουν μαχαιρώσει και αιμορραγεί. Πεθαίνει εκεί που πέφτει – στα χέρια μιας άγνωστης, με το όνομα μιας γυναίκας στα χείλη του καθώς ξεψυχά.
ΜΙΑ ΝΤΕΤΕΚΤΙΒ ΣΕ ΒΑΘΙΑ ΝΕΡΑ
Η Μανόν Μπράντσο, αν και έγκυος, δεν γίνεται να μην ενδιαφερθεί για την υπόθεση – αυτόν τον καιρό αναλαμβάνει μονάχα παλιές, ανεξιχνίαστες υποθέσεις, όμως ο άντρας κατέληξε μόλις λίγα μέτρα από το αστυνομικό της τμήμα.
ΠΟΙΟΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΜΠΙΣΤΕΥΤΕΙ;
Με τρόμο ανακαλύπτει ότι τόσο το θύμα όσο και ο κύριος ύποπτος είναι πιο στενά συνδεδεμένοι μαζί της απ’ όσο μπορούσε να φανταστεί. Και καθώς ο κλοιός στενεύει, αναγκάζεται να διανοηθεί το αδιανόητο: Μπορεί κάποιος από τους αγαπημένους της να είναι ικανός για φόνο;
Πώς λειτουργεί ο φασισμός του Jason Stanley
μετάφραση: Γιώργος Μπαρουξής
Ένας φιλόσοφος του Γέιλ εντοπίζει τους δέκα πυλώνες της φασιστικής πολιτικής και καταγράφει την τρομακτική τους άνοδο και τη μακρά τους ιστορία. Ένα ανάγνωσμα ζωτικής σημασίας.
Η φασιστική πολιτική δεν είναι υπόθεση μόνο των φασιστικών κρατών. Ο καθηγητής φιλοσοφίας του πανεπιστημίου Γέιλ Jason Stanley εντοπίζει τις βασικές στρατηγικές της φασιστικής πολιτικής και καταγράφει την τρομακτική τους διάδοση και τη μακρά τους ιστορία στις ΗΠΑ και στον κόσμο – καταλήγοντας ότι ο φασισμός παραμένει ζωντανός.
Αντλώντας στοιχεία από την ιστορία, τη φιλοσοφία, την κριτική φυλετική θεωρία, και παραδείγματα από όλο τον κόσμο (από την Αμερική του 19ου έως τη Γερμανία του 20ού και την Ινδία του 21ου αιώνα) ο Stanley αναλύει τους βασικούς πυλώνες της φασιστικής πολιτικής όπως αυτοί ανιχνεύονται σε πρακτικές σύγχρονων ηγετών: προπαγάνδα για το μυθικό παρελθόν, αντιδιανοουμενισμός, ψέμα, ιεραρχία, θυματοποίηση, νόμος και τάξη, σεξουαλικό άγχος, διάλυση της κοινωνικής πρόνοιας και της ενότητας. Ο κίνδυνος που ελλοχεύει με την εφαρμογή τέτοιων διχαστικών πρακτικών είναι η αφαίρεση της ανθρώπινης υπόστασης από μερίδες του πληθυσμού και η συνακόλουθη δικαιολόγηση απάνθρωπης μεταχείρισης, η οποία μπορεί να πάρει διάφορες μορφές, από καταπίεση της ελευθερίας, φυλακίσεις, απελάσεις μέχρι και μαζική εξόντωση σε ακραίες περιπτώσεις. Παιδί προσφύγων του Β΄ Παγκόσμιου πολέμου ο ίδιος, ο συγγραφέας επιδιώκει να παράσχει τα κατάλληλα εργαλεία στους πολίτες, ώστε να μπορούν να αντιστέκονται στον φασιστικό μύθο βρίσκοντας καταφύγιο στις δημοκρατικές ιδέες.
«H συγκριτική προσέγγιση του Stanley σκιαγραφεί παραστατικά τις μεθόδους του φασισμού για να κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου».
New York Times Book Review
Αισχύλος, Σοφοκλής, Ευριπίδης
Τι μας λένε και σήμερα οι τρεις τραγικοί των Ίνας Αναγνωστοπούλου, Λίας Μπουσούνη-Γκέσουρα
Σοφά λόγια από παλιά εμπνέουν μέχρι και σήμερα
Τα κείμενα των αρχαίων τραγικών έχουν επιζήσει έως σήμερα λόγω της τεράστιας αξίας τους. Μεγαλειώδες είναι το έργο που ξεπερνά τον δημιουργό και την εποχή του, γιατί αγγίζει την αλήθεια του ανθρώπου, τις σκέψεις και τα συναισθήματά του πέρα από τοπικούς και χρονικούς περιορισμούς, ανεξάρτητα από το πού και το πότε. Στις αρχαίες τραγωδίες ανατέμνεται η ίδια η ζωή.
Στο βιβλίο αυτό παρουσιάζεται θεματικά υλικό, που μετέφρασαν και ανθολόγησαν η Ίνα Αναγνωστοπούλου και η Λία Μπουσούνη-Γκέσουρα, από τις τριάντα τρεις σωζόμενες τραγωδίες των τριών μεγάλων τραγικών. Συγκεκριμένα περιλαμβάνονται κυρίως γνώμες αλλά και ευχές, κατάρες, παρακλήσεις, επικλήσεις, καθώς και όρκοι και χαιρετισμοί.
«Στις αρχαίες τραγωδίες ανατέμνεται η ίδια η ζωή. Ο άνθρωπος, ως σύνθεση αντιθέσεων, παρουσιάζεται να υποφέρει, να χαίρεται, να ερωτεύεται, να μισεί, να καταριέται, να μετανιώνει, να συμπαραστέκεται, να παρατηρεί, να υπακούει, να αντιτάσσεται, να τιμωρεί, να τιμωρείται, να αδικεί, να αδικείται, να εύχεται, να επικαλείται, να ορκίζεται, να εκδικείται, να φιλοσοφεί.
Κατά την ενασχόλησή μας με τα κείμενα σκεφτήκαμε να ξεχωρίσουμε κάποιες από τις ωραιότερες “στιγμές” τους, δηλαδή τα λόγια που “μιλάνε” πέραν του μύθου κάθε τραγωδίας και που μας αγγίζουν και σήμερα σαν να μην έχει περάσει ούτε μια μέρα από τότε που γράφτηκαν. Ακόμα και μέσα από τα επιλεγμένα μόνο αποσπάσματα έχει την ευκαιρία ο αναγνώστης να προσεγγίσει τον τρόπο σκέψης όχι μόνο των τραγικών ποιητών αλλά και γενικά των αρχαίων Ελλήνων στην καθημερινότητά τους, να γνωρίσει τον πολιτισμό τους και να διαμορφώσει προσωπική άποψη για τη βιοθεωρία τους· σε κάθε περίπτωση θα προβληματιστεί, θα εκπλαγεί από την καθαρότητα της σκέψης, αλλά και θα συγκινηθεί από την αλήθεια του περιεχομένου».
Από το εισαγωγικό σημείωμα των συγγραφέων