Από την περιοχή Napa Valley στην Καλιφόρνια μέχρι την Καταλονία της Ισπανίας και από εκεί στα οινοποιεία της Τοσκάνης μέχρι τους αμπελώνες του Μπορντό, σχηματίζεται ένα μονοπάτι ανάπτυξης μέσω του οινοτουρισμού που σιγά σιγά καταλήγει και στην χώρα μας.
Ο οινοτουρισμός αποτελεί μια νέα μορφή εναλλακτικού τουρισμού. Η διασύνδεση της παραγωγής του κρασιού με τον τουρισμό είναι ίσως ο καλύτερος τρόπος για την προβολή του προϊόντος έτσι ώστε ο κόσμος να μπορέσει να το γνωρίσει, να ενημερωθεί για τις ποικιλίες σταφυλιών που χρησιμοποιεί κάθε τόπος και με βάση αυτές να μπορέσει να διακρίνει τις γεύσεις.
Η βιομηχανία γύρω από τον οινοτουρισμό έχει αυξηθεί σημαντικά κατά την πρώτη δεκαετία του 21ου αιώνα. Στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, 27 εκατομμύρια ταξιδιώτες ή το 17% των Αμερικανών που κάνουν ταξίδια αναψυχής, έχουν ασχοληθεί με δραστηριότητες που σχετίζονται με τη μαγειρική και το κρασί. Στην Ιταλία το ποσοστό αυτό ανέρχεται σε περίπου πέντε εκατομμύρια ταξιδιώτες, αποφέροντας έσοδα 2,5 δισεκατομμύριων ευρώ.
Οι περισσότερες επισκέψεις στα οινοποιεία πραγματοποιούνται είτε στο μέρος όπου παράγεται το κρασί ή κοντά στο χώρο αυτό. Οι επισκέπτες μαθαίνουν συνήθως την ιστορία του οινοποιείου, βλέπουν πώς φτιάχνεται το κρασί και στη συνέχεια δοκιμάζουν τα κρασιά. Σε ορισμένες περιοχές, διαμένουν σε ένα μικρό ξενώνα που παρέχεται από το οινοποιείο. Όμως, το πιο σημαντικό είναι ότι οι επισκέπτες αγοράζουν τα κρασιά από τις εγκαταστάσεις του οινοποιείου και έτσι συνεισφέρουν έως και στο 33% των ετήσιων πωλήσεών τους.
Με δεδομένο ότι η ποιότητα του ελληνικού κρασιού έχει ήδη αρχίσει να αναγνωρίζεται διεθνώς, ο οινοτουρισμός στη χώρα μας αποτελεί πλέον μία ελκυστική μορφή τέτοιου τουρισμού, για Έλληνες και ξένους ταξιδιώτες.
Ο οινοτουρισμός είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με την ύπαιθρο και την ταξιδιωτική εμπειρία. Ένα από τα σημαντικότερα οφέλη που προσφέρει ο οινοτουρισμός για τους καταναλωτές του, είναι οι οινικές διαδρομές που συνδυάζουν την εμπειρία του ταξιδιού με αυτοκίνητο, με πανέμορφα φυσικά τοπία και εκλεκτές γεύσεις.
Μετά από ιδιωτική πρωτοβουλία του Recevin (Ευρωπαϊκού δικτύου πόλεων που παράγουν κρασί) διοργανώνεται κάθε χρόνο τη δεύτερη Κυριακή του Νοεμβρίου η «Ευρωπαϊκή Ημέρα Οινοτουρισμού» με στόχο την προώθηση επισκέψεων σε οινοποιεία στη Γερμανία, την Αυστρία, τη Σλοβενία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Ελλάδα, την Ουγγαρία, την Ιταλία και την Πορτογαλία.
Τον περασμένο Νοέμβριο οργανώθηκε με επιτυχία από το Υπουργείου Τουρισμού, την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας και τον ΕΟΤ το 2ο Συνέδριο Οινοτουρισμού στο Αμύνταιο. Η πατρίδα του ξινόμαυρου, της δεύτερης ελληνικής εμβληματικής ποικιλίας, φαίνεται να συγκεντρώνει όλα τα προσόντα ενός οινοτουριστικού προορισμού σε συνδυασμό με άλλες θεματικές μορφές τουρισμού, όπως η ιδιαίτερη γαστρονομία και το φυσικό περιβάλλον, ενώ παράλληλα προσβλέπει και σε μια νέα εποχή βιώσιμης ανάπτυξης και έχει όλα τα προσόντα να το πετύχει.
Οινοτουρισμός και Δυτική Μακεδονία
Κτήμα Άλφα, Αμύνταιο: Ένα από τα ωραιότερα οινοποιεία της χώρας με πολυβραβευμένα κρασιά, που δημιούργησε ο Άγγελος Ιατρίδης το 1997 βρίσκεται στο Αμύνταιο, σε έναν ενιαίο αμπελώνα 1800 στρ.. H ξενάγηση στις εντυπωσιακές εγκαταστάσεις και τις πρωτοποριακές μεθόδους διαχείρισης μαζί με τη γευσιγνωσία, συνθέτουν μια αξέχαστη εμπειρία.
Κτήμα Βογιατζή, Βελβεντό: Στις παρυφές του Βελβεντού, σε μαγευτικό τοπίο δίπλα στη λίμνη Πολυφύτου και τη λίμνη των Πετρών, εκτείνεται ο βιολογικός αμπελώνας 100 στρ. των αδελφών Βογιατζή, ονομαστός για τα κρασιά του από Ξινόμαυρο, Μοσχόμαυρο και Τσαπουρνάκο. Η ξενάγηση στο μοντέρνας αρχιτεκτονικής βιοκλιματικό οινοποιείο περιλαμβάνει οπτικοακουστικό θέαμα.
Οινοποιείο Αμυνταίου, Αμύνταιο: Το ιστορικό οινοποιείο χρονολογείται από το 1959, βρίσκεται μέσα στην πόλη και είναι από τα πρώτα συνεταιριστικά οινοποιεία της χώρας με διακεκριμένες ετικέτες -ιδιαίτερα το Ξινόμαρο και το ροζέ αφρώδες ΠΟΠ.
Κτήμα Δυο Φίλοι, Σιάτιστα: Το οινοποιείο της Γεωργίας Γκουτζιαμάνη και του Γιάννη Πολύζου σε συνεργασία με τον Γιάννη Μπουτάρη ακολουθεί την παραδοσιακή αρχιτεκτονική ενός αρχοντικού της Σιάτιστας, ιδανικό σκηνικό για τη δοκιμή του περίφημου “ηλιαστού” κρασιού τους, με βαθιές ρίζες στην τοπική παράδοση, μαζί βέβαια με τις υπόλοιπες ετικέτες τους.