Τι ακριβώς συμβαίνει στο χώρο και τον κόσμο του YouTube;
Έχει αναδειχθεί ένα νέο επάγγελμα;
Τι σημαίνει επίδραση και επιρροή;
Μια εκτενής ανάλυση από τη Σύρμα Κιουπελόγλου για το YouTube, την πλατφόρμα που ανέδειξε ανθρώπους της διπλανής πόρτας σε mega stars.
Το You Tube αποτελεί στις μέρες μας μία από τις τρεις σελίδες με την μεγαλύτερη επισκεψιμότητα σε παγκόσμιο επίπεδο, μαζί με το Googleκαι το Facebook. Θυμάστε πριν από μία δεκαετία που μπαίναμε στο You Tube για να δούμε video clips, αποσπάσματα από σειρές και αστεία vídeos; Τι έχει αλλάξει από τότε για την πλατφόρμα;Τι είναι αυτό που την έχει κάνει τόσο δημοφιλή στα νεανικά κοινά και μας έχει κάνει να ανταλλάξουμε την μικρή οθόνη της τηλεόρασης μας με την ακόμα πιο μικρή οθόνη του υπολογιστή, του τάμπλετ ή του κινητού μας;
Οι YouTubers εμφανίστηκαν δειλά δειλά στην ζωή μας όταν κάποια παιδιά, κυριολεκτικά της διπλανής πόρτας, σκέφτηκαν ότι ήταν καλή ιδέα να ανοίξουν το δικό τους κανάλι μέσω της πλατφόρμας και να μιλήσουν για πράγματα που τους ενδιέφεραν, για την ζωή και την καθημερινότητα τους. Σε ποιους απευθύνονταν και πόσο μεγάλο θα ήταν το κοινό τους δεν είχαν ιδέα. Οι περισσότεροι απευθύνονταν κυρίως σε γνωστούς και φίλους. Σήμερα, το κοινό αυτό ξεπερνάει το ένα δισεκατομμύριο χρήστες, βρίσκεται σε όλο τον κόσμο και διψάει για νέο και πρωτότυπο περιεχόμενο που δεν μπορεί να βρει σε κανένα συνηθισμένο τηλεοπτικό κανάλι. Η θεματολογία των videos ποικίλει και είναι απεριόριστη, από χιουμοριστικό περιεχόμενο, μέχρι ταξιδιωτικά vlogs, tutorials, lifestyle προτάσεις, μαγειρική, gaming, μέχρι reviews παιχνιδιών για τους μικρούς φίλους της πλατφόρμας και τους γονείς τους.
Το YouTube παίζει πλέον τον ρόλο ενός δημόσιου χώρου, όπου με βάσει τον αριθμό των προβολών, των likes και των συνδρομητών, νέοι celebrities αναδύονται και νέες ιδέες καθίστανται δημοφιλείς.Το μέσο αυτό δεν είναι απλά μία αποθήκη videos, αλλά είναι ένα μέσο πληροφόρησης και διαμορφωτής κοινής γνώμης σε κάθε τομέα της ανθρώπινης ζωής, εύκολα προσβάσιμο σχεδόν σε όλους. Η δημοσίευση ενός video του εαυτού σου στο διαδίκτυο αποτελεί την νέα κοινωνική νόρμα.
Η δύναμη αυτή,της διαμόρφωσης προτύπων και κοινής αισθητικής, που συγκέντρωσαν οι social influencers ήταν λογικό να προσελκύσει το ενδιαφέρον της παγκόσμια αγοράς.Η ιστοσελίδα έχει αρχίσει να χάνει τον ερασιτεχνικό της χαρακτήρα και έχει εξελιχθεί για πολλούς σε δουλειά πλήρους απασχόλησης. Τα έσοδα των 10 πιο ακριβοπληρωμένων YouTubers για το 2017 φτάνουν τα 127 εκατομμύρια δολάρια, με τον Daniel Middleton (DanTDM), που είναι YouTuber για online gaming να καταλαμβάνει την 1η θέση με 16,5 εκατομμύρια δολάρια.Εκτός από τα χρήματα που απορρέουν απευθείας από την δημοτικότητα των videos, δηλαδή από τις προβολές, χρήματα προέρχονται επίσης από διαφημίσεις μέσω τις Google, από τις διαφημίσεις πριν από την προβολή του video ή και εμβόλιμα κατά την διάρκεια του, από την ενσωμάτωση χορηγιών στο παραγόμενο υλικό, από περιοδείες, από εμφανίσεις και συνεντεύξεις σε παραδοσιακά Μέσα, από την πώληση προσωπικού merchandize, από συνεργασίες με εταιρείες για την παραγωγή και το λανσάρισμα κάποιας δικιάς τους σειράς προϊόντων, από τη συγγραφή και έκδοση βιβλίων, τις δημοσιεύσεις τους σε άλλα κοινωνικά δίκτυα και από τη μεταφορά τους από το YouTube σε άλλες μορφές επικοινωνίας όπως τα talkshows και τα podcasts .
Σήμερα, τα άτομα που ασχολούνται με το YouTube αυξάνονται συνεχώς. Το να είσαι YouTuber αποτελεί την πιο cool δουλειά της εποχής των Millennials, ένας δημοφιλής δημιουργός περιεχομένου, που μπορεί να δουλεύει από την άνεση του προσωπικού του χώρου και να αμοίβεται πλουσιοπάροχα γι’ αυτό με χρήματα και δώρα. Μία δουλειά που θα ζήλευαν πολλοί και γι’αυτό άλλωστε πολλοί είναι και αυτοί που δοκιμάζουν την τύχη τους σε αυτήν. Αρκετοί είναι αυτοί που έχουν πετύχει αναγνωρισιμότητα και μεγάλες συνεργασίες, αρκετοί και αυτοί που αποτελούν τους superstars της πλατφόρμας και που ότι κάνουν στέφεται από απόλυτη επιτυχία.
Αν κάποιος μπορεί να κάνει με τόσο μεγάλη ευκολία προϊόντα να εξαφανίζονται κυριολεκτικά από τα ράφια, μπορεί να κατευθύνει σε οποιαδήποτε επιβλαβή συμπεριφορά.Το YouTube στην διάρκεια της ύπαρξης του έχει γίνει ένα παντοδύναμο εργαλείο για την προώθηση ιδεών, μηνυμάτων και εικόνων, τη δημιουργία μιμιτισμών και την εγκαθίδρυση νέων τάσεων.Σε αυτό το πλαίσιο, αναγνωρίστηκε και η αξία αυτού του Μέσου στην προώθηση μηνυμάτων κοινωνικού ενδιαφέροντος. Ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός πνευματικής υγείας ‘’Mind’’ ανακήρυξε την Zoella, την μεγαλύτερη YouTuber της Μεγάλης Βρετανίας και από τις μεγαλύτερες του κόσμου, ως την πρώτη ψηφιακή πρέσβειρα, λόγω της δημοσιοποίησης της αγχώδους διαταραχής της σε ένα από τα video της. Σε άρθρο του στην Huffington Post ο CBE της Mind, PaulFarmer, μεταξύ άλλων αναφέρει ότι το φαινόμενο των YouTubestars και η δημοφιλία τους περιπλέκει την μεγαλύτερη γενιά, ακόμα και ανθρώπους μετά τα 30, θυμίζοντας με έναν τρόπο την επίπτωση των Beatles ή της πανκ ροκ μουσικής στους μπερδεμένους γονείς της δεκαετίας του ’70. Μπορεί να μην είναι συμβατικοί celebrities είναι όμως μία ομάδα ανθρώπων που καμία φιλανθρωπία δεν αντέχει να αγνοήσει.
Το YouTube άλλαξε τον τρόπο που οι άνθρωποι λαμβάνουν πληροφορίες, με το να γίνει ένα υποκατάστατο της τηλεόρασης για πολλούς. Είναι κυρίως δωρεάν, πάντα διαθέσιμο, υπάρχουν λίγες διαφημίσεις, που μπορείς να τις προσπεράσεις με ένα απλό κλικ. Το YouTube περιλαμβάνει από πρώτο χέρι λογαριασμούς ιστορικούς και εξαιρετικά πληροφοριακούς από την άποψη της σύγχρονης κουλτούρας και των τάσεων των ημερών μας.