Μία έκθεση του Χάρβαρντ που δημοσιεύθηκε την περασμένη εβδομάδα τονίζει το αχαλίνωτο Green Washing από κορυφαίες εταιρείες στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η έρευνα, που ανατέθηκε από την Greenpeace της Ολλανδίας , αφορούσε την ανάλυση του κειμένου και των εικόνων 2.300 αναρτήσεων από 22 από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες, παραγωγούς ορυκτών καυσίμων και αεροπορικές εταιρείες της Ευρώπης τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.
«Κατά τη διάρκεια αυτού του καλοκαιριού με θερμοκρασίες ρεκόρ και πυρκαγιές στην Ευρώπη, οι ευαισθησίες για τα ορυκτά καύσιμα και το θέμα της κλιματικής αλλαγής παρέμειναν σιωπηλές και αντ ‘αυτού,επικεντρώθηκαν όλες σε αυτό που ερμηνεύουμε ως στρατηγική τοποθέτηση της επωνυμίας», δήλωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ο επικεφαλής συγγραφέας Geoffrey Supran.
Σύμφωνα με την Greenpeace, η έρευνα, αποτελεί την πιο εμπεριστατωμένη καταγραφή του “πράσινου ξεπλύματος” που πραγματοποιούν οι εταιρείες αυτού του τύπου στο Twitter, το Instagram, το Facebook, το TikTok και το YouTube.
Χρησιμοποιώντας καθιερωμένες και αξιόπιστες μεθόδους ανέλυσαν τόσο τις εικόνες όσο και το κείμενο στις αναρτήσεις των εταιρειών, το Χάρβαρντ διαπίστωσε ότι:
Ελάχιστες αναρτήσεις έκαναν ρητή αναφορά στην κλιματική αλλαγή, παρά το καλοκαίρι με θερμοκρασίες-ρεκόρ που βίωσε η Ευρώπη.
Το 67% των αναρτήσεων των εταιρειών πετρελαίου, των αυτοκινητοβιομηχανιών και των αεροπορικών εταιρειών στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έδιναν το προφίλ μιας “πράσινης καινοτομίας” στις επιχειρηματικές τους δραστηριότητες, η οποία σύμφωνα με τους συγγραφείς της έρευνας αποτελεί “πράσινο ξέπλυμα” διαφορετικών επιπέδων και βαθμών.
Μία στις πέντε αναρτήσεις των εταιρειών αυτών καπηλευόταν θεματικές όπως η μόδα, ο αθλητισμός ή οι κοινωνικοί σκοποί, για να αποσπάσουν την προσοχή των χρηστών από τις βασικές επιχειρηματικές δραστηριότητες και τις ευθύνες τους.
Οι εταιρείες εκμεταλλεύτηκαν με πολλούς τρόπους εικόνες της φύσης αλλά και γυναίκες, μη δυαδικά άτομα, ανθρώπους διαφόρων καταγωγών/φυλών, νέους, επιστήμονες, αθλητές και διάσημα πρόσωπα για να ενισχύσουν το “πράσινο ξέπλυμα” και τον αποπροσανατολισμό του κοινού.
Μόνο μία στις πέντε διαφημίσεις “πράσινων” αυτοκινήτων πουλούσε το προϊόν. Οι υπόλοιπες στόχευαν κυρίως στο να παρουσιάσουν την εταιρεία ως “πράσινη”. Οι εταιρείες αυτοκινήτων ήταν πολύ πιο ενεργές στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από τις αεροπορικές εταιρείες και τις εταιρείες πετρελαίου, παράγοντας κατά μέσο όρο διπλάσιες αναρτήσεις σε σχέση με τις αεροπορικές εταιρείες και τετραπλάσιες σε σχέση με τις εταιρείες ορυκτών καυσίμων.