Οι σύγχρονες μετακινήσεις κατέστησαν επιτακτική την ανάγκη δημιουργίας αυτοκινητοδρόμων που θα μείωναν τις αποστάσεις και θα ενίσχυαν τις τοπικές κοινωνίες. Ποιοι είναι οι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας και ποιος ο μεγαλύτερος;
Οι αυτοκινητόδρομοι αποτελούν έργα τεράστιας σημασίας για κάθε χώρα καθώς καθιστούν πιο εύκολες τις εμπορευματικές μεταφορές, πληρούν υψηλά πρότυπα ασφαλείας και αντικαθιστούν απαρχαιωμένες οδικές διαδρομές με ελλιπή προστασία.
Η κατασκευή δικτύων αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα ξεκίνησε στα μέσα της δεκαετίας του 1980. Ο πρώτος αυτοκινητόδρομος που κατασκευάστηκε ήταν αυτός που ενώνει τις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Ελλάδας, την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, για να ακολουθήσει ο νέας χάραξης Αυτοκινητόδρομος Κορίνθου – Τριπόλεως, ο οποίος ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 1984 και παραδόθηκε στην κυκλοφορία το 1990.
Στη συνέχεια ακολούθησε μια περίοδος πυρετώδους κατασκευαστικής δραστηριότητας και το 2001 παραδόθηκε η Αττική Οδός, ενώ το 2009 δόθηκε στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο μέρος της Εγνατίας Οδού, ενώ το 2017 παραδόθηκε η Ολυμπία Οδός, η οποία έδωσε τέλος στα συνεχή ατυχήματα της Ε.Ο. Κορίνθου-Πατρών. Μέσα στο 2017 παραδόθηκαν και τα τελευταία 14 χιλιόμετρα της Ιόνιας Οδού και έτσι ολοκληρώθηκε ο Αυτοκινητόδρομος 5 στο τμήμα Αντίρριο-Ιωάννινα.
Οι κύριοι αυτοκινητόδρομοι της Ελλάδας και το μήκος τους
– Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι/Α1 (Α.Θ.Ε.): 550 χλμ.
Κάθετοι Α.Θ.Ε.
Ολοκληρωμένοι: Σχηματάρι – Χαλκίδα (26 χλμ.)
Υπό μελέτη: Βελεστίνο – Βόλος (13 χλμ.), Θήβα – Ελευσίνα (42 χλμ.)
– Εγνατία Οδός/Α3 (Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Κήποι Έβρου): 670 χλμ
Κάθετοι Εγνατίας Οδού
Ολοκληρωμένοι: Θεσσαλονίκη-Νέα Μουδανιά (72 χλμ.), Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας (105 χλμ.), Κοζάνη-Πτολεμαϊδα – Φλώρινα-Νίκη (79 χλμ.), Σιάτιστα-Καστορία-Ιεροπηγή-Κρυσταλλοπηγή (72 χλμ.)
– Οδός Κεντρικής Ελλάδας/Α2 (Λαμία-Κηπουρείο): 174 χλμ.
Ολοκληρωμένοι: τμήμα Ξυνιάδα – Τρίκαλα, και τμήμα Ανθήλη-Σταυρός (κόμβος Καρπενησίου)
Υπό κατασκευή: Tμήμα Σταυρός – Ξυνιάδα, Τρίκαλα – Κηπουρειό Γρεβενών
– Ιόνια Οδός/Α5 (Τσακώνα-Πάτρα-Ιωάννινα-Κακαβιά): 417 χλμ.
Κάθετοι Ιόνιας Οδού
Υπό μελέτη: Αμβρακία Οδός (48,5 χλμ.)
– Αττική Οδός/Α6 (Ελευσίνα-Αεροδρόμιο): 64 χλμ.
Κάθετοι Αττικής Οδού
Ολοκληρωμένοι: Υμηττός-Ραφήνα (20 χλμ.), Δυτική Σύνδεση Υ.ΡΑ. με Αττική Οδό (2,5 χλμ.), Κορωπί – Αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος” (6,6 χλμ.)
Υπό μελέτη: Περιφερειακή Αιγάλεω
– Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Πελοποννήσου/Α7 (Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα): 155 χλμ.
Κάθετοι Κεντρικής Πελοποννήσου: Λεύκτρο – Σπάρτη (45,5 χλμ.)
– Ολυμπία Οδός/Α8 (Αθήνα – Κόρινθος – Πάτρα): 205 χλμ.
– Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης/Α90 (Β.Ο.Α.Κ.): 310 χλμ.
Ολοκληρωμένοι: Α/Κ Βαμβακόπουλου-Α/Κ Σούδας, Α/Κ Ατσιποπούλου – Α/Κ Αμαρίου και Α/Κ Λινοπεραμάτων – Α/Κ Χερσονήσο
Υπό δημοπράτηση: Μελλοντική αναβάθμιση του τμήματος από τα Χανιά μέχρι το Ηράκλειο και τον Άγιο Νικόλαο
Κάθετοι ΒΟΑΚ
Υπό σχεδιασμό: Χερσόνησος – Αεροδρόμιο Καστελλίου Πεδιάδας (18 χλμ.)
Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στην Ελλάδα
Ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος στη χώρα μας είναι η Εγνατία Οδός (Α2) με μήκος 670 χιλιόμετρα και αποτελεί τμήμα της Ευρωπαϊκής Οδού 90. Ξεκινάει από την Ηγουμενίτσα στην Ήπειρο και καταλήγει στα Ελληνοτουρκικά σύνορα στους Κήπους της Θράκης.
Οι εργασίες για την κατασκευή του ξεκίνησαν το 1994, με το έργο να ολοκληρώνεται το 2014. Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 130 χλμ/ώρα, ενώ περιλαμβάνει πλήθος σηράγγων και γεφυρών, καθώς διέρχεται διαμέσου του ορεινού αναγλύφου της οροσειράς της Πίνδου και πλησίον του ορεινού όγκου του Βερμίου.
*carandmotor.gr