Η εταιρεία που το παρασκευάζει, βρίσκεται σε διαδικασία αλλαγής ονόματος και συσκευασίας, καθώς δεν θέλουν να διαιωνίζουν στερεότυπα.
Η αλήθεια είναι ότι τη δεκαετία του ’70 ήταν άλλο το πλαίσιο και βλέπαμε με μια «αθώα» ματιά πράγματα που σήμερα είναι ξεκάθαρο πως είναι σαφώς ρατσιστικά. Τότε, ο κόσμος τραγουδούσε για «Νύχτες Μαγικές» με «Αραπίνες, λάγνες, ερωτιάρες» ή για το ταμ-ταμ που «το χτυπάει ο αράπης, ο μαύρος, ο σκύλος, ο μπλακ» και έβλεπε τον Κώστα Βουτσά, βαμμένο μαύρο, να κάνει τον υπηρέτη ενός πλούσιου στην ταινία Τον Αράπη κι αν τον Πλένεις, το Σαπούνι σου Χαλάς. Θυμάμαι τη γιαγιά μου, η οποία είχε ζήσει στην Αίγυπτο, να αποκαλεί χαϊδευτικά «αραπίνες» τις εκεί ντόπιες γυναίκες και να λέει ότι δεν κάνει να τις λέμε «μαύρες», επειδή δεν είναι σωστό – ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή, από το τι θεωρούμε σήμερα ως ρατσιστικό χαρακτηρισμό.
Πριν από λίγο καιρό, είχα πέσει πάνω σε κάποιες φωτογραφίες από το γλυκό «Αραπάκι», κάνοντάς με να απορώ πώς γίνεται ένα προϊόν με ρατσιστικό τίτλο να συνεχίζει να κυκλοφορεί στην αγορά. Γι’ αυτόν τον λόγο επικοινωνήσαμε με την εταιρεία που το παρασκευάζει και προς τιμήν τους, μας είπαν ότι βρίσκονται σε διαδικασία αλλαγής ονόματος και συσκευασίας, καθώς δεν θέλουν να προσβάλλουν κανέναν.
«Το γλυκό “Αραπάκι” υπάρχει στην αγορά εδώ και 40 χρόνια και κυκλοφόρησε για πρώτη φορά τη δεκαετία του ’70», λέει ο Γεώργιος Παπανάρετος, διευθύνων σύμβουλος της «Παπανάρετος Παγωτά-Γλυκά Α.Ε.». «Το προϊόν βασίζεται σε οικογενειακή συνταγή και τα πρώτα χρόνια παρασκευαζόταν χειροποίητα στο εργαστήριο της επιχείρησης. Η αυξημένη, όμως, ζήτηση, σε συνδυασμό με την εξέλιξη της επιχείρησης, οδήγησε στη βιομηχανική παραγωγή του. Η διάθεσή του γινόταν και συνεχίζει να γίνεται στα τοπικά καταστήματα και σε κάποιους γειτονικούς νομούς (σ.σ. η έδρα της εταιρείας βρίσκεται στα Γιαννιτσά)», συνεχίζει ο κ. Παπανάρετος. Όπως εξηγεί, «Η ελληνική πραγματικότητα ήταν πολύ διαφορετική εκείνη την εποχή και η ονομασία τότε δεν είχε ρατσιστική διάθεση, ούτε σκοπό να προσβάλει οποιονδήποτε».
«Παρόλα αυτά, οι καιροί αλλάζουν, καταλαβαίνουμε ότι η ονομασία αυτή μπορεί να έχει μια ρατσιστική χροιά και να προσβάλλει κάποιον, όμως δεν υπάρχει καμία τέτοια πρόθεση εκ μέρους της επιχείρησης. Το όνομα διατηρήθηκε για λόγους εμπορικούς, καθώς έτσι έγινε ευρέως γνωστό στην αγορά. Η εταιρεία βρίσκεται ήδη σε διαδικασία ανασχεδιασμού της συσκευασίας και του ονόματος, καθώς κατανοούμε ότι πρόκειται για ένα ευαίσθητο θέμα», καταλήγει ο κ. Παπανάρετος.
Σε μια εκδήλωση που είχε οργανώσει το Luben και η Λέσχη Αναιρέσεων με θέμα την πολιτική ορθότητα, ο δημοσιογράφος Δημήτρης Μανιάτης, της εφημερίδας Τα Νέα, είχε πει συγκεκριμένα ότι η πολιτική ορθότητα μπορεί να μας φέρει στο σημείο να κατηγορήσουμε τον Ζαμπέτα ότι είναι ρατσιστής. Όπως είχε σημειώσει κάποιος από το κοινό, το πλαίσιο που είχε γραφτεί ήταν διαφορετικό και ότι αν ο Ζαμπέτας τραγουδούσε σήμερα αυτό το κομμάτι, με τα σημερινά δεδομένα, τότε ναι, θα ήταν ρατσιστής.
Νομίζω ότι με το ίδιο σκεπτικό είναι σαφές ότι η επιλογή να αποσυρθεί η συγκεκριμένη συσκευασία και ονομασία χαιρετίζεται θετικά. Άλλωστε, η πορεία ενός γλυκού μπορεί να συνεχίζεται χάρη στη γεύση του και όχι λόγω μιας ονομασίας που για εμπορικούς λόγους διαιωνίζει ρατσιστικά στερεότυπα.