Υψηλές τιμές θα πρέπει να περιμένουν οι καταναλωτές στα καύσιμα και για το 2023, λόγω των διαταραχών στην προμήθεια ρωσικού πετρελαίου, καθώς και στη δυσκολία των διυλιστηρίων να ανταποκριθούν στη ζήτηση, που ανακάμπτει με τη λήξη των περιορισμών της πανδημίας, σύμφωνα με όσα προβλέπει η Wood Mackenzie σε έκθεσή της.
Η πίεση αναμένεται να μειωθεί το δεύτερο εξάμηνο του επόμενου έτους, όταν αναμένεται να ξεκινήσουν τη λειτουργία τους πολλά νέα μεγάλα διυλιστήρια, μεταξύ άλλων στη Μέση Ανατολή, όπως αναφέρεται.
Προς το παρόν, οι τιμές ρεκόρ της βενζίνης και του ντίζελ στις Ηνωμένες Πολιτείες, την Ευρώπη και αλλού έχουν χαλαρώσει την παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου κατά περίπου 1 εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα (bpd), δηλαδή περίπου το 1% της παγκόσμιας ζήτησης, σύμφωνα με τον αναλυτή της Wood Mackenzie, Alan Gelder.
“Το σύστημα φαίνεται πολύ, πολύ σφιχτό μέχρι να αρχίσει να λειτουργεί μια νέα παραγωγική ικανότητα”, δήλωσε ο Gelder στο Reuters.
Τα κέρδη που αποκομίζουν τα διυλιστήρια από την παραγωγή πετρελαιοειδών όπως η βενζίνη και το ντίζελ βρίσκονται σε υψηλά επίπεδα ρεκόρ, περίπου 30 δολάρια ανά βαρέλι.
Οι δυτικές κυρώσεις στο ρωσικό πετρέλαιο μετά την εισβολή της στην Ουκρανία, οδήγησαν σε μείωση της ρωσικής παραγωγής αργού και της παραγωγής διυλιστηρίων και διατάραξαν σοβαρά τις ροές πετρελαίου σε όλο τον κόσμο, ωθώντας τις τιμές του πετρελαίου προς τα πάνω.
Η εταιρεία αναμένει ότι οι τιμές του αργού θα κυμανθούν κατά μέσο όρο γύρω στα 100 δολάρια ανά βαρέλι το 2023 σε σύγκριση με τα 110 δολάρια φέτος. Οι τιμές αναφοράς του αργού τύπου Brent βρίσκονται σήμερα κοντά στα 120 δολάρια το βαρέλι.
Το επόμενο έτος, τα μέσα παγκόσμια περιθώρια διύλισης αναμένεται να ξεπεράσουν το μέσο εύρος πενταετίας, αν και “δεν είναι καθόλου τόσο δυνατά όσο το 2022”, δήλωσε ο Gelder.
Ο τομέας διύλισης λειτουργεί στο μέγιστο δυνατό βαθμό, όπου είναι δυνατόν, και δίνει προτεραιότητα στο ντίζελ ειδικότερα, αλλά η προσφορά παραμένει ανεπαρκής για να καλύψει τη ζήτηση, καθώς οι οικονομίες συνεχίζουν να ανακάμπτουν από την πανδημία COVID-19, πρόσθεσε.
Η πίεση είναι ιδιαίτερα αισθητή στην αγορά ντίζελ και πετρελαίου κίνησης, η οποία παραμένει υποεφοδιασμένη κατά περίπου 800.000 bpd, σύμφωνα με τα στοιχεία της WoodMac.
Η εκτίναξη των τιμών των καυσίμων έχει συμπιέσει τους προϋπολογισμούς των νοικοκυριών, καθώς το κόστος των ταξιδιών εκτοξεύεται στα ύψη σε πολλά μέρη του κόσμου.
Η WoodMac αναμένει ότι περίπου 2,5 εκατ. bpd νέας δυναμικότητας διύλισης θα τεθούν σε λειτουργία τα επόμενα τρία τρίμηνα, συμπεριλαμβανομένου του νέου διυλιστηρίου Jizan στη Σαουδική Αραβία, δυναμικότητας 400.000 bpd, του διυλιστηρίου πετρελαίου της Dangote στη Νιγηρία, δυναμικότητας 650.000 bpd, του διυλιστηρίου al-Zour στο Κουβέιτ, δυναμικότητας 615.000 bpd, και ορισμένων εγκαταστάσεων στην Κίνα.
*energypress.gr