Ένα «εκρηκτικό» κοκτέιλ για τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων του λιανικού εμπορίου συνθέτουν η ενεργειακή ακρίβεια, το αυξημένο λειτουργικό κόστος, αλλά και η άνοδος των τιμών αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας του ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ σχετικά με τις επιδόσεις του κλάδου την περίοδο της Black Friday, παρά το γεγονός ότι οι εμπορικές επιχειρήσεις δεν είναι έντασης ενέργειας, παρατηρείται σημαντική επιδείνωση στις αρνητικές επιπτώσεις από τους λογαριασμούς ρεύματος. Ειδικότερα, 8 στις 10 επιχειρήσεις δήλωσαν ότι επηρεάστηκαν πολύ/ πάρα πολύ από τις ανατιμήσεις στις τιμές της ενέργειας, ενώ σε αντίστοιχη μέτρηση των θερινών εκπτώσεων, μόλις τρεις μήνες πριν, στον ίδιο υψηλό βαθμό είχαν επηρεαστεί 7 στις 10.
Την ίδια ώρα, σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις καταγράφουν αυξήσεις στο λειτουργικό κόστος έως 20%, ενώ 1 στις 4 επιχειρήσεις δηλώνει πως βρίσκεται αντιμέτωπη με αύξηση λειτουργικού κόστους από 21-30% το τελεταίο εννεάμηνο. Όπως επισημαίνει το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ, μια τέτοια επιβάρυνση, εν μέσω τέτοιας έντονης αβεβαιότητας και ρευστότητας, δεν μπορεί παρά να θεωρηθεί ότι αμφισβητεί τη βιωσιμότητα των επιχειρήσεων, παρά την κρατική υποστήριξη.
Βαρίδι αποτελεί και το αυξημένο κόστος της αγοράς εμπορευμάτων από τους προμηθευτές, το οποίο πλαντως διατηρήθηκε σε σχετικά πιο συγκρατημένα επίπεδα αναφορικά με το λειτουργικό κόστος, καθώς πολλοί επιχειρηματίες φρόντισαν να διαπραγματευτούν εγκαίρως τις τιμές, πριν την κορύφωση της κρίσης ενέργειας. Όπως προκύπτει από την έρευνα το 37% είδε αύξηση των τιμών αγοράς κατά 11-20% το τελευταίο εννεάμηνο, ενώ το 29% ανέφερε αυξήσεις έως 10%.
Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις της φθινοπωρινής περιόδου, το 43% ανέφερε χειρότερες επιδόσεις σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα, το 34% των επιχειρήσεων απάντησε πως οι πωλήσεις του κινήθηκαν στα ίδια επίπεδα και το 21% κατέγραψε καλύτερες πωλήσεις.