Από την Αλβανία των αρχών του προηγούμενου αιώνα, στην Ελλάδα της ύστερης μεταπολίτευσης ως την καρδιά της αμερικανικής ηπείρου, ένα μυθιστόρημα για τα παιχνίδια της μοίρας.Ένας άντρας που περνάει τη ζωή του στην άκρη του λόφου, στιγματισμένος από τη μοίρα. Μια μητέρα που αφιερώνεται στην οικογένειά της, η ιστορία της οποίας είναι γεμάτη αντιξοότητες. Ένας γιος που ψάχνει τον μικρό του αδερφό στην άλλη άκρη του κόσμου.
Το Δρεπένι: α, το Δρεπένι, τι όνομα κι αυτό! Αν θυμάται καλά, το είχε πάρει από έναν δευτερεύοντα ημίθεο της ελληνικής μυθολογίας, τον Δρέπανο, που υποτίθεται ότι είχε εξοριστεί από τον Δία για να ζήσει ολομόναχος κι αποκλεισμένος βαθιά μέσα στις αφιλόξενες κοιλότητες των βουνών της περιοχής. Γιατί αλήθεια πόσο άγονος και σκληρός ήταν ο τόπος που τον γέννησε, πόσο ασύμμετρα μοιρασμένη στον κόσμο η τρυφερότητα του χώματος.
Απόσπασμα από το βιβλίο
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.
Έναν αιώνα μετά την Καταστροφή, το ταξίδι επιστροφής μιας γυναίκας που αναζητά το παρελθόν και τον εαυτό της επιφυλάσσει πολλές αποκαλύψεις. Ένα σεργιάνι στη Σμύρνη του χτες και του σήμερα.Η Πένι (Πενέλοπε) Σάρεϊ, Ελληνοβρετανίδα που ζει στην Αθήνα, ταξιδεύει στη Σµύρνη έναν αιώνα μετά την Καταστροφή μεταφέροντας στις αποσκευές, και στην ψυχή της, οικογενειακές ιστορίες κι ενθύμια από τη ζωή των προγόνων της στη χαμένη πολιτεία: τα τρομακτικά γεγονότα του 1922 που της εξιστόρησαν η γιαγιά της Πηνελόπη και οι θείες της, αλλά και τις αναμνήσεις τους από τα προηγούμενα σμυρνέικα χρόνια της ακμής και της ξεγνοιασιάς. Μαζί, φέρνει μαρτυρίες προσφύγων, ιστορικές γνώσεις… και έναν σωρό παλιούς χάρτες!
Επιστρέφει το κλειδί της κατοικίας Σάρεϊ που κάηκε το ’22. Δεν έχει πλέον πόρτα ν’ ανοίξει.
Στο ταξίδι επιστροφής της αναζητεί παλιές πατημασιές, τα βλέμματα που ακούμπησαν σε τοίχους σµυρνέικων σπιτιών που ακόμη στέκουν, το όρος Σίπυλος τι θέλει να της μαρτυρήσει µε τις πνοές του αέρα, τους ήχους που φέρνει η αύρα από τη θάλασσα! Θα αναδυθούν καινούργια συναισθήματα, θα έρθουν πολλές σκέψεις, θα συμβούν απρόσμενες αποκαλύψεις. Στη Σμύρνη η Πένι θα γνωρίσει ανθρώπους που πρόθυμα θα τη βοηθήσουν να πλησιάσει κι άλλο την Αλήθεια.
Θα αναχωρήσει οκτώ μέρες μετά, µε τη βεβαιότητα πως η παλιά Σµύρνη ανέμενε την επιστροφή της απογόνου! Και µε τη γοητευτική διαπίστωση πως το ταξίδι αυτό, μαγικά, αόρατα και άηχα, έβαλε σε τάξη τις ιστορίες και τα αισθήματα που της κληροδοτήθηκαν.
Με το που πάτησα στον τόπο της Σµύρνης, διαπίστωσα µε έκπληξη ότι τα πράγματα απέκτησαν διαφορετική βαρύτητα. Κουβαλούσα ανθρώπους, τους ανθρώπους µου, κι όχι μονάχα τις μνήμες τους, ούτε µόνο τα πολλά λόγια τους, αφηγήσεις χρόνων και καιρών. Τα «µην ξεχάσεις και τούτο», «µην ξεχάσεις και τ’ άλλο» τους, µε την αγωνία μήπως η απόγονος λησμονήσει. «Τις παλιές ιστορίες που συνέβησαν εδώ τις θυμάται ο ήλιος. Τις φυλάει στο άρμα του» µου υπέδειξε ήσυχα η Πηνελόπη, της οποίας ήμουν η συνέχεια.
Απόσπασμα από το βιβλίο
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.
Το Άγιο Όρος στο μικροσκόπιο του Βασίλη Αλεξάκη που τολμά να μιλήσει για τα ιερά και τα ανόσια της φυλής μας.
Ένας μεταπτυχιακός φοιτητής στην προσωκρατική φιλοσοφία αναλαμβάνει να συγκεντρώσει πληροφορίες για το Άγιο Όρος, κατά παραγγελία της οικοδέσποινάς του, η οποία εξετάζει το ενδεχόμενο να αφήσει την περιουσία της στους μοναχούς. Το οδοιπορικό του και η συλλογή στοιχείων για τη μοναστική ζωή παρουσιάζονται σε αντίστιξη µε τις κορυφαίες ρήσεις αρχαίων Ελλήνων φιλοσόφων.
Δεν αμφισβητώ ότι οι πατέρες της Εκκλησίας δανείστηκαν κάποια ρητορικά σχήματα από τους αρχαίους συγγραφείς, απάντησε ο Βεζιρτζής. Υπήρξαν ωστόσο θανάσιμοι εχθροί της κλασικής παιδείας και του πολιτισμού των αρχαίων. […] Ο διασυρμός του ελληνισμού από την Εκκλησία υπήρξε τόσο συστηματικός ώστε οι Έλληνες αναγκάστηκαν ν’ αλλάξουν όνομα, να μετονομαστούν σε Ρωμαίους, Ρωμιούς ή Γραικούς. Σε ορισμένες τοιχογραφίες του Αγίου Όρους απεικονίζονται μαζί µε τους αγίους και τους αγγέλους διάφοροι φιλόσοφοι, ο Αριστοτέλης, ο Πλάτων, ο Σωκράτης, ο Πυθαγόρας. Όλοι φορούν στέμμα, έχουν μακριές γενειάδες και είναι ντυμένοι σαν Βυζαντινοί πρίγκιπες. […] Είναι γνωστό ότι η Εκκλησία επιδίωξε να προσεταιριστεί τους αρχαίους σοφούς, αυτούς τουλάχιστον που δεν κατάφερε να θάψει, παραποιώντας τη σκέψη τους. Αυτό άλλωστε δεν διδάσκονται οι μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, ότι η αρχαιότητα παρέδωσε τη σκυτάλη του πολιτισμού στο Βυζάντιο; Ο χριστιανισμός, αγαπητέ µου φίλε, δεν συνεχίζει την αρχαιότητα, απλά την ακολουθεί όπως η νύχτα ακολουθεί τη μέρα. Η θεολογία αναιρεί τη φιλοσοφία. Η πρώτη απαντά σε όλα, ενώ η δεύτερη ξέρει κυρίως να ρωτά.
Απόσπασμα από το βιβλίο
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.
Δείτε ΕΔΩ όλα τα βιβλία του Βασίλη Αλεξάκη που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
εισαγωγή: Κατερίνα Σχινά
Η πρώτη Ελληνίδα πεζογράφος και η προσπάθειά της να μορφωθεί. Μια καθηλωτική αποτύπωση της ανεξάρτητης γυναίκας δύο αιώνες πριν.Το εμβληματικό βιβλίο της Ελισάβετ Μουτζάν-Μαρτινέγκου (1801-1832) Αυτοβιογραφία επανακυκλοφορεί με σχόλια και πλαισιωτικά κείμενα της Κατερίνας Σχινά που θα μας βοηθήσουν να κατανοήσουμε την επικαιρότητα του τίτλου και την αξία του έργου για τη νεοελληνική λογοτεχνία. Όλοι μιλούν για ένα σπάνιας ποιότητας λογοτεχνικό κείμενο, γραμμένο με διαπεραστική ευθύτητα, χάρη, ζωντάνια, αλλά και ρομαντική διάθεση.
Εγώ λοιπόν ακολουθούσα µε τον ίδιον πόθον να σπουδάζω, και δεν είχα εις τον νουν µου άλλον συλλογισμόν παρά μόνον τα γράμματα.
«Η συγγραφή της Αυτοβιογραφίας φέρνει στο φως ένα αίτημα ελευθερίας, αυτονόμησης, αυτεξουσιότητας. Έκθεση, έρευνα του εαυτού, ανησυχία, γεννημένη από την οδύνη, “προσωπική μαρτυρία και διαμαρτυρία μιας έγκλειστης νέας γυναίκας µε την προοδευτική μόρφωση της εποχής του Διαφωτισμού, που ψάχνει απεγνωσμένα κάποιον για να μιλήσει”. Μια μαρτυρία για τον αγώνα που έδωσε η Ελισάβετ, πρώτα για ν’ ανοίξει δρόμο προς τη γνώση και σταδιακά για να πραγματωθεί ως συγγραφέας».
Από την εισαγωγή της Κατερίνας Σχινά
«Λιγοστό το έργον της Ζακυνθηνής αυτής κόρης, έμεινε σχεδόν όλο ανέκδοτο· µόνο στα 1881 είδε το φως η αυτοβιογραφία της. Πλησιάζοντας τώρα να γνωρίσουμε τις Ζακυνθινές μητέρες του Κάλβου και του Σολωµού, που βαθιά και οι δύο σημάδεψαν την ψυχή των παιδιών τους, η ανάμνηση της Ελισάβετ Μαρτινέγκου θα µας βοηθήσει να μπούμε στο κατάλληλο κλίμα. Γεννήθηκε στα 1801 και πέθανε στα 1832. Η αυτοβιογραφία της, που την είχε γράψει λίγο πριν πεθάνει, εκτός από την μαρτυρία την οποία παρέχει, αποτελεί σπάνιας ποιότητας λογοτεχνικό κείμενο, ένα από τα πιο αγνά στολίσματα της νέας µας λογοτεχνίας».
Κ. Θ. ∆ηµαράς, Ιστορία της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.
ΑΣΤΥΝΟΜΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ
Τα πουλιά της Μπανγκόκ του Manuel Vázquez Montalbán
Ο απολαυστικός Πέπε Καρβάλιο ταξιδεύει στην Μπανγκόκ και μπλέκει σε μια εξωτική περιπέτεια.O Πέπε Καρβάλιο ταξιδεύει στην Μπανγκόκ προστρέχοντας στο SOS που του στέλνει μια παλιά του φίλη, η Τερέσα Μαρσέ. Ή μήπως αυτό είναι μόνο η αφορμή; Ο αναγνώστης μπορεί να βγάλει το συμπέρασμα πως γι’ αυτόν είναι μια φυγή από την καθημερινότητά του, όπου η πραγματικότητα είναι ανεπαρκής και τον ωθεί να κυνηγά φαντάσματα, όπως της Θέλια Ματάις, που δολοφονήθηκε με μια μποτίλια σαμπάνιας άγνωστης μάρκας, ή εκείνο της δολοφόνου της, της Μάρτα Μιγέλ, μιας αυτοδημιούργητης γυναίκας από ένα χωριό της Σαλαμάνκα. Η πραγματική αιτία του ταξιδιού, όμως, μπορεί να είναι να μάθει το όνομα των πουλιών της Μπανγκόκ ή να επιβεβαιώσει πως η γη είναι στρογγυλή και πως η τελική έκβαση τον περιμένει πίσω στην πατρίδα του.
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.
Δείτε ΕΔΩ όλα τα βιβλία του Manuel Vázquez Montalbán που κυκλοφορούν από τις εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
NON FICTION
Μην πεις λέξη: Βία και προδοσία στη Βόρεια Ιρλανδία – Η κρυφή ιστορία του IRA του Patrick Radden Keefe
Μια αποκαλυπτική και καθηλωτική αφήγηση για την άγρια διαμάχη στη Βόρεια Ιρλανδία και τα επακόλουθά της, με αφορμή μια πραγματική ιστορία φόνου.
Τον Δεκέμβριο του 1972, μασκοφόροι εισβολείς αρπάζουν από το σπίτι της στο Μπέλφαστ την Τζιν Μακόνβιλ, μια μητέρα δέκα παιδιών. Τα παιδιά της δεν την ξανάδαν ποτέ. Η απαγωγή της ήταν ένα από τα πλέον περιβόητα επεισόδια της άγριας διαμάχης που είναι γνωστή ως oι Ταραχές. Όλη η γειτονιά ήξερε ότι υπεύθυνος ήταν ο IRA, όμως κανείς δεν μιλούσε. Το 2003 ανθρώπινα οστά ανακαλύφθηκαν σε μια παραλία. Τα παιδιά της Μακόνβιλ κατάλαβαν ότι ήταν η μητέρα τους όταν τους είπαν πως στο φόρεμα ήταν γαντζωμένη μια μπλε παραμάνα – με τόσα παιδιά, την είχε πάντα πρόχειρη για πάνες και σχισμένα ρούχα.
Με τον ρυθμό ενός θρίλερ, και με περίτεχνη αλλά καλογραμμένη δομή, η έρευνα σε βάθος του βραβευμένου Αμερικανού αρθρογράφου του New Yorker Patrick Radden Keefe αποκαλύπτει τον τρόμο, την απώλεια και τη σπαρακτική ματαιότητα ενός ανταρτοπόλεμου, οι συνέπειες του οποίου δεν αντιμετωπίστηκαν ποτέ. Από τους ακραίους τρομοκράτες του IRA, όπως η Ντολόρς Πράις, η οποία από νεαρή ηλικία έβαζε βόμβες στο Λονδίνο, τα κατασκοπικά παιχνίδια και τα βρόμικα κόλπα του Βρετανικού Στρατού, μέχρι τον Τζέρι Άνταμς, που διαπραγματεύτηκε την ειρήνη αλλά πρόδωσε τους σκληροπυρηνικούς συντρόφους του, το Μην πεις λέξη παρουσιάζει έναν κόσμο πάθους, εκδίκησης και οδύνης.
National Book Critics Circle Award
Arthur Ross Book AwardΥποψήφιο για τα Βραβεία:
National Book Award, Kirkus Prize, Goodreads Choice Award
Στα 10 καλύτερα βιβλία (2019)
ΝEW YORK TIMES BOOK REVIEW, WASHINGTON POST, WALL STREET JOURNAL,
CHICAGO TRIBUNE, SLATE, NPR’S FRESH AIR
Καλύτερο ιστορικό βιβλίο (2019)
AMAZON
Καλύτερο non fiction (2019)
TIME MAGAZINE
Στα καλύτερα non fiction βιβλία της δεκαετίας
ΕNTERTAINMENT WEEKLY και LITERARY HUB
Στις αναγνωστικές προτάσεις του Μπάρακ Ομπάμα
«Το Μην πεις λέξη κέρδισε δίκαια το βραβείο Orwell για τα πολιτικά συγγράμματα. Αποτελεί ένα συγκλονιστικό ρεπορτάζ και βιβλίο… Θα μπορούσε να αποδειχτεί εξαιρετικά επίκαιρο ξανά».
Times
«Αριστοτεχνικό… Μια σκληρή αλλά διαφωτιστική αποτύπωση των Ταραχών και των συνεπειών τους».
The Economist
«Η εξαιρετική αφήγηση του Keefe για τις Ταραχές είναι ένα μυστήριο, μια ιστορία και μια τραγωδία ταυτόχρονα. Η έρευνά του αποκαλύπτει τις κρυφές συνέπειες, διαφωτίζοντας τόσο τον φρικτό φόρο αίματος της σύγκρουσης όσο και το πώς συνεχίζει να επηρεάζει το σήμερα. Το συνιστώ ανεπιφύλακτα».
Gillian Flynn, συγγραφέας
«Η αφήγηση του Keefe είναι ένα θαύμα από πλευράς δομής, οργανωμένη με στοιχεία περίπλοκα και αμφισβητούμενα, αλλά ισορροπημένη ακριβώς όπως πρέπει… Το βιβλίο αυτό θέτει ορισμένα δύσκολα και μάλλον αδύνατο να απαντηθούν ερωτήματα».
New York Times
Ξεφυλλίστε τις πρώτες σελίδες του βιβλίου ΕΔΩ.