Πρώτα εμφανίστηκαν στο προσκήνιο οι λεγόμενοι Baby Boomers, η γενιά δηλαδή που γεννήθηκε μετά τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο, από το 1946 έως το 1964, και της οποίας μεγάλο μέρος έχει πλέον συνταξιοδοτηθεί.
Πρόκειται για την πολυπληθέστερη γενιά, καθώς τότε παρουσιάστηκε μια εκρηκτική αύξηση στις γεννήσεις. Θεωρείται η γενιά των κοινωνικών κινημάτων και επαναστάσεων, αλλά και αυτή που διόγκωσε τις υποχρεώσεις του κοινωνικού κράτους, ειδικά στην Ευρώπη, καταδικάζοντάς το σε συρρίκνωση.
Αργότερα η σκυτάλη πέρασε στην Generation X, τη γενιά των σημερινών 45άρηδων, η οποία γεννήθηκε μετά την οικονομική ανάκαμψη, που ήρθε σταδιακά μετά τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Χρονικά τοποθετείται από το 1965 έως τις αρχές της δεκαετίας του ’80, και βίωσε την επιτάχυνση της παγκοσμιοποίησης, την έκρηξη του AIDS, την είσοδο της γυναίκας στην αγορά εργασίας, την έξαρση των διαζυγίων, το τέλος του Ψυχρού Πολέμου, τη σημαντικότερη σύγχρονη παγκόσμια οικονομική κρίση (για την οποία είναι συνυπεύθυνη μαζί με τους baby boomers) και τη δημιουργία της τεχνολογικής και επικοινωνιακής επανάστασης.
Οι Millennials ή αλλιώς Generation Y, είναι η αμέσως επόμενη γενιά, στην οποία ανήκουν όσοι γεννήθηκαν μεταξύ του 1980 και του 2000. Είναι νέοι, εθισμένοι στην τεχνολογία, άθεοι (σε μεγαλύτερο ποσοστό από την προηγούμενη γενιά) και σε σημαντικό ποσοστό άνεργοι (συγκριτικά με τους γονείς τους στην ίδια ηλικία), ως εκ τούτου με χαμηλότερη αγοραστική δύναμη. Η γενιά αυτή παντρεύεται σε μεγαλύτερη ηλικία ενώ εμφανίζεται να είναι η λιγότερο ευνοημένη από την ανάκαμψη σε Ευρώπη και ΗΠΑ μετά την κρίση του 2008 – ο μέσος όρος των εισοδημάτων της έχει μειωθεί σε διπλάσιο ποσοστό από αυτό του γενικού πληθυσμού των ενηλίκων.
Σύμφωνα με τους ερευνητές, πρόκειται για άτομα που παραμένουν περισσότερο χρόνο κάτω από την οικογενειακή στέγη, που αποταμιεύουν ελάχιστα και επιδιώκουν την εμπειρία, όχι την ιδιοκτησία – το 78% των Μillennials θα προτιμούσε να ξοδέψει χρήματα για μια εμπειρία παρά για κάποιο υλικό αγαθό (ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι η αγορά αυτοκινήτου αποτελεί υψηλή προτεραιότητα μόνον για το 15% των σημερινών νέων). Ήδη, η οικονομία και οι αγορές έχουν αρχίσει να προσαρμόζονται στις ανάγκες και επιθυμίες της γενιάς αυτής.
Οι δαπάνες τους προσανατολίζονται σε τομείς όπως ταξίδια, ψυχαγωγία, τεχνολογία, διαδικτυακό στοιχηματισμό, social media, συνδρομητική τηλεόραση, αλυσίδες εστιατορίων, αεροπορικές και πλατφόρμες ψηφιακής διανομής ή αναπαραγωγής βίντεο και μουσικής. Κάνουν αγορές μέσω διαδικτύου, αναζητούν κουπόνια και online deals, βλέπουν ελάχιστα τηλεόραση, επιλέγουν το διαδίκτυο για την ενημέρωση και τη διασκέδασή τους.
Τον «εθισμό» τους στο διαδίκτυο και στο κινητό τους, τον γνωρίζουν πλέον οι επιχειρήσεις που έχουν σπεύσει να δημιουργήσουν μια online αγοραστική εμπειρία, βελτιστοποιημένη για κάθε mobile συσκευή (με ευδιάκριτες εικόνες και buttons στο mobile site, καθώς και ταχύτατη φόρτωση), να ανεβάσουν ποιοτικό και πολύτιμο περιεχόμενο (content marketing – εξάλλου, πρόκειται για μία αγορά την οποία αφήνουν αδιάφορη οι παραδοσιακές διαφημίσεις) και να προσφέρουν ευκαιρίες για social sharing, καθότι πρόκειται για μια γενιά που επιζητά τη γνώμη του κύκλου της.
Καταγράφουν, επίσης, τα σχόλιά τους, ενθαρρύνουν την επικοινωνία μαζί τους, «προσλαμβάνουν» αυτούς που είναι ιδιαίτερα ενεργοί σε κάποιο από τα social media (influencers), ανεβάζουν videos (η νέα γενιά αφιερώνει πολύ χρόνο παρακολουθώντας online videos), ενώ έχουν φροντίσει να ανοίξουν λογαριασμό σε διάφορα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Δεν είναι τυχαίο ότι οι κλάδοι που προαναφέρθηκαν βιώνουν τα τελευταία χρόνια ταχύτατη ανάπτυξη, σε αντίθεση με παραδοσιακούς κλάδους, όπως αυτοκινητοβιομηχανίες, κατασκευαστές τηλεοράσεων ή καταναλωτικά αγαθά. Μάλιστα, μόλις το 10% των γυναικών αυτής της γενιάς έχει προτεραιότητα την αγορά μιας πολυτελούς τσάντας σε αντίθεση με την ακριβώς προηγούμενη γενιά που μεγέθυνε τη βιομηχανία των πολυτελών αγαθών.
Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους, όπως η Ryanair και η EasyJet, γνωρίζουν σημαντική ανάκαμψη των μετοχών τους τα τελευταία χρόνια. Στιγμές δόξας επίσης βιώνουν αρκετά χιονοδρομικά κέντρα του εξωτερικού, αλλά και εταιρείες που ανήκουν στην οικονομία του διαμοιρασμού, όπως η Airbnb, η εταιρεία μίσθωσης κατοικιών σε τουρίστες. Ακόμη και η Hilton εγκαινίασε πρόσφατα μία νέα αλυσίδα που απευθύνεται στους σημερινούς 20άρηδες και 30άρηδες.
Ιδιαίτερα στις χώρες της ΝΑ Ευρώπης, οι Millennials είναι μορφωμένοι με αβέβαιο όμως μέλλον (ποιος, αλήθεια, ξεχνά την κατ’ ευφημισμόν «γενιά των 700 ευρώ»). Σύμφωνα με έρευνα, τέσσερις στους 10 δηλώνουν ότι τους πνίγει το χρέος. Πολλοί εκ αυτών βρίσκονται εκτός της αγοράς εργασίας ή υποαπασχολούνται, ενώ αρκετοί έχουν μεταναστεύσει σε άλλες χώρες, πιο ανεπτυγμένες, για να αναζητήσουν καλύτερη τύχη – στην Ελλάδα μόνο, 300.000 νέοι επιστήμονες εγκατέλειψαν τη χώρα εν καιρώ κρίσης.
Οι επικριτές χαρακτηρίζουν τους Millennials ως «τη γενιά του εγώ». Μελέτες έχουν δείξει ότι, σε μεγάλο ποσοστό, πρόκειται για εγωκεντρικά άτομα, που δίνουν ιδιαίτερη βαρύτητα στη φήμη και την εικόνα τους και λιγότερο στο «εμείς». Ζουν στον δικό τους κόσμο των check-in, του Facebook, των social media, του Instagram, των selfie και των Photoshop, των like, των follower κ.ά. Είναι η γενιά που δεν μπορεί να ζήσει χωρίς το smartphone ή το tablet (το 83% αυτών κοιμάται με τα κινητά ανοικτά δίπλα στο κρεβάτι τους), πόσω μάλλον όταν διαπιστώνει ότι δεν έχει σύνδεση στο διαδίκτυο.
Όσον αφορά τη γενιά που γεννήθηκε μετά τους Millennials, δεν έχει αποκτήσει ακόμα συγκεκριμένο όνομα, χαρακτηριστικά ή εύρος ημερομηνιών γέννησης. Κάποιοι τους αποκαλούν Generation Z, τοποθετώντας τους στα μέσα της δεκαετίας του 1990.