Γεννημένοι περίπου μεταξύ του 2010 και του τέλους του 2024, η «Generation Alpha» είναι ο δημογραφικός διάδοχος της Gen Z. Τα γηραιότερα μέλη της συγκεκριμένης γενιάς δεν έχουν γίνει ακόμα 15 ετών, ενώ τα νεότερά της θα «δημιουργηθούν» τις επόμενες εβδομάδες.
Όταν γεννηθούν τα τελευταία από αυτά τον Δεκέμβριο, θα ολοκληρώσουν τη μεγαλύτερη ομάδα παιδιών που έχει υπάρξει ποτέ στη Γη. Υπάρχουν ήδη ανησυχίες ότι τα παιδιά αυτά δεν είναι «καλά». Η συντριπτική πλειονότητα δεν έχει ακόμη αποφοιτήσει από το δημοτικό σχολείο και 1 στα 5 είναι ακόμα με πάνες, ωστόσο αποκαλούνται ευρέως «άγριοι», «αγράμματοι» και «καταδικασμένοι» στο YouTube και στο TikTok – όπου τα ίδια τα μέλη της Gen Αlpha αποτελούν ένα μεγάλο και αναπτυσσόμενο ποσοστό χρηστών.
Η ευθύνη για αυτό μπορεί να επιρριφθεί στην κακή ανατροφή των παιδιών από τους millennials ή τις εταιρείες τεχνολογίας ή και τα δύο – αλλά πολλοί συμφωνούν ότι πρέπει να ανησυχούμε γι’ αυτούς. «Όλοι στο Διαδίκτυο φοβούνται πραγματικά τη Gen Alpha», είπε η influencer της Gen Z Rivata Dutta, γνωστή και ως Riv, της οποίας το περιεχόμενο είναι δημοφιλές μεταξύ των Gen Alpha στο TikTok. «Θεέ μου, η Gen Alpha είναι τόσο παράξενη», είπε.
Παρά τις δεκαετίες μείωσης των ποσοστών γεννήσεων, υπάρχουν τώρα περισσότερα από 2 δισ. παιδιά της Gen Alpha σε όλο τον κόσμο – περισσότερο από το ένα τέταρτο του πληθυσμού του πλανήτη – και περίπου 6 εκατομμύρια μόνο στην Καλιφόρνια.
Και ορισμένες πτυχές της κουλτούρας τους πυροδοτούν αντιδράσεις: παιδικό δωμάτιο σε αποχρωση «θλιμμένου μπεζ;» Gen Alpha. Παιδιά κολλημένα στην οθόνη ενός iPad; Πάλι Gen Alpha. Νεαροί βάρβαροι που κατακλύζουν τα καταστήματα Sephora και στους διαδρόμους περιποίησης δέρματος παστώνουν τη μωρουδιακή τους ακόμα φάτσα με ρετινόλη; Gen Alpha, μάλλον. Τους τελευταίους μήνες, οι Gen Alpha αναδείχθηκαν ως ο νεότερος υπερ-κακός του TikTok, ένας χαρακτηρισμός που τους ακολούθησε στα κύρια μέσα ενημέρωσης. Αν οι Ζoomers (Gen Z) μπορούν να παρομοιαστούν με μικρές χιονονιφάδες, οι Gen Alpha είναι το αντίθετο – μια ορδή που κυνηγά προϊόντα ομορφιάς.
Αλλά από πού προήλθε αυτή η φήμη; Και γιατί κερδίζει έδαφος τώρα που οι τελευταίοι της Gen Alpha είναι ακόμα αγέννητοι;
«Υπάρχουν περισσότερα παιδιά σήμερα από ποτέ, [και] περισσότερα από όσα θα υπάρξουν στο μέλλον», είπε ο Mark McCrindle, ο δημογράφος που επινόησε το όνομα «Generation Alpha» το 2008. «Έχουμε φτάσει στο ζενίθ».
«Πρέπει να ρωτήσω τους millennial – γιατί τα παιδιά σας είναι τόσο απαίσια;»
Οι Gen Alpha είναι στη συντριπτική τους πλειοψηφία απόγονοι των millennial (αυτοί που γεννήθηκαν μεταξύ 1981 και 1996), οι οποίοι έχουν κατηγορηθεί ότι κατέστρεψαν τα πολυκαταστήματα, την αγορά κατοικίας και τον θεσμό του γάμου. Τώρα, σύμφωνα με μεγάλα τμήματα του Διαδικτύου, οι millennial καταστρέφουν την παιδική ηλικία για την επόμενη γενιά. «Πρέπει να ρωτήσω τους millennial – γιατί τα παιδιά σας είναι τόσο απαίσια και το πιο σημαντικό, γιατί νομίζετε ότι είναι τόσο αστείο;», διερωτήθηκε η TikToker Alanna Dinh είπε σε ένα viral βίντεο τον Νοέμβριο. Πολλές οικογένειες Gen X και Gen Z έχουν επίσης παιδιά της Gen Alpha αλλά οι millennials έχουν καθορίσει το είδος.
Ξεκινά με το «λυπημένο μπεζ» στα μωρά. Αυτή η επιθετική αισθητική με το συγκεκριμένο χρώμα κυριάρχησε στη βρεφική φροντίδα από το 2017, περίπου στο μέσο της Gen Alpha, με παιδικά καρεκλάκια, γυμναστήρια και θήκες για πάνες από έντονο πράσινο έως το χρώμα του φασκόμηλου. Ακόμη και η Fisher-Price μείωσε τη χρωματική της παλέτα ανταποκρινόμενη στη ζήτηση της αγοράς για πιο απαλά χρώματα, ρούχα που να τονίζουν λιγότερο το φύλο, παιχνίδια και εξοπλισμό.
Όσον αφορά τα παιδιά σχολικής ηλικίας της Gen Alpha, η ανησυχία έχει επικεντρωθεί στο πολύ «παιδί του iPad» – ένα παιδί που δεν μπορεί να παραστεί σε ένα γεύμα σε εστιατόριο ή μια σύντομη βόλτα στη δημόσια συγκοινωνία χωρίς να μπει στο YouTube από ένα tablet. «Σε στιγματίζει το να έχεις το παιδί σου στην οθόνη όλη την ώρα, αλλά μάλλον τσεκάρω το τηλέφωνό μου εξίσου συχνά», είπε ο Chris Chin, ετών 39, του οποίου ο 8χρονος γιος Kaven είναι σταρ του YouTube με μισό εκατομμύριο οπαδούς από τη Gen Alpha. «Όσο κρατά τους βαθμούς του υψηλούς, τον αφήνω να κάνει ό,τι θέλει και τις περισσότερες φορές επιλέγει να είναι στο iPad».
Οι θεατές που είναι παιδιά δημοτικού συρρέουν στο κανάλι του Kaven για να τον παρακολουθήσουν να παίζει νέα παιχνίδια στο Roblox, να γλεντάει σε πολυτελείς διακοπές και να ανοίγει παιχνίδια-έκπληξη – ψυχαγωγία που οι περισσότεροι έφηβοι και ενήλικoi παρατηρητές βρίσκουν περίεργη αλλά ανώδυνη.
Άλλες πτυχές της Gen Alpha είναι πιο ακραίες. Παράδειγμα: Skibidi Toilet, η βίαιη σειρά βίντεο μικρής διάρκειας που έκανε το ντεμπούτο της τον Φεβρουάριο του 2023. Αφορά δημοφιλή παιχνίδια τρόμου, συμπεριλαμβανομένων των Rainbow Friends και Poppy Playtime, που μπορεί να σοκάρουν μερικούς μεγάλους με τα πολύχρωμα καρτούν που επιδίδονται σε αιματοχυσία. Για έναν περίεργο μαθητή δημοτικού, λένε οι ειδικοί, το YouTube λειτουργεί πιο συχνά όπως η Wikipedia, απαντώντας σε ερωτήσεις όπως, πού είναι το γηραιότερο δέντρο στη Γη; Πώς νικάς τον Shy Guy στο Επίπεδο 4 του Paper Mario; Από τι είναι φτιαγμένες οι μύξες;
«Για ένα παιδί που μπορεί να μην έχει πρόσβαση σε καλλιτεχνικά μαθήματα, έχουμε έναν δημιουργό που κάνει ακριβώς αυτό», είπε η Amanda Klecker του pocket.watch, το οποίο παρουσιάζει παιδιά-δημιουργούς με μεγάλη επιτυχία, όπως το Ryan’s World και το Art for Kids Hub. «Θα σας δείξουν μια πολύ ωραία εικονογράφηση, και ο μπαμπάς και η κόρη θα το κάνουν μαζί», έτσι ώστε το παιδί που παρακολουθεί να μάθει να το ζωγραφίζει επίσης. Άλλοι, συμπεριλαμβανομένης της Gen Z influencer Dutta, συμφώνησαν με αυτήν την εκτίμηση. «Όταν κάνω παρέα με τα παιδιά τώρα, έχουν τόση πολλή ενέργεια και είναι τόσο καλά ενημερωμένα», είπε η Dutta. «Έχουν όλες αυτές τις πληροφορίες στα χέρια τους».
Αυτές οι πληροφορίες φαίνεται ότι επηρεάζουν τους πολυάσχολους και σχετικά ανεκτικούς γονείς millenials: Τα παιδιά πλέον καθορίζουν όλο και περισσότερο το τι αγοράζουν οι οικογένειές τους, το πού κάνουν διακοπές και ακόμη και τι βλέπουν στην τηλεόραση, δείχνουν μελέτες.«Τα παιδιά μας αυτές τις μέρες είναι τόσο έξυπνα», είπε η Agnes Hsu του Hello Wonderful, της οποίας το 6χρονο παιδί έχει διαβάσει εκατοντάδες ψηφιακά βιβλία, παρά το γεγονός ότι μεγάλωσε σε ένα σπίτι γεμάτο με αληθινά βιβλία. «Αυτή θα είναι μια από τις πιο έξυπνες γενιές της ζωής μας». Αλλά δεν είναι όλοι τόσο αισιόδοξοι.
«Μια ολόκληρη γενιά αποτυχημένων»
Ο αναλφαβητισμός είναι μια από τις πιο συχνές και καταδικαστικές επιρκίσεις που ασκούνται κατά της Gen Alpha στο διαδίκτυο. Ισχύει επίσης εμπειρικά για ένα γκρουπ του οποίου η διάμεση ηλικία είναι 6,5. Στην Καλιφόρνια, τα παιδιά αναμένεται να μπορούν να διαβάζουν περίπου τον Δεκέμβριο της πρώτης δημοτικού, που σημαίνει ότι η πλειονότητα των Gen Alpha θα έπρεπε να έχουν εγγραφεί μέχρι την Πρωτοχρονιά. Ωστόσο, χιλιάδες εξακολουθούν να δυσκολεύονται. Οι Gen Alpha «είναι μερικά από τα παιδιά που έχουν πληγεί περισσότερο όσον αφορά το διάβασμα», δήλωσε η Σέρβοννα Άντερσον-Μπερντ , διευθύντρια του Προγράμματος Ανάγνωσης και Λογοτεχνίας της Καλιφόρνια. «Μόνο το 43% των μαθητών μας είναι στο επίπεδο του δημοτικού στην Καλιφόρνια».
Ο σημερινός μέσος μαθητής της τέταρτης τάξης του LA Unified πέρασε το μισό του νηπιαγωγείου και ολόκληρη την πρώτη τάξη στο σπίτι, λαμβάνοντας τα θεμέλια της ανάγνωσης μέσω ενός Chromebook. Όταν ο ίδιος μαθητής επέστρεψε στην τάξη ως μαθητής της δεύτερης τάξης τον Αύγουστο του 2021, είχε ουσιαστικά φτάσει στο τέλος της επίσημης διδασκαλίας φωνητικής. «Γι’ αυτό έχουμε τόσους πολλούς μαθητές της τρίτης τάξης των οποίων οι βαθμολογίες φαίνονται απαίσιες [στις περσινές κρατικές αξιολογήσεις]», είπε ο Άντερσον-Μπιρντ. «Έχουμε δημιουργήσει μια ολόκληρη γενιά αποτυχιών για αυτά τα παιδιά».
Το διάβασμα είναι απαραίτητο για όλη την ακαδημαϊκή εργασία από τα τέλη του δημοτικού και μετά, είπε. Ωστόσο, ακόμη και οι καθηγητές Αγγλικών δεν έχουν εκπαιδευτεί για να διδάξουν φωνητικά και άλλες διορθωτικές δεξιότητες πέρα από τις πρώτες τάξεις. Αυτό άφησε τους μαθητές της τέταρτης τάξης που έμειναν κάπως πίσω όταν χτύπησε η πανδημία το 2020, σε επίπεδο λειτουργικού αναλφαβητισμού στην όγδοη τάξη. «Οι δάσκαλοι παραπονιούνται ότι έχουν παιδιά 14 ετών που δεν ξέρουν να διαβάζουν», είπε ο Άντερσον-Μπιρντ. Αυτά τα παράπονα επαναλαμβάνονται στο TikTok και στο Reddit, όπου οι δάσκαλοι αναφέρουν την έλλειψη δεξιοτήτων ανάγνωσης ως έναν από τους λόγους που εγκαταλείπουν το επάγγελμα.
«Τα παιδιά δεν μπορούν να διαβάσουν και είναι εκτός ελέγχου στο σχολείο εξαιτίας αυτού», έγραψε ένας δάσκαλος σε μια ανάρτηση του Φεβρουαρίου στο r/Teachers subreddit με τίτλο «Δεν ξέρουν πώς να διαβάζουν. Δεν θέλω να το κάνω άλλο αυτό».
Οι τοπικοί βιβλιοθηκονόμοι έχουν μια κάπως πιο ευνοϊκή άποψη, σημειώνοντας ότι ενώ η κυκλοφορία εξακολουθεί να είναι μειωμένη μετά την πανδημία, τα ψηφιακά δάνεια δημοφιλών σειρών όπως το Dogman, το Diary of a Wimpy Kid και το Desmond Cole Ghost Patrol συνεχίζουν δυνατά. «Τα ηλεκτρονικά βιβλία και τα ηχητικά βιβλία, είναι σαν κέικ», είπε ο Grisel Oquendo, υπεύθυνος επιλογής παιδικής μυθοπλασίας για το σύστημα δημοτικής βιβλιοθήκης της Κομητείας του Λος Άντζελες. Οι νεότεροι της Gen Alpha είναι επίσης πιθανό να επωφεληθούν από τη μετατόπιση σε εθνικό επίπεδο από την ισορροπημένη παιδεία και προς την επιστήμη της ανάγνωσης που βασίζεται στη φωνητική, η οποία θα μπορούσε σύντομα να γίνει υποχρεωτική σύμφωνα με τη νομοθεσία της Καλιφόρνια.
Αλλά για το μεγαλύτερο μισό της γενιάς, αυτή η κίνηση μπορεί να έρχεται πολύ αργά. «Ακούμε ανθρώπους να παραπονιούνται ότι [οι Gen Alpha] στερούνται ενσυναίσθησης – καλά, αυτό το μαθαίνεις μέσα από τη λογοτεχνία», είπε ο Άντερσον-Μπερντ. «Υπάρχουν πολλές ευθύνες σε αυτά τα μωρά όταν οι ενήλικες φτιάχνουν το αφήγημα».
«Έρχεται πολύ ακόμα χάος»
Τους τελευταίους έξι μήνες έχει δει την άνοδο του νεότερου στερεότυπου Gen Alpha: Τον έφηβο του Sephora. Αυτά τα 12χρονα παιδιά που έχουν εμμονή με τα σέρουμ, έχουν κινηματογραφηθεί να λεηλατούν καταστήματα ομορφιάς – να χαλούν δείγματα προϊόντων, να τρομοκρατούν τους μεγαλύτερης ηλικίας αγοραστές και να στοκάρουν ακριβά προϊόντα που έχουν σχεδιαστεί για ώριμο δέρμα. Οι ειδικοί λένε ότι δεν είναι τυχαίο ότι οι δθσάρεστες προβλέψεις σχετικά με τη Gen Alpha εμφανίστηκαν ακριβώς τη στιγμή που οι παλαιότεροι εισέρχονταν στην εφηβεία στο αποκορύφωμα της αποκρουστικής συμπεριφοράς και της κακογουστιάς.
Υποστηρίζουν ότι η έξαρση στο διάδρομο των Sephora ή η παρακολούθηση του Skibidi Toilet λέει λιγότερα για μια εποχή και περισσότερα για μια ηλικία. «Το φαινόμενο Sephora είναι ένα διαχρονικό χαρακτηριστικό της γήρανσης», είπε ο McCrindle. «Μιλάμε για παιδιά που ακόμα αναπτύσσουν τις κοινωνικές τους δεξιότητες και τη συμπεριφορά τους. Το φαινόμενο με παιδιά που αφήνουν τα δείγματα των καλλυντικών όπως να ‘ναι πηγαίνει σύμφωνα με την ηλικία τους». Η Dutta, συμφώνησε. «Αυτές είναι φάσεις», είπε. «Θέλεις να είσαι κουλ όταν είσαι 10 ετών». Ωστόσο, πιστεύει ότι τα παιδιά της Gen Alpha θα παραμείνουν περίεργα. «Βλέπω σίγουρα πολύ περισσότερο χάος να έρχεται», είπε η Dutta. «Η Gen Alpha είναι φυσικά ενάντια στη φύση».
Με πληροφορίες LA Times