Together
Together
Together
No Result
View All Result
Home #opinions

Εκπαιδευτικές ανισότητες και σχολική επιτυχία

από Κέλλυ Γρηγοριάδου
28 Νοεμβρίου 2017
σε #opinions, News Feed
Share on FacebookShare on Twitter

Την ώρα που στην Ελλάδα γίνεται έντονη συζήτηση ανάμεσα σε πολιτικούς κύκλους,κατά κύριο λόγο και όχι σε εκπαιδευτικούς- όπως ίσως θα περίμενε κανείς- σχετικά με την «αριστεία» και την επίδοση των μαθητών στα ελληνικά σχολεία, δημοσιεύεταιη έρευνα του LondonSchoolofEconomics (LSE).Συγκεκριμένα οι ερευνητές του LSE, ανασκοπώντας 61 μελέτες από χώρες του ΟΟΣΑ, συμπεριλαμβανομένης της Αυστραλίας, των ΗΠΑ, του Ηνωμένου Βασιλείου και της Γερμανίας, διαπιστώνουν ότι η φτώχεια αποτελεί αιτία αρνητικών κοινωνικών συμπεριφορών και γνωστικών αποτελεσμάτων. «Τα φτωχότερα παιδιά έχουν χειρότερα αποτελέσματα ακριβώς επειδή είναι φτωχά»αναφέρουν.

Με λίγα λόγια, διαπιστώνεται ακόμα μια φορά πως ησχολική επίδοση, εξαρτάται από κοινωνικούς, (εισόδημα, καταγωγή, κοινωνική θέση, φύλο)  και όχι από ατομικούς (ικανότητες, ευφυΐα, κλίσεις, ενδιαφέρον) παράγοντες όπως πιστεύεται από την πλειοψηφία όχι μόνο των μελών της κοινωνίας, αλλά και των γονέων και των εκπαιδευτικών. Δηλ. η άνιση σχολική επίδοση  είναιαποτέλεσμα κοινωνικών και όχι «νοητικών» ανισοτήτων. Η  άποψη σύμφωνα με την οποία, αποδίδεται η επίδοση των μαθητών σε νοητικές- έμφυτες ικανότητες επικρατεί από πολύ παλιά. Από την προσωπική μας εμπειρία όλοι γνωρίζουμε παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, να έχουν  σπουδάσει στα Πανεπιστήμια. Βλέπουμε, όμως,σύμφωνα με το Γάλλο κοινωνιολόγο P. Bourdieu, «τα μεμονωμένα δένδρα της σχολικής επιτυχίας, που κρύβουν το δάσος της σχολικής αποτυχίας»(Bourdieu&Passeron, 1996:20). Ο ίδιος, εγκαινιάζει τον όρο «πολιτισμικό κεφάλαιο» (habitus). Εννοεί το μορφωτικό κεφάλαιο, το οποίο, μαζί με το οικονομικό και κοινωνικό, μεταβιβάζεται στους απογόνους από τους μορφωμένους γονείς,ασυνείδητα, με τη διαδικασία της  «ώσμωσης».Αποκτούν δηλ. τα παιδιά αξίες  και συνήθειες, «έξεις» (π.χ.φιλομάθεια, φιλαναγνωσία, αγάπη στις τέχνες κ.ά)οι οποίες είναι επιθυμητές  και ταιριαστές με την κουλτούρα του σχολείου. Η συμπεριφορά  αυτή συντελεί στην ακαδημαϊκή αριστεία. (Bourdieu&Passeron,  1996).  Σύμφωνα με διεθνείς έρευνες έχουν περισσότερες πιθανότητες, από τα παιδιά των λαϊκών στρωμάτων, να φοιτήσουν σε Ανώτατη Σχολή αυξημένου κύρους και να ασκήσουν ανάλογο επάγγελμα.

Έρευνες σε άλλα μέρη του κόσμου έρχονται να ενισχύσουν τις θεωρίες για τις εκπαιδευτικές ανισότητες. Από τη δεκαετία του 1960 στις ΗΠΑ, διαπιστώθηκε σε έρευνες, με επίκεντρο την έκθεση Κόουλμαν πως τα παιδιά των μειονοτήτων είχαν πολύ χαμηλότερη επίδοση στα γλωσσικά μαθήματα (Δραγώνα κ.ά., 2001).

Στην ελληνική πραγματικότητα, ήδη από τη δεκαετία του 1970, φαίνεται από μελέτες πως η κακή σχολική επίδοση συναντάται στα παιδιά των εργατικών λαϊκών στρωμάτων.Στοιχεία του ΥΠΕΠΘ (1994-95) αναφέρουν τη μαζική εμφάνιση μαθησιακών δυσκολιών  σε σχολεία υποβαθμισμένων συνοικιών των μεγάλων αστικών κέντρων καθώς και της Θράκης, με τησχολική διαρροή νααποτελεί τη βαρύτερη συνέπειά της: «Η πρόωρη σχολική εγκατάλειψη στη χώρα μας σημειώνει ύψη ρεκόρ την περίοδο της κρίσης». (Εφ.συν. 27.10.2016).

Η στατιστική έρευνα σε όλο τον κόσμο αποκάλυψε πως άριστοι μαθητές είναι τα παιδιά των προνομιούχων και κακοί μαθητές τα παιδιά των αγροτών, εργατών, τεχνιτών.

Όμως, από την άλλη μεριάαποκαλύπτεται το παράδοξοτης ελληνικής κοινωνίας.Η «μορφωσιογόνος» τάση για μεγαλύτερη ζήτηση της ανώτατης εκπαίδευσης, τη μεγαλύτερη στις χώρες της Ευρώπης,  κατά τον Κ. Τσουκαλά. Οι προσδοκίες της ελληνικής οικογένειας για κοινωνική άνοδο είχαν ως αποτέλεσμα παιδιά λαϊκής καταγωγής φοιτώντας στην ανώτατη εκπαίδευση, να επιδείξουν κοινωνική κινητικότητα.

Κοινό τόπο των παραπάνω αποτελεί το συμπέρασμα πως η αριστεία δεν είναι αποτέλεσμα νοητικών ικανοτήτων.Το εκπαιδευτικό σύστημα προφασίζεται πως  η ακαδημαϊκή επιτυχία εξαρτάται από την ατομική αξία. Ταξινομεί τους μαθητές με κριτήριο την επίδοση, χωρίς να  λαμβάνει υπόψη ότι εξαρτάται από κοινωνικούς παράγοντες. Η ταξινόμηση των μαθητών σε άριστους και κακούς  έχει σα συνέπεια τη  μη  αμφισβήτηση της άνισης κατανομής προνομίων, κύρους και εξουσίας. Μ αυτόν τον τρόπο νομιμοποιεί  την κοινωνική ανισότητα και τον αποκλεισμό των λαϊκών στρωμάτων από την κατοχή προνομίων. Συντελεί στην αναπαραγωγή των σχέσεων εξουσίας και του κοινωνικού κατεστημένου.

Αναστασία Πάτσιου

Κοινωνιολόγος

Πρ. Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων

Παράρτ. Δυτικής Μακεδονίας

 

Πηγές:

  1. ∆ραγώναΘ.,ΦραγκουδάκηΑ.&Σκούρτου Ε. 2001. Κοινωνικές ταυτότητες/ ετερότητες -κοινωνικές ανισότητες, διγλωσσία και σχολείο. Τόμος Α΄.Ε.Α.Π. Πάτρα .
  2. BourdieuP.,PasseronJ.Ch. (1996) Οι κληρονόμοι. Οι φοιτητές και η κουλτούρα. Ινστιτούτο του βιβλίου- Α. Καρδαμίτσα. Αθήνα. 1996.

 

 

Κέλλυ Γρηγοριάδου

Εκδότρια του Together Free Press και του Togethermag.gr Θα την βρείτε ανάμεσα σε γραμμές, λέξεις, κόλλες, σημειώσεις, σβήστρες, μολύβια και καλώδια. Καταναλώνει εικόνες, αισθητική, περιεχόμενο και μηνύματα. Ασχολείται σοβαρά και ανθρωπολογικά με τα ποπ σημεία των καιρών Είναι μια φανατική του Τοgether που δημιουργεί το περιεχόμενό του. Με αυτήν την σειρά. Αγαπάει τον σκύλο της, τις ταινίες του Tim Burton και μπορεί να ακούσει Dead Kennedys και Nouvelle Vague ταυτόχρονα. Ξεκίνησε έχοντας στο μυαλό της πως θα ενθουσιαζόταν αν μπορούσε να κάνει τους συνανθρώπους της να ενθουσιαστούν με πράγματα που την ενθουσιάζουν.

Related Posts

News Feed

Νέο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επικοινωνία του Αθλητισμού από τo ΠΔΜ & ΔΠΘ | (online)

26 Ιουνίου 2025
#opinions

Η Γάζα αναζητεί την δική της Νυρεμβέργη

16 Ιουνίου 2025
News Feed

Επίδομα παιδιού: Κλείνει αύριο 30 Απριλίου προσωρινά η πλατφόρμα

29 Απριλίου 2025
Next Post

Ιστορίες χωρίς σύνορα - Εύη Γκατζιούφα

Λαμπρός Εορτασμός 4ης Νοεμβρίου στη Σιάτιστα παρουσία του Προέδρου της Δημοκρατίας

«Mad Playground» | Εικαστική έκθεση του Δημήτρη Αμελαδιώτη & Φώτιου Μπάλα στο Πολιτιστικό Κέντρο Αλίμου

Highlights

Νέο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στην Επικοινωνία του Αθλητισμού από τo ΠΔΜ & ΔΠΘ | (online)

Δίκαιη Μετάβαση: Από Τη Θεωρία Στην Πράξη

Η Δίκαιη Μετάβαση μέσα από τα μάτια των νέων | Στέλιος Μήλιος

Η Δίκαιη Μετάβαση μέσα από τα μάτια των νέων | Νικόλας, Πασχαλίνα, Βασιλική & Αντωνία

 Η Δίκαιη Μετάβαση μέσα από τα μάτια των νέων | Ραφαηλία Γεωργία Στιούκη

Η Γάζα αναζητεί την δική της Νυρεμβέργη

Connect with TOGETHER

Advertising

Contact us

info@togethermag.gr
ad@togethermag.gr
24610 25600
ΑΡΧΕΛΑΟΥ 25
ΚΟΖΑΝΗ

Mailing list

Subscribe to the Τοgether newsletter

Get the day on Together straight to your inbox

Together n. 67

Together n. 67

© 2018 Together Magazine - Powered & Developed by webable.gr

No Result
View All Result
  • News Feed
    • Κοινωνία
    • Οικονομία
    • Πολιτική
    • Επιστήμη – Tech
    • Κόσμος
    • Υγεία
    • Animals
    • Περιβάλλον
  • Life & Culture
    • Μουσική
    • Βιβλίο
    • Σινεμά
    • Θέατρο
    • Φωτογραφία
    • Εικαστικά
    • Design
    • Σειρές
    • Travel
    • Wellbeing
    • Fashion
    • Γαστρονομία
    • Picks
  • ID
    • To Ερωτηματολόγιο του Προυστ
    • Togethergram
    • Togetherωτήσεις
    • Πρόσωπα
  • #opinions
  • Μανταλάκι
  • Διαφήμιση

© 2019 Together Magazine - Powered & Developed by webable.gr