Επιμέλεια: Ερμιόνη Ευστρατιάδου
Το ελληνικό σινεμά παίρνει επιτέλους την (εγχώρια και διεθνή) αναγνώριση που του αξίζει και, κατά τη γνώμη μου, παρά τις οικονομικές δυσκολίες, βρίσκεται στην καλύτερη του φάση: οι έλληνες κινηματογραφιστές δημιουργούν τις ταινίες που θέλουν και αυτές ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο για να βρουν το κοινό τους .
Το Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, ανέκαθεν μεγάλος υποστηρικτής της ελληνικής κινηματογραφίας, παρουσιάζει 20 μεγάλου μήκους και 34 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες!
Η προκριματική επιτροπή που ανέλαβε το έργο της προεπιλογής των ταινιών του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου αποτελούνταν από τους Ολυμπία Μυτιληναίου (διευθύντρια φωτογραφίας), Γιάννη Σακαρίδη (σκηνοθέτης) και Θοδωρή Δημητρόπουλο (δημοσιογράφος).
Οι μεγάλου μήκους ταινίες χωρίζονται σε «επίσημη πρώτη» προβολή, στη «δεύτερη ματιά» με ταινίες που έχουν κάνει ήδη την πρεμιέρα τους και στην ενότητα «ξεπερνώντας τα όρια» με ταινίες από σκηνοθέτες που δραστηριοποιούνται εκτός Ελλάδας.
Παρακάτω ακολουθούν 8 από τις ταινίες (και από τις 3 ενότητες) που προβάλλονται στα πλαίσια του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου, τις οποίες ξεχώρισα και θέλω να προλάβω να δω κατά τη διάρκεια της διοργάνωσης.
1. Ακίνητο ποτάμι του Άγγελου Φραντζή:
Τρία χρόνια μετά το Σύμπτωμα, ο Φραντζής επιστρέφει με μια ταινία γυρισμένη εξ ολοκλήρου σε Ρωσία και Λετονία. Η Άννα και ο Πέτρος έχουν μετακομίσει στη Σιβηρία λόγω των επαγγελματικών υποχρεώσεων εκείνου. Με έκπληξη ανακαλύπτουν ότι η Άννα είναι έγκυος, χωρίς να έχουν ολοκληρωμένες σχέσεις το τελευταίο διάστημα. Τον απάτησε; Ή μήπως ευλογήθηκαν με ένα θαύμα; Το ζευγάρι περνά μια επώδυνη κρίση, όπου συγκρούονται η θρησκεία και η λογική, με ανεξέλεγκτες συνέπειες.
2. Η δουλειά της του Νίκου Labôt:
Όταν ο άντρας της χάνει τη δουλειά του, η Παναγιώτα, νοικοκυρά και μητέρα δυο παιδιών, ψάχνει για πρώτη φορά δουλειά και προσλαμβάνεται ως καθαρίστρια σε ένα μεγάλο εμπορικό κέντρο. Παρά τις σκληρές συνθήκες, θα βιώσει μια πρωτόγνωρη αίσθηση οικονομικής και συναισθηματικής ανεξαρτησίας. Για πρώτη φορά θα σταθεί στα πόδια της. Η ταινία συμμετείχε στο Φεστιβάλ του Τορόντο στα πλαίσια της κατηγορίας «Discovery» στην οποία συμμετείχαν με τις πρώτες τους ταινίες δημιουργοί που σήμερα έχουν διεθνή φήμη, όπως ο Christopher Nolan και ο Steve McQueen.
3. Καταφύγιο ΙΙ: το μονοπάτι του πάγου του Χρήστου Νικολέρη:
Μια παρέα νέων φτάνει σε ένα καταφύγιο μέσα στο δάσος, όταν ο ένας από αυτούς τραυματίζεται. Οι ντόπιοι λένε ότι κάτι σκοτεινό υπάρχει εκεί και δεν πλησιάζουν. Μια συμμορία ληστών που βρίσκεται στην περιοχή έχει επίσης ακούσει αυτές τις ιστορίες. Ποιος είναι ο αληθινός κίνδυνος; Ένα νεανικό θρίλερ γυρισμένο στο δάσος του Χορτιάτη.
4. Scopophilia των Ναταλίας Λαμπροπούλου και Ηλέκτρας Αγγελετοπούλου:
Τη Ναταλία Λαμπροπούλου την «γνώρισα» μέσα από δυο δυστοπικές μικρού μήκους ταινίες της, το White Collar και το E- social. Αυτή τη φορά επιστρέφει με τo Scopophilia: Μέσα από την ηδονοβλεπτική ματιά του διαδικτύου, ο Αλέξης γίνεται άθελά του μάρτυρας ενός φόνου και μπλέκει στον ιστό ενός κατά συρροή δολοφόνου. Θα μπορέσει να τον ξεσκεπάσει ή θα πιαστεί και ο ίδιος στην παγίδα του;
5. The Waiter του Στηβ Κρικρή:
O Ρένος είναι ένας επαγγελματίας σερβιτόρος. Μοναχικός και απόμακρος, παραμένει ευλαβικά προσκολλημένος στη ρουτίνα της καθημερινότητάς του. Μέχρι που αυτή θα κλονιστεί από μια αναπάντεχη γνωριμία που θα αλλάξει τις συνήθειές του. Ποτέ πια δεν θα είναι ο ίδιος. Η ταινία συμμετείχε στο τμήμα Works in Progress 2017 της Αγοράς του ΦΚΘ. Υπαρξιακό μυστήριο με νέο νουάρ στοιχεία και πρωταγωνιστή τον Άρη Σερβετάλη; Sign me up!
6. Night Out του Στράτου Τζίτζη:
Σάββατο βράδυ στο Βερολίνο. Ένα πολύχρωμο μίγμα ετερο-ομοφυλόφιλων, μόνων ή σε παρέες, βγαίνουν να διασκεδάσουν, εξερευνώντας τη νυχτερινή πόλη και τις σχέσεις τους. Οι ιστορίες τους μπλέκονται στο KitKatClub, θρυλικό για τα «διονυσιακά» πάρτι του. Εκεί όλα θα αλλάξουν. Ο δημιουργός των «45τμ» και «Καύση» επιστρέφει με μια ταινία τοποθετημένη στο KitKat, ένα… ιδιαίτερο κλαμπ το οποίο απαγορεύει τη χρήση κινητού, τις φωτογραφίες και το βίντεο στους πελάτες του, ωστόσο άνοιξε τις πόρτες του για τα γυρίσματα της ταινίας.
7. Chinatown – Τα τρία καταφύγια της Αλίκης Δανέζη Κνούτσεν:
Η Κλειώ, από πατέρα Κινέζο και Κύπρια μητέρα, μεγάλωσε σε ένα μικρό χωριό στους λόφους της Κύπρου. Όταν γίνεται 18 χρονών, μαθαίνει ότι ο πατέρας της δεν πέθανε από φυσικά αίτια, αλλά δολοφονήθηκε από την κινέζικη μαφία. Μια περιπέτεια για γερά νεύρα έχει μόλις ξεκινήσει. Μιλάμε για μια ελληνοκυπριακή ταινία πολεμικών τεχνών, δηλαδή kungfu με θέα την Ακρόπολη.
8. Holy Boom της Μαρίας Λάφη:
Ο 16χρονος Ιγκέ ανατινάζει το ταχυδρομικό κουτί της γειτονιάς. Τα LSD της Λένας και του Μανού καταστρέφονται. Τα έγγραφα της Άντια επίσης, όπως και το γράμμα του χαμένου παιδιού της Θάλειας. Οι ήρωες φτάνουν σε ακραίες συμπεριφορές.To Holy Boom είναι μια σπονδυλωτή ταινία τοποθετημένη στα Πατήσια του σήμερα με έντονες χριστιανικές αναφορές.
Αν είστε κι εσείς από αυτούς που θέλουν να δουν τα πάντα, σας νιώθω! Να σας θυμίσω πως, η πλατφόρμα Festival Scope θα παρέχει και φέτος online προβολές των ελληνικών ταινιών από το πρόγραμμα και το κόστος της δράσης θα καλύπτεται από το Φεστιβάλ.
Όσον αφορά τις βραβεύσεις των ελληνικών παραγωγών, Το Φεστιβάλ δεν έχει διαγωνιστικό χαρακτήρα, ωστόσο φιλοξενεί ορισμένα ανεξάρτητα βραβεία που ενισχύουν το ελληνικό σινεμά:
1. Το Βραβείο Κοινού FISCHER.
2. Το πρώτο Βραβείο της ΕΡΤ αξίας 3.000 ευρώ στην ελληνική ταινία που θα κερδίσει το βραβείο κοινού Fischer και το δεύτερο Βραβείο της ΕΡΤ αξίας 2.000 ευρώ στην ελληνική ταινία που θα κερδίσει το βραβείο της FIPRESCI.
3. Το Βραβείο του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου σε πρωτοεμφανιζόμενο σκηνοθέτη («Επίσημη Πρώτη»), αξίας 5.000 ευρώ.
4. Το Βραβείο της διεθνούς κριτικής FIPRESCI.
5. Το Βραβείο των ελλήνων κριτικών – ΠΕΚΚ.
6. Τα Βραβεία Νεότητας (Βραβείο Καλύτερης Ταινίας και Ειδικό Βραβείο της Επιτροπής), που δίνει επιτροπή φοιτητών των πανεπιστημίων της Θεσσαλονίκης.