Πολλοί επιχειρηματίες ή δυνητικοί επιχειρηματίες χρησιμοποιούν τους όρους Επιχειρηματική Ιδέα και Επιχειρηματική Ευκαιρία με τον ίδιο τρόπο πιστεύοντας ότι μιλούν ακριβώς για το ίδιο πράγμα. Όμως πρόκειται για δύο διαφορετικές έννοιες και θα πρέπει να γνωρίζουμε τι ακριβώς σημαίνουν και ποιες είναι οι διαφορές τους ώστε να μπορούμε να υλοποιούμε τις ιδέες μας αποτελεσματικά.
Όμως ας δούμε πρώτα τι είναι μία Ιδέα.
Τι είναι Ιδέα
Ο Πλάτωνας απέδιδε τρεις (3) ιδιότητες στην έννοια της Ιδέας: την ενότητα, το αμετάβλητο και την τελειότητα και έτσι απέδιδε σ’ αυτές μια υπερβατική ύπαρξη ανεξάρτητη από τις ανθρώπινες αισθήσεις.
Οι Ιδέες δηλαδή συνιστούν ένα κόσμο υπερβατών αρχετύπων και η υπαρκτή πραγματικότητα ανταποκρίνεται σε όλα μας τα όνειρα για τελειότητα σε όλες εξ’ ίσου της σφαίρες της φύσης, τέχνης, ηθικής και γνώσης.
Οι Ιδέες είναι ενέργεια που βρίσκεται παντού και εμείς οι άνθρωποι αντλούμε αυτή την ενέργεια, «κατεβάζουμε» ιδέες και στη συνέχεια αυτή την ενέργεια την μετατρέπουμε σε άλλες μορφές… σε προϊόντα ή/και υπηρεσίες.
- Ιδέα είναι μια σκέψη ή ένα σύνολο από σκέψεις που δημιουργούνται στο μυαλό ενός ανθρώπου. Μία ιδέα μπορεί να προκύψει είτε ηθελημένα είτε άθελα. Μπορεί να προκύψει από μία συζήτηση, από μία διαδικασία καταιγισμού ιδεών (brainstorming).
- Ιδέα είναι μία εντύπωση ή αντίληψη που έχει ως στόχο να απεικονίσει ένα γενικό πλαίσιο ή ένα περίγραμμα ώστε κάποιος να μπορεί να αποκτήσει μία γενική εικόνα.
Αλλά μία ιδέα μπορεί να είναι και μία γνώμη ή μία πεποίθηση.
Οι ιδέες συνήθως υπάρχουν για να δώσουν λύση σε ένα πρόβλημα που υπάρχει, να καλύψουν μία ανάγκη, να κάνουν τη ζωή μας πιο εύκολη. Θα μπορούσε κανείς να πει ότι εμπεριέχουν την έννοια μιας διευρυμένης επιχειρηματικότητας.
Η Επιχειρηματική Ιδέα
Επιχειρηματική Ιδέα είναι μία αντίληψη, μία άποψη, μία σκέψη η οποία μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να προκύψει κάποιο οικονομικό κέρδος. Συνήθως επικεντρώνεται σε ένα προϊόν ή μία υπηρεσία, τα οποία προσφέρονται στους ανθρώπους με αντάλλαγμα τα χρήματα. Η ιδέα είναι το πρώτο ορόσημο στο project/έργο δημιουργία μίας επιχείρησης. Κάθε επιτυχημένη επιχείρηση ξεκινάει από την ιδέα κάποιου ανθρώπου.
Παρ’ όλο όμως που η επιχειρηματική ιδέα έχει τη δυνατότητα να παράξει οικονομικό κέρδος δεν έχει από τη φύση της εμπορική αξία. Στην πραγματικότητα όλες οι ιδέες βρίσκονται σε μία θεωρητική διάσταση. Βρίσκονται στο μυαλό των δημιουργών τους. Και δεν είναι λίγες οι ιδέες που μένουν εκεί. Δεν καταλήγουν δηλαδή σε κάτι κερδοφόρο. Για να μπορεί κανείς να δει αν υπάρχει πιθανότητα μία συγκεκριμένη ιδέα να πετύχει στην αγορά, θα πρέπει να τσεκάρει καταρχήν τη βιωσιμότητά της και το πόσο καινοτόμα είναι. Μία ιδέα πολλά υποσχόμενη έχει τα ακόλουθα χαρακτηριστικά:
Είναι σχετική (πρέπει δηλαδή να λύνει κάποιο πρόβλημα ή να καλύπτει μία ανάγκη των ανθρώπων στους οποίους απευθύνεται)
- Είναι καινοτόμα
- Είναι μοναδική
- Είναι επικεντρωμένη σε κάτι συγκεκριμένο
- Είναι κερδοφόρα σε βάθος χρόνου
Μία ιδέα για να είναι κερδοφόρα θα πρέπει να ικανοποιεί τα ακόλουθα:
Θα πρέπει να προσφέρει ένα συγκεκριμένο όφελος στους πελάτες . Θα προσφέρει λύση σε ένα πρόβλημα ή θα ικανοποιεί μία ανάγκη. Κάθε πετυχημένη επιχειρηματική ιδέα πρέπει να έχει μία μοναδική πρόταση αξίας.
Θα πρέπει να υπάρχει μία αγορά με θέληση να τη δεχθεί και θα πρέπει να διαφοροποιείται από αυτές του ανταγωνισμού.
Θα πρέπει να εμπεριέχει έναν μηχανισμό ο οποίος θα παράγει κέρδος. Θα απαντάει δηλαδή στην ερώτηση πόσα χρήματα μπορούν να κερδηθούν και τον τρόπο με τον οποίο αυτό θα γίνει.
Η Επιχειρηματική Ευκαιρία
Επιχειρηματική Ευκαιρία είναι μία τεσταρισμένη ιδέα η οποία μπορεί να παράγει εισόδημα σε μία σταθερή βάση. Είναι μία Επιχειρηματική Ιδέα η οποία έχει ερευνηθεί ως προς την αποτελεσματικότητά της και μπορεί να βγει και να σταθεί στην αγορά.
Αν και πολλές ιδέες μπορεί να έρθουν στο μυαλό των ανθρώπων, λίγες είναι αυτές που είναι κερδοφόρες με βάση την έρευνα αγοράς και τη μελέτη σκοπιμότητας που έχει διεξαχθεί. Αυτές οι λίγες ιδέες αποτελούν Επιχειρηματικές Ευκαιρίες.
Μία ιδέα για να ονομαστεί επιχειρηματική ευκαιρία θα πρέπει να πληροί τα ακόλουθα κριτήρια:
Να έχει υψηλά περιθώρια μικτού κέρδους
Θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να φτάσει στο νεκρό σημείο ταμειακής ροής μέσα σε 12-36 μήνες
Η επένδυση σε κεφάλαιο εκκίνησης θα πρέπει να είναι ρεαλιστική και μέσα στο εύρος αυτού που υφίσταται και μπορεί να επενδυθεί
Θα πρέπει να έχει τη δύναμη και την ικανότητα να οδηγήσει την επιχείρηση στην επιτυχία
Το επίπεδο ενθουσιασμού για την υλοποίησή της να είναι υψηλό
Θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να παράγει ένα συμπληρωματικό εισόδημα που θα στηρίξει την προσπάθεια εκκίνησης
Θα πρέπει να υπάρχει η δυνατότητα να εξελίσσεται με την πάροδο του χρόνου
Θα πρέπει να εμπεριέχει ένα σχετικά χαμηλό ρίσκο ή ένα ρίσκο το οποίο είναι διαχειρίσιμο
Συμπεράσματα
Ο κόσμος είναι γεμάτος από πολλές και καλές ιδέες. Όμως δεν είναι πολλοί οι επιχειρηματίες οι οποίοι μπορούν αυτές τις ιδέες να τις μετατρέψουν σε επιχειρηματικές ευκαιρίες και τελικά σε επικερδείς επιχειρήσεις.
Η μεγαλύτερη διαφορά μεταξύ μία Επιχειρηματικής Ιδέας και μίας Επιχειρηματικής Ευκαιρίας είναι ότι τη δεύτερη μπορείς να την πουλήσεις ενώ την πρώτη όχι (ή τουλάχιστον πάρα πολύ δύσκολα).
Για να μπορέσει μία Επιχειρηματική Ιδέα να μετατραπεί σε Επιχειρηματική Ευκαιρία θα πρέπει να πραγματοποιηθεί έρευνα αγοράς, να εκπονηθεί μία μελέτη σκοπιμότητας/βιωσιμότητας, να υπάρχει μία συγκεκριμένη Πρόταση Αξίας/Value Proposition, να υπάρχει ένα Επιχειρηματικό Μοντέλο/Business Model, και φυσικά να υπάρχει μία Επιχειρηματική Ομάδα η οποία θα υλοποιήσει αυτήν την ιδέα καταλήγοντας σε ένα συγκεκριμένο προϊόν ή υπηρεσία. Και όλο αυτό θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ως ένα έργο/project με όλα τα προαναφερόμενα βήματα να λειτουργούν ως υπο-έργα.
Ας μάθουμε να μιλάμε σωστά τη γλώσσα της επιχειρηματικότητας και ας ξεκινήσουμε να αντιμετωπίζουμε κάθε επιχειρηματική μας ιδέα σοβαρά και υπεύθυνα ώστε να μειώσουμε όσο μπορούμε τις πιθανότητες αποτυχίας.
*Δήμητρα Ζερβάκη
dimitrazervaki.com