Τάνια Ώττα
Πριν μερικά χρόνια, η επικοινωνία μέσω Η/Υ φαινόταν σαν μία υπερσύγχρονη μορφή επικοινωνίας, όχι και τόσο προσιτή στο ευρύ κοινό. Μία επικοινωνία που δεν θα υπακούει στους παραδοσιακούς περιορισμούς, χωρίς χωροχρονικά πλαίσια. Το διαδίκτυο σήμερα αποτελεί ένα πλανητικό υπερκατάστημα σχέσεων, όπου ο κάθε χρήστης μπορεί να κάνει ότι θέλει, να γίνει ότι θέλει, να συνάψει κάθε είδους σχέση που επιθυμεί και να δημιουργήσει τον δικό του εικονικό κόσμο, ως καταφύγιο από την πραγματική ζωή.
Η ψευδαίσθηση ότι στο διαδίκτυο δεν υπάρχουν κανόνες δημιουργεί μία σύγχυση στην επικοινωνία μεταξύ των χρηστών, με αποτέλεσμα οι προθέσεις να παρεξηγούνται και το μήνυμα να παρερμηνεύεται. Η έννοια της κοινωνικότητας έχει πάρει άλλη διάσταση μέσα στο διαδίκτυο. Πρόκειται για μία άλλου είδους κοινωνικότητα που υπακούει στην επιθυμία του ατόμου να επικοινωνήσει, να ανήκει σε μία ομάδα και να ανταλλάξει απόψεις, αλλά χωρίς επαφή, με εικόνες, λέξεις και σύμβολα..
Η ψευδαίσθηση ότι όταν είσαι στον υπολογιστή σου είσαι μόνος, καταρρίπτεται. Μπορεί να θεωρούμε ότι ο υπολογιστής και η τεχνολογία γενικότερα αποξενώνουν το άτομο , στην ουσία κανείς δεν είναι μόνος, απλά επικοινωνεί διαφορετικά.
Για τη νέα γενιά ο υπολογιστής και κατ’ επέκταση οι κινητές συσκευές είναι το κλειδί για την επικοινωνία και το εισιτήριο για τον σύγχρονο και τεχνολογικά αναπτυγμένο κόσμο.
Η αμερικανίδα ψυχολόγος Sh. Turkle, πριν από αρκετά χρόνια, μελετώντας την εμπλοκή των παιδιών στη σχέση τους με τον Η/Υ/, διέκρινε τρία στάδια, τα οποία σήμερα παίρνουν σάρκα και οστά. Το 1ο στάδιο ως τα 7 χρόνια όπου το παιδί έχει μία μεταφυσική σχέση με τον υπολογιστή, δηλαδή ο υπολογιστής γι’ αυτό είναι ένα ον που ξεχωρίζει από τα απλά καθημερινά αντικείμενα. Στο επόμενο στάδιο, μέχρι την εφηβεία, ο έφηβος προσπαθεί να κατακτήσει αυτήν τη μηχανή που αποτελεί την δίοδο σε έναν άλλο κόσμο, με πολλές δυνατότητες και ευκαιρίες. Στο 3ο στάδιο από την εφηβεία και μετά, το άτομο αναζητά μία νέα ταυτότητα μέσα στον υπολογιστή του, πολλές φορές έρχεται σε σύγκρουση με το υποσυνείδητό του και επιδιώκει να κοινωνικοποιηθεί τεχνολογικά, μέσω του υπολογιστή.
Η τεχνολογία έχει θεοποιηθεί σήμερα. Δεν είναι μία απλή καθημερινή συνήθεια αλλά μία μορφή εξάρτησης, για μικρούς και μεγάλους. Η κοινωνία μας έχει γίνει τεχνοκρατική. Η παγκοσμιοποίηση της πληροφορίας άλλαξε όλο το σκηνικό της ανθρώπινης επικοινωνίας, της ενημέρωσης και της ψυχαγωγίας.
Αναπτύσσοντας μία μορφή σύγχρονης κριτικής σκέψης ίσως καταφέρουμε να ξεδιαλέξουμε τις ποιοτικές πληροφορίες, μέσα στον ωκεανό σκουπιδιών του διαδικτύου και να προφυλάξουμε τον εαυτό μας από καταστάσεις που επιδιώκουν να αλλοιώσουν το πραγματικό μας ΕΓΩ και την ψυχική μας υγεία.